Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Komparace Bezpečnostních strategií ČR z let 1999, 2001 a 2003
Věra-Karin Brázová František Šulc Bezpečnostní politika ČR 24. března 2009
2
Bezpečnostní strategie ČR 1999, 2001 a 2003
17. února 1999 22. ledna 2001 10. prosince 2003 Obsah prezentace Okolnosti Délky kapitol Porovnání strategií Analýza kontextu Frekvence slov Další bezpečnostní strategie 10. března 1999, Foto NATO
3
Bezpečnostní strategie ČR 1999, 2001 a 2003 – Události
červenec na summitu NATO v Madridu přizvání ČR k členství v Alianci červenec povodně na Moravě červenec předsedou vlády se stává Miloš Zeman (menšinová vláda ČSSD; opoziční smlouva) léto Kosovská krize 17 února 1999 – první bezpečnostní strategie ČR
4
Bezpečnostní strategie ČR 1999, 2001 a 2003 – Události
12. března vstup ČR do NATO 24. března intervence NATO v Kosovu duben přijata nová strategická koncepce NATO pro 21. století 1. května Amsterodamská smlouva (EU), společná evropská bezpečnostní a obranná politika 12. května Zemanova vláda rozhodla o dostavbě Temelína 22 leden druhá bezpečnostní strategie ČR
5
Bezpečnostní strategie ČR 1999, 2001 a 2003 – Události
11. září 2001 teroristické útoky v USA říjen 2001 začátek války v Afghánistánu duben 2002 počátek reformy ozbrojených sil červenec 2002 předsedou vlády V. Špidla (vláda ČSSD, KDU-ČSL, US-DEU) srpen 2002 stoleté povodně v ČR listopad 2002 Pražský summit NATO březen 2003 začátek války v Iráku 10 prosinec 2003: třetí bezpečnostní strategie ČR
6
Bezpečnostní strategie ČR 1999, 2001 a 2003 – Obecné informace a přepočet
7
Bezpečnostní strategie ČR 1999, 2001 a 2003 – Porovnání kapitol
* Data jsou po přepočtu na reálnou délku slov pomocí váženého průměru
8
Bezpečnostní strategie ČR 1999, 2001 a 2003 – Porovnání strategií
Proč formuluje vláda Bezpečnostní strategii? 1999: strategie jako nástroj informovanosti cílem je informovat veřejnost Zajištění bezpečnosti ČR je úkol, „jehož úspěšné plnění je podmíněno aktivní podporou celé společnosti (…) proto vláda předkládá Bezpečnostní strategii“ (str.13) 2001: strategie jako věcný dokument Bezpečnostní strategie ČR (…) formuluje zadání v oblasti zahraniční, obranné, hospodářské politiky a politiky vnitřní bezpečnosti. (str.9) (…) poskytuje základní politické zadání a východiska pro dosažení cílů v jednotlivých oblastech bezpečnostní politiky ČR. (str. 16) 2003: strategie jako základ komunikace „Naše bezpečnost je (…) nemyslitelná bez dobré komunikace mezi představiteli státu, samosprávy a občany.“ (str.2)
9
Bezpečnostní strategie ČR 1999, 2001 a 2003 – Porovnání strategií
Jakým způsobem jsou dokumenty psány? 2001: objevuje se odlišení pojmů hrozby a rizika (avšak tyto jsou v textu používány společně s dalšími pojmy, jako nebezpečí či ohrožení). 2003: oproti předchozím dvěma značný kvalitativní rozdíl, patrný podíl akademické sféry (?) Strategie je tak pojata „vědečtěji“. Tuto strategii lze považovat za výsledek snahy o vytvoření komplexně pojatého koncepčního dokumentu. Na stranu druhou je tato komplexnost možná až přiliš velká Okruh významných zájmů zasahuje i do „trendových témat“ jakými jsou „ochrana prostředí a prosazování principů trvale udržitelného rozvoje“ nebo „vytváření podmínek pro multikulturní, tolerantní a občanskou společnost“. Zmíněny jsou nově i globální klimatické změny v kategorii bezpečnostních hrozeb. Několikrát zmíněna i podpora vědy a výzkumu v oblasti bezpečnosti
10
Bezpečnostní strategie ČR 1999, 2001 a 2003 – Porovnání strategií
Bezpečnostní prostředí 1999: hledání nepřítele „neexistuje zjevný a jasně definovaný nepřítel“ 2001: v zajetí institucí Důležitou úlohu hrají instituce mezinárodního společenství Hlavním problémem je „vývoj v jihovýchodní Evropě“ a nestabilizovaná situace tamtéž. Zároveň jsou jako hrozba identifikovány „státy, nevládní skupiny a organizace, které nerespektují mezinárodní pořádek a pro které jsou válka, násilí a potlačování základních lidských práv a svobod prostředkem prosazování zájmů.“ 2003: nepřítel/hrozby mají již jasnější obrysy Zejména se jedná o některé nestátní subjekty, podporované některými státy.
