Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Měříme délku s různou přesností
(Učebnice strana 68 – 70) Zkuste odhadnout délku této kostky ze stavebnice Lego. Je jasné, že kostička ze stavebnice je menší než 10 cm. Přesnější odhad je asi 4 až 5 cm. Pro určení délky použijeme délkové měřidlo se stupnicí v centimetrech. Délka kostky je větší než 4 cm, ale menší než 5 cm, platí 4 cm < d < 5 cm. Délka kostičky je blíže ke značce 5 cm. Naměřenou hodnotu délky můžeme zaokrouhlit na 5 cm a zapsat d = 5 cm. O kolik nejvýše se může tento údaj lišit od skutečné délky? Nejvýše o polovinu nejmenšího dílku použitého měřidla. V tomto případě o polovinu centimetru. Říkáme, že odchylka měření je 0,5 cm a délku zapisujeme d = ( 5 ± 0,5 ) cm
2
Pro určení délky použijeme délkové měřidlo se stupnicí v milimetrech.
Délka kostky je větší než 46 mm, ale menší než 47 mm, platí 46 mm < d < 47 mm. Délka kostičky je blíže ke značce 46 mm. Naměřenou hodnotu délky můžeme zaokrouhlit na 46 mm a zapsat d = 46 mm. O kolik nejvýše se může tento údaj lišit od skutečné délky? Nejvýše o polovinu nejmenšího dílku použitého měřidla. V tomto případě o polovinu milimetru. Říkáme, že odchylka měření je 0,5 mm a délku zapisujeme d = ( 46 ± 0,5 ) mm
3
Při měření délky i ostatních fyzikálních veličin platí:
Při měření porovnáváme měřenou fyzikální veličinu (např. délku, sílu) se zvolenou jednotkou (metr, newton). Výsledek měření vyjádříme zaokrouhleným číslem s jednotkou. Číslo udává, kolikrát je hodnota měřené veličiny větší (menší) než zvolená jednotka. Hodnotu veličiny zapisujeme např. d = 3 cm, F = 50 N. V zápisu používáme značky fyzikálních veličin (d, F). K měření veličiny musíme zvolit jednotku, vhodné měřidlo a dodržovat pravidla měření. Měřením nikdy neurčíme skutečnou hodnotu veličiny. I při sebepřesnějším měření určíme pouze meze, mezi nimiž se nachází skutečná hodnota veličiny. Při správném měření je odchylka měření (neboli největší rozdíl mezi naměřenou a skutečnou hodnotou měřené fyzikální veličiny) rovna polovině nejmenšího dílku použitého měřidla. Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 70 – 71.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.