Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Psaní mě/mně , skloňování zájmena „já“, psaní mě/mně v ostatních slovních druzích, upevnění učiva na cvičeních Autor: Vanda Šimonová Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace, český jazyk Očekávaný výstup: Žák skloňuje zájmena, žák rozlišuje stavbu slov Klíčová slova: zájmeno „já“ v různých pádech, psaní mě/mně –odvozování slov Druh učebního materiálu: prezentace se shrnutím učiva a cvičeními Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, druhé období Typická věková skupina: 10 až 12 let Metodické doporučení: Lze využít pro výklad i pro shrnutí učiva na konci školního roku, snímky se cvičeními se mohou žákům vytisknout Ověření v praxi ověřeno dne: Ve třídě: 5.
2
Psaní mě/mně u zájmen a ostatních slovních druhů
Procvičování učiva 5. ročníku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vanda Šimonová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
3
Skloňování zájmena JÁ 1. p. já 2. p. mě 3. p. mně, mi 4. p. mě 6. p. o mně 7. p. se mnou
4
ve 2. a 4. pádu píšeme mě
5
ve 3. a 6. pádu píšeme mně
6
Procvič si, doplň správný tvar zájmena „JÁ“.
Pojď ke_______. Lenka byla včera u _______ na návštěvě. Co jsi Věře o _______ řekl? Jděte tam beze _______. Alena a Hanka šly se _______. Můžeš si stoupnout přede _______. Máš na _______ dobrý vliv. _______ mám dnes dobrou náladu! Podej _______ prosím ten červený hrníček. Vidíš _______. Dnes jste _______ velice pomohli. Potěšilo _______ to. Ten dárek je pro _______?
7
Správné řešení Pojď ke mně. Lenka byla včera u mě na návštěvě. Co jsi Věře o mně řekl? Jděte tam beze mě. Alena a Hanka šly se mnou. Můžeš si stoupnout přede mě. Máš na mě dobrý vliv Já mám dnes dobrou náladu! Podej mi, prosím, ten červený hrníček. Vidíš mě? Dnes jste mi velice pomohli. Potěšilo mě to. Ten dárek je pro mě?
8
O psaní mě/mně se někdy musíme rozhodovat i v dalších slovech.
9
-mně- se v češtině píše v těchto výrazech:
Zapamatujte si! -mně- se v češtině píše v těchto výrazech: pomněnka domněnka zapomněl vzpomněl uzemnění
10
Také ve slovech příbuzných ke slovům, která obsahují -mn-.
Například: rozumný - rozumně upřímný - upřímně náramný – náramně
11
(odvozeno od slova TAM)
POZOR! TAMĚJŠÍ (odvozeno od slova TAM)
12
Doplň do výrazů pod textem ě/ně, výrazy doplň do vět:
Dvakrát _______, jednou řež. Pohovořme si o tom_______. Pravdu _______ paní Řeháková. _______ má drobné modré kvítky. Nebe je jasné, uvidíme _______ i hvězdy. Každý hromosvod musí být řádně ________. Přišli všichni, ________ tebe. Voda zaplavila velkou část ______. Na domácí úkoly jsem nejdříve _______, ale pak jsem si ________. (m-ř, zapom-la, m-la, m-sta, rozum-, pom-nka, uzem-n, krom-, vzpom-la, M-síc)
13
Správné řešení Dvakrát měř, jednou řež. Pohovořme si o tom rozumně. Pravdu měla paní Řeháková. Pomněnka má drobné modré kvítky. Nebe je jasné, uvidíme Měsíc i hvězdy. Každý hromosvod musí být řádně uzemněn. Přišli všichni, kromě tebe. Voda zaplavila velkou část města. Na domácí úkoly jsem nejdříve zapomněla, ale pak jsem si vzpomněla.
14
KONEC PREZENTACE
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.