11
Bezpečnostní strategie ČR 1999, 2001 a 2003 – Porovnání strategií
Leitmotivy 1999: demokracie na prvním místě časté zdůrazňování demokracie a demokratických principů 2001: mezinárodní pořádek a společenství a lidská práva Za zájem ČR je nově považován i rozvoj mezinárodních humanitárních organizací. 2003: občan a občanská společnost zapojování občanského sektoru do „dílčích aktivit při zajišťování bezpečnosti“ nově zohledněn koncept human security Pokud jde o životní zájmy, strategie v podstatě slučuje životní zájmy obou strategií dřívějších
12
Bezpečnostní strategie ČR 1999, 2001 a 2003 – Porovnání strategií
Interpretační „oříšky“ 1999: „rodina a škola zde mají nezastupitelnou úlohu“ - poslední věta kapitoly Zajištění bezpečnosti 2001: hned v úvodu odkaz na předválečné Československo, a dále na vznik ČR k směsice negativních společenských jevů: v jednom odstavci tak najdeme „násilnou kriminalitu, korupci, terorismus,(...) vandalismus a působení nepřátelských tajných služeb na území ČR.“ „rodina a škola (má) nezastupitelnou úlohu“ 2003: „posilování bezpečnosti občanů, mj. snižováním kriminality a nehodovosti v silničním provozu a jejich negativních dopadů na občany“
13
Bezpečnostní strategie ČR 1999, 2001 a 2003 – Kontextuální analýza
Kapitola B. Základní východiska bezpečnostní politiky ČR (2001), II. Východiska bezpečnostní politiky ČR (2003) 2001: "politika ČR vychází z nedělitelnosti bezpečnosti a univerzality základních lidských práv“ Kontext: reakce na Kosovo 2003: v dohledné době je vyloučena přímé agrese proti ČR, ale vzrostlo nebezpečí teroristického útoku Kontext: reakce na 11. září
14
Bezpečnostní strategie ČR 1999, 2001 a 2003 – Kontextuální analýza
Kapitola II. Bezpečnostní prostředí (1999), C. Bezpečnostní prostředí (2001), IV. Bezpečnostní prostředí (2003) 2001: šíření svobody a demokracie vytváří příznivé podmínky pro bezpečnost ČR významnou roli sehrává OSN, RB OSN (podpora reformě OSN) problém je šíření ZHN a tím, kdo se je snaží získat (nedemokratické a nestabilní režimy) jihovýchodní Evropa je hrozbou pro bezpečnost Evropy Kontext: 1) reakce na Kosovo a Makedonii 2) spekulace – v souvislosti se ZHN může být myšlen Írán (v březnu 2000 byl zakázán vývoz techniky pro Búšehr 3) vyzdvihování OSN může souviset s kandidaturou tehdejšího ministra zahraničí Jana Kavana na předsedu VS OSN (2000/2001)
15
Bezpečnostní strategie ČR 1999, 2001 a 2003 – Kontextuální analýza
Kapitola II. Bezpečnostní prostředí (1999), C. Bezpečnostní prostředí (2001), IV. Bezpečnostní prostředí (2003) 2003: bezpečnostní otázky se nejlépe řeší, pokud se účastní co nejvíce států, neschopnost mezinárodních organizací jednat ohrožuje jejich relevanci, to hrozí i OSN obraná politika EU původci hrozeb jsou často nestátní aktéři - vytvářejí účelová spojenectví mezi sebou či s totalitními, diktátorskými a ideologicky nesnášenlivými režimy Kontext: 1) zajímavá kritika OSN – vyplývá ze zkušenosti s Irákem a pohledem USA na OSN v té době 2) vzhledem k přípravě na vstup do EU se zde objevuje ESDP 3) reakce na 11. září
16
Bezpečnostní strategie ČR 1999, 2001 a 2003 – Kontextuální analýza
Kapitola 3. Zájmy České republiky (1999), D. Bezpečnostní zájmy ČR (2001), III. Bezpečnostní zájmy ČR (2003) 1999 v oblasti vnější bezpečnosti je prvořadým strategickým zájmem udržení spolehlivých spojeneckých závazků vyplývajících z principů kolektivní obrany, prohlubování transatlantických vazeb... Kontext: vzkaz alianci - budeme dobrý spojenec 2001 vytváření ESDP musí být v souladu s NATO a vést k posílení transatlantické vazby, ČR má zájem na úspěšném průběhu tvorby ESDP (tehdy ještě psáno jako CESDP) ČR má zájem na dlouhodobém růstu HDP Kontext: 1) ESDP a NATO musí být komplementární - reakce na debatu o duplicitě 2) dlouhodobý růst HDP - ekonomika byla za Zemanovy vlády alfa a omega
17
Bezpečnostní strategie ČR 1999, 2001 a 2003 – Kontextuální analýza
