Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBohumil Jaroš
1
Požadavky a výsledky SVSE v oblasti elektroenergetiky O co jsme se snažili, jak jsme uspěli? Má smysl se snažit dále? Požadavky a výsledky SVSE v oblasti elektroenergetiky Ing. Petr Matuszek Seminář AEM – SVSE Brno 21. října 2008
2
Obsah Úvod Ceny v oblasti elektroenergetiky 3. regulační období Ekologická legislativa Závěr
3
Úvod (1) Cíle SVSE Prosazení oprávněných zájmů spotřebitelů a samovýrobců při aktualizaci vyhlášek a tvorbě Cenového rozhodnutí ERÚ Minimalizace růstu regulovaných cen a tarifů včetně zlepšení podmínek pro odběratele a samovýrobce Eliminace dominantního vlivu v oblasti elektroenergetiky a plynárenství
4
Činnost SVSE se soustřeďovala na připomínky k problematice otevřeného trhu s energiemi, k Cenovému rozhodnutí ERÚ, k 3. regulačnímu období. Úvod (2)
5
Úvod (3) EGÚ Brno je řešitelem zprávy „Ceny a tarify v odvětví elektroenergetiky v roce 2009“, která je podkladem pro cenové rozhodnutí ERÚ ERÚ reguluje ceny monopolních činností
6
Úvod (4) AEM-SVSE je v letošním roce účastníkem řešení studie EGÚ Brno – Ceny a tarify v odvětví elektroenergetiky v roce 2009 Současně aktivně projednává problémové záležitosti přímo s ERÚ
7
Ceny v oblasti elektroenergetiky (1) Penalizace účiníku v kapacitní oblasti Dopad současné úpravy na odběratele U odběratelů vzniká problém na technickém základě reakční doby kompenzačních regulátorů a běžnou záležitostí jsou drobná krátkodobá překývnutí do kapacity. Ta se kumulují a následně vzniká základ pro postih ze strany distributora, případně i SEI.
8
Ceny v oblasti elektroenergetiky (2) Penalizace účiníku v kapacitní oblasti Doporučujeme úpravu v CR ERÚ. Navržené řešení pro kapacitní účiník: - 0,995 – 10 Kč - méně než 0,995400 Kč/MVArh
9
Ceny v oblasti elektroenergetiky (3) Rezervovaná kapacita Návrh na neuplatnění sankcí u lokálních distribučních soustav v případě, že překročení sjednané rezervované kapacity v příslušném měsíci je nižší než 10 %.
10
Ceny v oblasti elektroenergetiky (4) Rezervovaná kapacita ERÚ – progresivní hodnoty dle návrhu odmítnuty. Jsou úvahy o snížení násobku.
11
Ceny v oblasti elektroenergetiky (5) Penalizace za překročení rezervovaného příkonu Návrh V případě, že dojde ke smluvnímu snížení rezervovaného příkonu místa připojení konečného zákazníka, je do doby 24 měsíců možné navýšení rezervovaného příkonu do jeho původní výše bez poplatku za náklady spojené s připojením a zjištěním rezervovaného příkonu.
12
Ceny v oblasti elektroenergetiky (6) Penalizace za překročení rezervovaného příkonu Dodavatelé by neměli penalizovat. Následně bude úprava znění v novele vyhlášky.
13
Ceny v oblasti elektroenergetiky (7) Charakteristika jističů Návrh Distributor má právo odmítnout instalaci jističe s charakteristikou „C“ nebo „D“ prokáže -li, že by tím byla ohrožena bezpečnost rozvodného zařízení, nebo provozu sítě. Distributoři postupují podle PPDS a odmítají připojení jističů s charakteristikou jinou než „B“, protože je pro ně výhodné.
14
Ceny v oblasti elektroenergetiky (8) Charakteristika jističů S ohledem na rozdílnost pohledů byl vyjádřen souhlas s principem vyšších cen za použití jističů s charakteristikou „C“ nebo „D“. Nutná přiměřenost cen.
15
Ceny v oblasti elektroenergetiky (9) Standard dodržení plánovaného omezení nebo přerušení distribuce elektřiny Návrh Promítnout nutnost informovat o odstávkách do vyhlášky o kvalitě dodávek elektřiny. V případě nedodržení informovanosti je nebezpečí i následných přímých škod.
