Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJosef Mareš
1
Tvorba ceny www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Název DUMTvorba ceny Označení DUMVY_62_INOVACE_01_1_12 AutorIng. Jana Starobová Datum21. 8. 2013 Vzdělávací oblastFinanční gramotnost Vzdělávací oborFinanční gramotnost Tematický okruhPeníze Ročník3. ročník osmiletého gymnázia
2
Cena vyjadřuje hodnotu výrobku vzniká postupně v podniku při výrobě výrobku a dále se pak utváří při své distribuci do velkoobchodu či maloobchodu na cenu má vliv poptávka, konkurence, inflace ap.
3
Co znamená výprodej a vyprodáno Výprodej zpravidla byla cena výrobku stanovena příliš vysoko (nabídka byla vyšší než poptávka) výrobky zůstávají v prodejně a je vhodné snížit cenu (slevy) Vyprodáno cena výrobku byla nastavena příliš nízko (poptávka byla vyšší než nabídka) a výrobky „zmizely“ z prodejny a není co prodávat
4
Ideální stav na trhu: by nastal v situaci, kdy by nabízených výrobků bylo tolik, kolik jich chtějí lidé koupit, neboli poptávka by se rovnala nabídce cena, za kterou by byly výrobky prodávány, by byla rovnovážná nevznikal by ani přebytek, ani nedostatek tato cena by tzv. „vyčistila trh“
5
Metody stanovení ceny cena podle nákladů – sečtou se všechny vynaložené náklady na výrobek, jako jsou např. náklady na suroviny, na mzdy, energie, dopravu ap. cena podle konkurence – stanoví se jako průměr konkurenčních cen; informace se získávají z letáků, inzerátů, internetu ap. cena podle zákazníka – bývá stanovena zejména u značkového, luxusního zboží, kdy se očekává, že zákazník je ochoten za výrobek zaplatit vyšší cenu
6
Cena podle nákladů tuto cenu musíme znát vždy, abychom měli přehled, zda daný výrobek neprodáváme levněji, než jsme jej vyrobili příklad: upečeme vánoční cukroví a cena surovin byla 200,- Kč, energie a další drobné náklady souhrnně tvořily 20,- Kč celkové náklady tedy činí 220,- Kč, k nim přičteme to, co chceme vydělat, čili zisk 80,- Kč, a máme cenu pro zákazníka 300,- Kč
7
prodejní cena (pro zákazníka) s daní v obchodě: náklady výrobce + zisk výrobce + náklady obchodu + zisk obchodu + DPH = prodejní cena náklady obchodu a zisk obchodu se souhrnně nazývají marže obchodu DPH = daň z přidané hodnoty – je zahrnuta v ceně zboží a služeb (platí ji každý zákazník)
8
Cenové praktiky účelem je, aby cena vypadala výhodněji, než ve skutečnosti je jsou to například: –ceny končící číslicí 9 –ceny uváděné bez DPH nebo DPH malým písmem –cena vyšší přeškrtnutá a výrazně napsaná cena nižší –výrazná inzerce slev na prodejně
9
Skutečné slevy Skutečné slevy jsou výhodné jak pro prodejce, tak pro určitou skupinu zákazníků: množstevnostní sleva sleva před datem minimální trvanlivosti sezónní sleva sleva zboží s vadou first minute last minute
10
Falešná sleva Označení sleva je v těchto případech zneužito: dané zboží nikdy nebylo prodáváno za cenu vyšší jde pouze o vytvoření dojmu, že nákup je právě nyní výhodný obchodník lhal a oklamal tak zákazníky
11
Skrytý nátlak v reklamě snahou těchto praktik je zaujmout zákazníka a přilákat ho do obchodu příklady skrytého nátlaku: –zdůraznění neúplné ceny (bez DPH ap.) –výhodná nabídka např. sleva 70 %, ve skutečnosti je u nepatrného množství zboží –záběry dětí a zvířat, které vyvolávají dojetí, roztomilost –erotické prvky (ladné tělo, svalnatí muži) –dárek v podobě výletu či obědu (vyvolání pocitu vděku – musím si přece něco koupit) –stres a spěch (podpis smlouvy ve spěchu) ochranou spotřebitele se zabývá zejména občanský zákoník a zákon o ochraně spotřebitele
12
Úkoly č. 1 – vyjmenujte alespoň 3 skutečné slevy a vysvětlete, proč jsou výhodné pro obchodníka, a uveďte konkrétní příklad takové slevy č. 2 – vypočítejte cenu výrobku pro zákazníka, znáte-li: spotřeba materiálu 3 000,- Kč, spotřeba energií 200,- Kč, mzdy zaměstnanců 800,- Kč, zisk je 600,- Kč, DPH je 21 % z ceny č. 3 – zamyslete se, kde všude se setkáváte s reklamou; vyjmenujte klady a zápory reklamy pro zákazníky
13
Řešení č. 1 množstevnostní sleva – zákazník si koupí víc zboží, aby slevu získal; například u potravin, drogistického zboží, oděvů ap. sleva před datem minimální trvanlivosti – obchod prodá zboží, které by se mu zkazilo a bylo by neprodejné; zejména potraviny, jakou jsou jogurty, uzeniny, balené maso, ovoce ap. sezónní sleva – obchod se zbaví zboží, které by mimo sezónu zpravidla neprodal a musel by jej skladovat, což je pro něj drahé; např. lyže, plavky, vánoční cukrovinky ap.
14
č. 2 – cena pro zákazníka je 5 566,- Kč č. 3 – např. reklama v televizi, rozhlase, tisku, na plakátech, billboardech, na letácích, na sportovištích ap. výhody: reklama informuje zákazníky o novém výrobku nebo zlevněném či jinak zvýhodněném nákupu nevýhody: peníze vynaložené na reklamu se promítnou do ceny výrobku; vyvolají „chuť“ nakupovat věci, které by si člověk mnohdy ani nekoupil – vede to k utrácení
15
Zdroje Klínský, P., Munch, O., Chromá, D. Ekonomika. Ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Třetí upravené vydání. Praha: EDUCO, s.r.o., 2012. ISBN 978-80-87204-65-8
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.