Podkapitola 1. Zahraniční politika (1999), Zahraniční politika (2001), 1. zahraniční politika (2003) 1999 Základní pilíře evropského bezpečnostního systému tvoří NATO, EU, ZEU, OBSE a přítomnost amerických sil v Evropě, globálně OSN, základem zajištění bezpečnosti ČR je členství v alianci Základním principem obrany ČR je věrohodné odstrašení (nástrojem důvěryhodného odstrašení je NATO), ČR bude plánovat, připravovat a uskutečňovat svou obranu tak, aby dostála závazkům v rámci článku 5 a účastnila se operací NATO mimo území jejích členských států Kontext: zdůraznění významu členství v alianci před vstupem 2001 Zahraniční politika usiluje o dlouhodobé upevňování postavení ČR v mezinárodním společenství, prosazování bezpečnostních zájmů zejména v NATO, OSN, OBSE, OECD, WTO, MMF a CEFTA účast na operacích, které nevyplývají z bezprostředního ohrožení ani ze závazků, ale jsou v souladu s jejími i obecně lidskými zájmy Kontext: 1) sofistikovanější definice (ČR už byla členem NATO) a zmínění dalších organizací 2) humanitární intervence - reakce na Kosovo
18
Bezpečnostní strategie ČR 1999, 2001 a 2003 – Kontextuální analýza
Podkapitola 1. Zahraniční politika (1999), Zahraniční politika (2001), 1. zahraniční politika (2003) 2003 budování schopností v rámci ESDP ČR upřednostňuje multilaterální způsoby řešení mezinárodních otázek, mezi důležité nástroje patří rozvojová a humanitární pomoc, ale připojí se k donucovacím prostředků, včetně vojenské síly, pokud selže mírové řešení situace, zejména v souvislosti s hrozbou teroristických útoků a šíření zbraní hromadného ničení vláda bude vytvářet podmínky pro připojení se k projektům či systémům, které budou schopny zajistit ochranu proti balistickým raketám (odst. 43) Kontext: 1) zmínka o ESDP před vstupem 2) multilaterální řešení mezinárodních otázek, ale není vždy nutné - reakce na Irák 3) zmínka o protiraketové obraně - rok před tím, ještě za Grosse zahájili Američané sondáž ohledně radaru
19
Bezpečnostní strategie ČR 1999, 2001 a 2003 – Kontextuální analýza
Podkapitola 2. Obranná politika (1999), Obranná politika (2001), 2. Obranná politika (2003) 1999 prioritami ČR je členství v NATO obranná koncepce stojí na zachování všeobecné branné povinnosti a poloprofesionální armády Kontext: 1) význam NATO 2) uchování základní vojenské služby 2001 základním pilířem bezpečnosti ČR je Severoatlantická smlouva pozemní, vzdušné a podpůrné složky jsou budovány v souladu s NATO a zapojením do EU Kontext: zejména NATO, ale i EU (blíží se členství) 2003 významná je reforma sil a plná profesionalizace Kontext: po debatě o profesionalizaci v roce 2002 první zmínka o profesionální armádě
20
Bezpečnostní strategie ČR 1999, 2001 a 2003 – Kontextuální analýza
Podkapitola 5. Politika v oblasti veřejné informovanosti 2003 Důležité je infomovat veřejnost o bezpečnosti a vývoji v bezpečnostním prostředí Prvky zákonodárné, výkonné a soudní moci a územní samosprávy musejí cíleně a systematicky informovat veřejnost a spolupracovat s ní Veřejnost musí být systematicky a v předstihu informována o hrozbách a rizicích z nich vyplývajících, ale i o přijímaných opatřeních a důsledcích z toho plynoucích Kontext: důsledek vzniku ministerstva informatiky k
21
Bezpečnostní strategie ČR 1999, 2001 a 2003 – Kontextuální analýza
Kapitola III. Zajištění bezpečnosti (1999), VI. Bezpečnostní systém ČR (2003) 1999 vývoj, výroba a zkoušení výzbroje a techniky, je důležité z hlediska politického i strategického, u výzbroje či techniky mimo rámec možností českého průmyslu bude uplatňována především politika jejího kompenzovaného nákupu (offsety) Kontext: podpora průmyslu a offsety při obchodování byla důležitá součást vlády Miloše Zemana: programové prohlášení vlády – Český průmysl musí participovat na příležitostech, které se nabízejí v souvislosti se vstupem do NATO. Vláda bude podporovat prosazení účasti českého průmyslu na dodávkách nejen pro vlastní armádu, ale i pro potenciální uspokojení potřeb armád členských zemí NATO. Zejména v této oblasti bude důsledně uplatňovat politiku tzv. “offsetů” (Gripeny)
22
Bezpečnostní strategie ČR 1999, 2001 a 2003 – Analýza výskytu slov
23
Bezpečnostní strategie ČR 1999, 2001 a 2003 – Analýza výskytu slov
24
Nová bezpečnostní strategie
1999 2001 2003 ???
25
Nová bezpečnostní strategie
co nejjednodušší formulována co nejjasněji odstranit kapitoly týkající se hospodářství, informovanosti atp.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.