Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilIva Machová
1
Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění FSV UK, U Kříže 8 Středa 11. 11. 2000 PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D. Centrum pro výzkum veřejného mínění Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. Nástroje pro zkoumání veřejného mínění
2
Předmět měření: postoj Způsob měření: dotazování Nástroj měření: standardizovaný dotazník 1.Otázky (jednoduché, baterie) 2.Odpovědi (posuzovací škály, pořadí odpovědí) Zkoumání veřejného mínění
3
Postoje X fakta Postoj: stabilita X proměnlivost Model výběru názorů (Tourangeau, Rasinski, Rips 2000) postoj = paměťová databáze potenciál výběrovost, (dostupnost) různá mínění (proměnlivost) z téže postojové databáze (stabilita) Efekty kontextu Pojetí chyby měření Předmět měření: postoj
4
Klasické pojetí: standardizace, „řízený rozhovor“ Duální koncepce situace dotazování (Sudman, Schwarz a Bradburn 1996 ) 1. interakční aspekty - sociální setkání tazatele a respondenta předpoklady běžné konverzace (Grice 1975) spolupráce (pravdivost, relevance, informativnost, jasnost ) 2. individuální aspekty - série kognitivních úkolů respondentů modely zpracování informace (Hippler, Schwarz a Sudman 1987) Způsob měření: dotazování
5
Nástroj měření: dotazník 1.Otázky 2.Odpovědi
6
Jednoduché otázky
7
cíl : 1. momentální stav ve sledované oblasti 2. sledování vývoje citlivost k efektům kontextu omezená spolehlivost
8
Baterie více zdrojů informací ( latentní proměnná) standardizace motivů vyvolaných z postojové databáze snížení „chybovosti měření“ (citlivosti k efektům kontextu) větší možnosti analýzy
9
Příklad: pracovní spokojenost Jednoduchá otázka náchylnost k „chybám“ omezené možnosti analýzy
10
Baterie
12
index spokojenosti lepší použitelnost pro další analýzy
13
Baterie index spokojenosti lepší použitelnost pro další analýzy
14
Baterie detailní analýza
15
Baterie detailní analýza
16
Příklad: levo-pravá politická orientace „ani baterie neřeší automaticky všechno... „ baterie měří (více či méně dobře) interpretaci(!) cílového konceptu
17
Příklad: levo-pravá politická orientace
19
Posuzovací škály Response contraction bias Stimulus contraction bias Positivity bias The-range frequency model Scale range effects Scale label effects Scale anchoring process Odpovědi
20
Posuzovací škály Scale range effects Nízkofrekvenční škálaVysokofrekvenční škála a) Méně než půl hodiny.a) Méně než 2 a půl hodiny. b) Půl hodiny až 1 hodinu.b) 2 a půl hodiny až 3 hodiny. c) 1 hodinu až 1 a půl hodiny.c) 3 hodiny až 3 a půl hodiny. d) 1 a půl hodiny až 2 hodiny.d) 3 a půl hodiny až 4 hodiny. e) 2 hodiny až 2 a půl hodiny.e) 4 hodiny až 4 a půl hodiny. f) Více než 2 a půl hodiny.f) Více než 4 a půl hodiny.
21
Posuzovací škály Scale label effects „Cítíte se po setmění v místě bydliště bezpečně? Ne – Ano.“ 1234567891011 012345678910 -5-4-3-2012345
22
Posuzovací škály Scale anchoring process Zlepšila se podle Vás situace ve zdravotnictví po zavedení poplatků ? Unipolární škály Situace se zlepšila – situace se nezlepšila Ano – ne Bipolární škály Situace se zlepšila – situace se zhoršila
23
Pořadí odpovědí Efekt prvenství - efekt novosti Omezení paměti Model prvotního Způsob prezentace Přijatelnost variant Vliv dalších atributů otázky a škály
24
Sociální desirabilita Nadhodnocování – podhodnocování chování Korekce postojů Soukromí a důvěrnost Poměřování zisků a ztrát Vyhýbání se nepříjemným situacím Ohleduplnost k osobě tazatele Snaha o konzistenci odpovědí
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.