Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Distanční vzdělávání na VŠFS
– nástin koncepce
2
Školení autorů DSO systematické školení úvodní kurz – problematika distančního vzdělávání, terminologie didaktický kurz – tvorba DSO technický kurz – práce s e-learningovými aplikacemi v ISu
3
Práce autora DSO na VŠFS
obsahově naplnit DSO (interaktivní osnovu, distanční studijní text, náplň tutoriálů, e-konzultací) vytvořit zpětnovazební prvky (self-testy) vytvořit scénáře k multimediálním oporám – multimediální opory vytvoří realizační tým na zakázku vytvořit manuál k DSO pro tutory
4
Realizační tým a náplň jeho práce
Úkoly: -poskytovat autorům a později i tutorům potřebné zázemí a oporu -řešit metodické a technické problémy, které se během práce na distančních oporách mohou objevit -provádět administraci a řízení projektu -členy týmu jsou například: -grafik -metodik distančního vzdělávání -e-technik -IT odborník
5
Organizace studia v distančním vzdělávání na VŠFS
schválena řídicím výborem - tzv. „velká šablona“ úvodní soustředění tutoriál tematické bloky POT (práce opravované tutorem) 5
6
Organizace studia v distančním vzdělávání na VŠFS
týden semestr 1 ÚVODNÍ soustředění 2 1. TEMATICKÝ BLOK 3 2. TEMATICKÝ BLOK 4 1. POT 3. TEMATICKÝ BLOK 5 4. TEMATICKÝ BLOK 6 2. POT 7 1. TUTORIÁL 5. TEMATICKÝ BLOK 8 6. TEMATICKÝ BLOK 9 3.POT 7. TEMATICKÝ BLOK 10 8. TEMATICKÝ BLOK 11 4. POT 12 2. TUTORIÁL 6
7
v maximální míře využít IS – zvolená a schválená platforma
Struktura DSO na VŠFS v maximální míře využít IS – zvolená a schválená platforma dokument - Standard DSO na VŠFS -distanční studijní text -interaktivní osnova -zpětnovazebné prvky (interaktivní elektronické testy, diskusní fóra, elektronické konzultace apod.) -koncepce tutoriálů a elektronických konzultací -multimediální opory 7
8
Standard DSO a jeho části
obecné zásady pro tvorbu DSO nástroje užité pro tvorbu DSO obligatorní a doporučené požadavky na DSO definované výstupy
9
Vybrané zásady tvorby DSO
základní, didaktické, programovaného učení, ostatní například: Princip flexibility – kurz je autorem sestavován tak, aby bylo možné poměrně snadno aktualizovat jeho obsah i rozsah učiva Princip koherence – jednotlivé části DSO (interaktivní osnova, tutoriál, e-konzultace, distanční text ad.) jsou vzájemně propojené a odkazují na sebe, tvoří konzistentní celek svou formou i obsahem Zásada zpětné vazby – autor upozorňuje na dílčí pokroky studujících (co se naučili apod.)
10
Vybrané zásady tvorby DSO
programované učení – B. F. Skinner ( ) Zásada malých kroků – autor uspořádá učivo v logické posloupnosti rozložené na malé části (jednotky učiva), každý krok obsahuje výklad učiva, úlohu a řešení úlohy Zásada aktivní reakce – po prostudování učiva obsaženého v jedné jednotce dostane studující úlohu, kterou si ověří správnost svého učení (studující musí vyřešit úlohu, na základě které mu je poskytnuta zpětná vazba)
11
Vybrané zásady tvorby DSO
- Zásada bezprostředního zpevnění (zpětné vazby) – po osvojení si učiva jedné jednotky studující dostane okamžitě informaci o správnosti řešení dílčích úkolů - Zásada hodnocení – program se ustavičně prověřuje v praxi – autor inovuje podobu distanční opory na základě počtu nesprávných řešení úloh (danou partii ve výkladové části rozšíří a objasní, obtížné partie rozloží do více kroků) či zpětné reakce studentů v anketě apod.
12
Vybrané zásady tvorby DSO
Ostatní: studijní cíle předmětu i jednotlivých tematických bloků musí být formulovány na základě některé z uznávaných taxonomií (použití aktivních sloves apod.) – např. Bloomova či Niemarkova taxonomie odkazy na použitou či doporučenou literaturu budou splňovat zásady platné bibliografické normy odkazovaná studijní literatura musí být distančnímu studujícímu běžně dostupná
13
Nástroje pro tvorbu DSO
-aplikace IS MUNI: Správce souborů (file manager) Interaktivní osnova Odevzdávárna Poznámkový blok Diskusní fórum Rozpisy studentů Odpovědníky -ostatní: Nástroje aplikace SKYPE Vybavení Multimediálního centra VŠFS (MC VŠFS) Další HW a SW nástroje
14
Interaktivní osnova v souladu se schválenou organizací studia distančního předmětu autorům „naimportována“ šablona – v ní umístěny distanční ikony a jejich popisy uspořádané v jednotlivých blocích: úvodní blok, tematické bloky, bloky tutoriálů, závěrečný blok podosnovy – výklad, modelová cvičení, úlohy k vypracování (POTy) o práci s interaktivní osnovou více v Technickém kurzu I a II
15
Distanční text v souladu s metodikou NCDiV vytvořena šablona (distanční ikony a jejich popisy v pevné struktuře) – do ní autor uspořádá učivo umístěny ve výkladových částech uživatelsky přívětivé – řada studentů je bude tisknout zásady tvorby distančního textu v Didaktickém kurzu
16
Výstupy Základním produktem vytvořený autorem je e-kurz. Kompletní DSO zahrnuje následující složky: -interaktivní osnovy předmětu -distanční text -koncepci tutoriálu V těchto složkách DSO autor vytvoří dle požadavků standardu následující výstupy: materiály ve formátu textovém (interaktivní, neinteraktivní) podklady pro materiály ve formátu zvukovém, vizuálním a audiovizuálním
17
vytvořena metodická knihovna (umístěna v budově v Estonské)
české publikace významné zahraniční (převážně anglicky psané) publikace
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.