16
Ceny v oblasti elektroenergetiky (10) Standard dodržení plánovaného omezení nebo přerušení distribuce elektřiny Je předložen návrh vyhlášky o pravidlech trhu, kde bude zavedena povinnost elektronického vyrozumění ze strany PDS na základě žádosti účastníka trhu. Předpokládaná platnost od 1.1.2010 s postupným náběhem.
17
Ceny v oblasti elektroenergetiky (11) Decentrální výroba Požadovat příspěvek za veškerou vyrobenou elektřinu. Podpora zůstane zachována na všech napěťových úrovních, je řešeno v návrhu novely energetického zákona.
18
3. regulační období (1) Období od 1. 1. 2010 do 31. 12. 2014. Zveřejnění výsledků připomínek: 25.10. 2008 – elektroenergetika 6. 11. 2008 – plynárenství následná diskuse Ukončení konzultačního procesu do 12. 12. 2008.
19
3. regulační období (2) Faktor efektivity X ČEZ při slučování s RDS argumentoval snižováním nákladů a zefektivněním celého procesu. Proběhl proces restrukturalizace. Výsledky jsou již patrné, náklady klesají. Na rozdíl od cen elektřiny. Ze strany ERÚ je příslib akceptace ve 3. regulačním období.
20
3. regulační období (3) Systémové služby P latbou za systémové služby rovnoměrně zatížit všechny účastníky trhu, tedy i výrobce. Český zákazník platí systémové služby i za výrobu elektřiny, která je exportována. Platí tedy i za to, co si neobjednal, z čeho má prospěch někdo jiný.
21
3. regulační období (4) Obnovitelné zdroje Vícenáklady způsobené provozem OZE je žádoucí přiřadit jejich původcům. Do těchto vícenákladů je nutné transparentně zahrnout i náklady dosud skryté v jiných položkách konečné ceny za elektřinu. Do budoucna existuje riziko dalšího nárůstu potřeby podpůrných služeb.
22
3. regulační období (5) Zvýhodnění obyvatelstva Odstranit disproporce ve prospěch obyvatelstva mezi sazbami kategorie „C“ a „D“ jak u platby za jistič, tak u platby za silovou elektřinu dodavatele poslední instance. Mělo by být postupně řešeno v rámci celkové změny sazeb.
23
3. regulační období (6) Metodika stanovení cen za distribuci elektřiny – plátci ceny za rezervaci kapacity distribuční sítě 2 varianty pokračování v původní regulaci platba za rezervaci kapacity vyhodnocována dle skutečného chování účastníků trhu ve vztahu k distribuční síti, tj. na základě fyzikálních toků, přičemž touto platbou budou zatíženi všichni účastnici trhu; veškeré výjimky se ruší.
24
Ekologická legislativa (1) Povolenky CO 2 Výrazný dopad do ceny elektřiny. Je žádoucí stanovit jasná pravidla pro rozšíření výroby, výstavbu nových zdrojů do budoucna. To přispívá ke snížení konkurenceschopnosti evropského průmyslu.
25
Ekologická legislativa (2) Klimaticko energetický balíček Výrazný dopad do ceny elektřiny a ostatních výrobků. Nebude alokace, ale zřejmě postupné aukce; pro energetické společnosti již od roku 2013. To vše přispívá k dalšímu snížení konkurenceschopnosti evropského průmyslu.
26
Ekologická legislativa (3) Ekologické daně ČR koná opět na rámec směrnic EU. Základní rozpor se státní energetickou koncepcí a energetickými zákony. Další kroky „reformy“ jsou před námi. Předpoklad výrazného navýšení poplatků za znečišťování ovzduší; s tím související další růst cen energií.
27
Závěr Být i nadále aktivní v prosazování oprávněných zájmů odběratelů. Pokračovat v diskusi s orgány státní správy s cílem rozumného řešení zavádění ekologických opatření do české legislativy. Pokračovat v diskusi s orgány státní správy s cílem rozumného řešení zavádění ekologických opatření do české legislativy.
28
Děkuji za pozornost e-mail: pmatuszek@et.trz.cz tel.: 558 532 070
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.