CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání."— Transkript prezentace:

1 CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST

2 CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání zboží (služby) zaplatit za jednotku množství

3 CENA VELKOOBCHODNÍ CENA cena zboží pro velkoodběratele, distributory, překupníky MALOOBCHODNÍ CENA cena zboží pro koncového zákazníka obsahuje navíc: - cena dopravy ze skladu - marže obchodníka - autorský poplatek - poplatek za elektroodpad - DPH - spotřební daň (pouze benzin, tabák, alkohol)

4 CENA cenu ovlivňuje: kolik práce bylo vynaloženo k výrobě náklady na suroviny preference spotřebitelů (móda) kupní síla spotřebitelů konkurence cena podobných výrobků počasí neúroda v zemědělství – málo obilí déšť – poptávka po deštnících marketingové cíle zákonné regulace cen

5 CENA výpočet výše ceny: 1) cena = náklady na výrobu + obchodní marže 2) cena vychází z předpokládaných cen konkurence 3) cena závisí na ochotě kupujícího koupit produkt (čím více je ochoten zaplatit, tím se cena zvyšuje) 4) cena je určena poměrem mezi nabídkou a poptávkou

6 CENA NABÍDKA množství zboží nebo služeb, které chce obchodník prodat za určitou cenu růst ceny vyvolá růst nabídky (větší zájem výrobců, rozšíření výroby,…) cena množství

7 CENA POPTÁVKA množství zboží nebo služeb, které si chce kupující koupit za určitou cenu s rostoucí cenou klesá množství poptávaného (prodaného) zboží cena množství

8 CENA poptávka nabídka cena množství OPTIMUM nabídka a poptávka jsou v rovnováze

9 CENA „VYPRODÁNO“ cena byla příliš nízká poptávka převýšila nabídku prodavač nemá co prodávat „VÝPRODEJ“ cena byla příliš vysoká nabídka převýšila poptávku prodavač obtížně hledá zájemce o koupi

10 OPAKOVÁNÍ Zdroj: SKOŘEPA, Michal; SKOŘEPOVÁ, Eva. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia: Manuál pro učitele. Praha: Scientia, 2008. 197 s. Autor: Mgr. Pavel Papežík, vytvořeno v září 2012, určeno pro 9. ročník ZŠ, předmět Finanční gramotnost, vzdělávací oblast Člověk a společnost, vzdělávací obor Výchova k občanství, tematický okruh Stát a hospodářství.


Stáhnout ppt "CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání."

Podobné prezentace


Reklamy Google