Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Rešeršní logika, strategie

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Rešeršní logika, strategie"— Transkript prezentace:

1 Rešeršní logika, strategie
6.11.

2 Distanční – proximitní operátory
N/n „near“ Př. world N/3 web nalezne text, kde jsou slova web a world vzdálena od sebe o 3 PRE/n "precedes by" Př. world PRE/3 web nalezne text, kde slovo „web“ bude 3 slova za „world“ W/n   "within“ Př. jako near, ale neprohodí pořadí slov ADJ „adjacent“ - sousední FOLLOWED BY – následovaný wildcard ?, truncantion symbol *

3 Příklady ISI Web of Knowledge - AND, OR, NOT, SAME, NEAR * ISI Web of Knowledge – Advance search, zadat dotaz: TI=(world NEAR/3 web) Výstup: world wide web 

4 Příklady EBSCO o záznamu Near Operator (N) - N5 finds the words if they are within five words of one another regardless of the order in which they appear. For example, type tax N5 reform to find results that would match tax reform as well as reform of income tax. Within Operator (W) - In the following example, W8 finds the words if they are within eight words of one another and in the order in which you entered them. For example, type tax W8 reform to find results that would match tax reform but would not match reform of income tax. 

5 Příklady ERIC – proximity operators nejsou Hledání podle thesauru Př. Styles : výběr Objeví se: related terms, broader terms

6 Rešerše – strategie vyhledávání
Strategie stavebních kamenů Strategie rostoucí perly Strategie osekávání strategie vyhledávání nejdříve podle nejužší fasety strategie vyhledávání nejdříve podle největší četnosti výskytu

7 Příklad příklad: aplikace autorského zákona v oblasti elektronických dokumentů a kopírování klíčové pojmy: autorský zákon kopírování elektronické dokumenty, e-dokumenty ,elektronické knihy, e-knihy, elektronické časopisy, e-časopisy Převzato z: BR2

8 Strategie stavebních kamenů
rozdělení dotazu na několik dílčích a kombinace jejich výsledků dotazy: „elektronické dokumenty“ OR „elektronické knihy“ OR „elektronické časopisy“ OR „e-dokumenty“ OR „e-knihy“ OR „e-časopisy“ „kopírování“ „autorský zákon“ konečný výsledek: spojení výsledků jednotlivých vyhledávání

9 Strategie rostoucí perly
vyhledání záznamů k nejužšímu pojmu a postupné rozšiřování dotaz: autorský zákon AND kopírování AND elektronické dokumenty pokud málo dokumentů – rozšíření tématu: autorský zákon AND kopírování AND („elektronické dokumenty“ OR e-dokumenty OR „elektronické knihy“ OR e-knihy OR “elektronické časopisy“ OR e-časopisy)

10 Strategie osekávání Taktiky omezení počtu záznamů: - omezíme vyhledávání na určité pole záznamu - například pouze na předmět použijeme proximitní operátory pro klíčová slova část vyhledaných záznamů vyloučíme operátorem NOT omezíme vyhledávání na určitý typ nebo druh dokumentu - například pouze články z časopisů - vyhledávání omezíme jazykově - například pouze angličtina - vymezíme časové období - omezíme vyhledávání na určitou část báze - dílčí bázi Převzato z: BR2

11 Strategie podle nejužší fasety
máme alespoň dva klíčové pojmy, které nejsou na stejné úrovni nejdříve použijeme pojem na nižší úrovni, případně rozšiřujeme pomocí nadřazeného pojmu Příklad vliv výuky fyziky na rozvoj logického uvažování žáků Dotaz: „výuka fyziky“ AND „logické uvažování“ Pokud dostaneme příliš málo výsledků: výuka AND „logické uvažování“

12 Strategie podle nejmenší četnosti výskytu
četnost výskytu = četnost výskytu termínu v databázi podobná strategii předešlé - nepřihlíží však k hierarchickým úrovním pojmů, ale pouze k četnosti výskytu v bázi - vychází ze statistických údajů o příslušných bázích, jejichž jádrem jsou frekvenční rejstříky příklad: faktografické informační systémy o životním prostředí hledáme-li v databázi informatických oborů – nejdříve termín životní prostředí bude pravděpodobně méně četný než termín fis Převzato z: BR

13 Rešerše – Co dělat, když záznamy nejsou relevantní
ujasněte si ještě jednou předmět rešerše zkontrolujte vhodnost termínů – nejsou používány i v jiném smyslu, nejsou rozdílné v Brit. a Am. Angličtině podívejte se do záznamů, které relevantní jsou, a vyberte z nich vhodnější termíny vyberte jiný zdroj (jinou databázi)

14 Rešerše – Co dělat, když výsledkem je příliš mnoho záznamů
přidejte další vyhledávací termíny limitujte vyhledávací termíny výskytem v určitém poli (název, téma,...) omezte vyhledané záznamy v plnotextových databázích počtem slov (vytřídění krátkých nevýznamných článků) nepoužívejte v dotazech obecná slova (problém, systém, otázka, využití...) a slovesa (tzv. stop-slova)

15 Rešerše – Co dělat, když výsledkem je příliš málo záznamů
zkontrolujte překlepy vypusťte nejméně důležitý vyhledávací termín použijte krácení (přidání dalších variant termínu) podívejte se do vyhledaných záznamů a vyberte z nich další termíny (metoda rostoucí perly) vyberte další zdroj (další databázi) přehodnoťte požadavek – psalo se o tom vůbec? (obtížné hledání informací ke zcela novým tématům)

16 Rešerše – výběr článků Nelze přečíst vše!
Celé rešerši věnovat max. 1/3 času výzkumu V databázi jste našli 3 články viz následující. Chcete-li však článek získat, musíte za něj zaplatit. Bohužel jste ve velké finanční tísni, takže si můžete dovolit koupit jen jeden článek. Který by to byl? A proč?

17 Rešerše – výběr článků Článek 1 Článek 2 Článek 3 Autor
Nic mi to jméno neříká. Je to známý odborník. Název Přehledový, rešeršní článek. Přesně to téma, Výzkumný problém, které mě zajímá. Výsledky bych mohl/a použít ve své práci – teorie, diskuze. Časopis Impakt neznám, ale časopis vychází od nepaměti. S vysokým Impakt faktorem. Nový časopis. Rok publikování Před 10-ti lety Před 5-ti lety Před rokem Počet citací na článek 200 30 7 Diskuze

18 Rešerše – odkazy INFOGRAM – Portál pro podporu informační gramotnosti
Portál vznikl s podporou centralizovaného rozvojového projektu MŠMT v roce 2008 – jak vyhledávat v databázích – pro studenty – odkazy na prezentace týkající se rešerše, práce s informacemi, apod. na různých VŠ, zde odkaz na e-learningové kurzy:

19 Citace Citační normy http://www.citace.com/
Generátor citací


Stáhnout ppt "Rešeršní logika, strategie"

Podobné prezentace


Reklamy Google