Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Nízkoemisní zóna KLIMKOVICE (NEZ) 1 Úvod ??. Legislativa 2 Úvod Aktuální stav: Zákon 86/2002 zavedl 7.6.2011 možnost zavedení nízkoemisních zón Zákon.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Nízkoemisní zóna KLIMKOVICE (NEZ) 1 Úvod ??. Legislativa 2 Úvod Aktuální stav: Zákon 86/2002 zavedl 7.6.2011 možnost zavedení nízkoemisních zón Zákon."— Transkript prezentace:

1 Nízkoemisní zóna KLIMKOVICE (NEZ) 1 Úvod ??

2 Legislativa 2 Úvod Aktuální stav: Zákon 86/2002 zavedl 7.6.2011 možnost zavedení nízkoemisních zón Zákon 201/2012 ze dne 2.5.2012 tuto možnost upřesnil Prováděcí vyhláška vlády ze dne 6.2.2013 dokonala legislativní cyklus

3 Legislativa 3 Úvod Aktuální stav: Nízkoemisní zónu je tedy možno teoreticky vyhlásit. Jak tomu ale bude ve skutečnosti?

4 Ideální stav dopravy v Klimkovicích 4 Stav dopravy

5 PROČ? 5 Úvod Důvod plánovaného vyhlášení nízkoemisní zóny: Neúspěch a krach jednání s Moravskoslezským krajem o zákazu vjezdu automobilů >12t do centra Klimkovic

6 PROČ? 6 Úvod Důvod plánovaného vyhlášení nízkoemisní zóny: Neúspěch při jednání o bezplatném používání dálnice D47 jako obchvatu města.

7 Proč? 7 Úvod Důvody vyhlášení: Nevhodné podmínky pro rozvoj lázeňství Přímé ohrožení zdraví dětí, občanů a lázeňských projíždějícími nákladními i osobními automobily (úrazy) Nepřímé ohrožení projíždějícími nákladními i osobními automobily (znečištění) Škody na soukromém i veřejném majetku

8 Aktuální stav dopravy 8 Úvod Aktuální stav průjezdu přes Klimkovice (mimo dálnici): Přes 9 000 automobilů denně (5-15% nákladních) Okolo 5 000 tranzitních vozidel Několik set automobilů s kamenivem > 40t 80% překračujících rychlost

9 Cíl omezení dopravy 9 Stav dopravy 2 800 1 400 900 4 600 1600 Počet projíždějících automobilů v pracovní dny v jednom směru Aktuální stav dopravy Stav dopravy 2 800 1 400 900 4 600 1100 Počet projíždějících automobilů v pracovní dny v jednom směru

10 Co získáme? 10 Možné přínosy NEZ pro Klimkovice: Tlak na instalaci značek „Zákaz vjezdu nákladních vozidel“ Tlak na zrušení zpoplatnění obchvatu přes D47 Zvýšení přímé bezpečnosti občanů Klimkovic Snížení exhalací a prašnosti Zvýšení přitažlivosti Klimkovic jako zdravého města Přínos za pokuty do rozpočtu (kompenzace nákladů) Marketingové zviditelnění Klimkovic a důsledky pro ostatní projekty a činnosti Provedení

11 Co ztratíme? 11 Možné zápory NEZ pro Klimkovice: Úbytek klientely podnikatelů v Klimkovicích Komplikace při soukromých návštěvách Náklady na značení a provoz nízkoemisní zóny Malá efektivita NEZ Provedení

12 Nízkoemisní zóna KLIMKOVICE 12 Co je to nízkoemisní zóna? Zóna ohraničená dopravními značkami, do které mají vjezd povolen pouze ty automobily, které mají platnou ekologickou plaketu nebo výjimku. Provedení

13 Varianty NEZ 13 Stav dopravy

14 Varianty NEZ 14 Stav dopravy

15 Varianty NEZ 15 Stav dopravy

16 Víme to, ale co jinak? 16 Úvod Nízkoemisní zóna je nejméně účinné řešení problematiky tranzitní dopravy přes Klimkovice, ale jako jediné je v rukou samosprávy.

17 Rozdíly v možnostech 17 Standardní obce: Jen v obcích, kde došlo k překročení imisních limitů (smogová situace definovaná zákonem) Lázeňská místa: Bez ohledu na limity Definice NEZ

18 O kolik se sníží doprava? 18 Definice NEZ

19 O kolik se sníží doprava? 19 Definice NEZ

20 O kolik se sníží doprava? 20 Definice NEZ

21 O kolik se sníží doprava? 21 Definice NEZ

22 ??? 22 Dilema Klimkovic: Omezit průjezd těch, kteří přes lázeňské město Klimkovice projíždí. 5 000 aut denně jede přes město místo po dálnici. Neomezit ty, kteří chtějí v lázeňském městě Klimkovice konzumovat služby. Ať už přímo ve městě nebo v lázních, kde došlo k tragickému poklesu návštěvníků a snížit ho ještě více by byla smrt. Návrhy změn legislativy

23 ??? 23 Dilema Klimkovic: Když budou mít emisní plaketu všechna auta, nebude pokles konzumentů služeb významný a nízkoemisní zónu můžeme spustit Kdyby si měli návštěvníci lázní nebo jiných služeb vyřizovat jen pro ten účel emisní plaketu, půjdou ke konkurenci a to nechceme. Návrhy změn legislativy

24 ??? 24 Dilema Klimkovic: Rozdíl oproti velkým městům, které toto neřeší a chtějí omezit co nejvíce. Nemáme MHD ani záchytná parkoviště Návrhy změn legislativy

25 Výjimky 25 Trvalé výjimky ze zákona zvláštní vozidla, vozidla záchranného systému, vozidla k řešení havárií a škod, vojenská vozidla, vozidla s poštovními zásilkami, vozidla pro svoz odpadu vozidla přepravující osoby zdravotně postižené, označená podle příslušných předpisů, historická vozidla vozidla pro údržbu, opravy nebo výstavbu pozemních komunikací, zásobování plynem, elektřinou, vodou a jinými sítí ve veřejném zájmu vozidla zajišťující veřejnou linkovou dopravu osoby s trvalým pobytem na území nízkoemisní zóny. Provedení

26 Výjimky 26 Výjimky obecní: Osoby s trvalým pobytem v obci (?? bez vazby na SPZ ??) Vozidla se speciálním vybavením Vozidla určená k přepravě věcí na kulturní a společenské akce Vozidla pro zásobování palivy veřejnoprávních institucí Z důvodu nemocni, bezmoci nebo jiného postižení osoby Z důvodu pracovní doby, neumožňující přepravu MHD Z důvodu zásadního významu pro podnikání, kde by omezení provozu mohlo výrazně ohrozit nebo znemožnit podnikání Definice NEZ

27 Výjimky 27 Provedení výjimky Není definováno provedení výjimky, kde by ideální byla rovněž samolepka na přední sklo, což ale odporuje jiným předpisům, které bude nutno změnit. Návrhy změn legislativy

28 Plakety 28 Vydávání emisních plaket V obci s rozšířenou působností (tam, kde se vydávají řidičské průkazy) Na Ministerstvu životního prostředí a SFŽP (krajská města) U právnických osob, které si požádají o registraci (STK, pumpy, prodejci, servisy) U obcí, které mají přístup do registrů (obce s městskou policí, včetně Klimkovic) Poštou a elektronicky Návrhy změn legislativy

29 Plakety 29 Vydávání emisních plaket Žádost obsahuje kopii velkého technického průkazu Cena plakety 80Kč (+ případné poštovné) Kompatibilita evropských plaket Tlak na povinné označení vozidla plaketami v rámci kontroly na STK – bez zbytečné „buzerace“ Návrhy změn legislativy

30 Osvěta 30 Osvěta – musí zajistit „stát“, ne obce Bez dlouhodobé osvěty, která jasně a jednoduše vysvětlí princip fungování nízkoemisních zón všem řidičům, není možné toto opatření spustit v praxi. Příkladem je kampaň o nutnosti použití dálniční známky při použití dálnice, celoročního svícení nebo použití zimních pneumatik v zákonem stanovené době. Osvěta musí být zaměřena i do zahraniční. Návrhy změn legislativy

31 Postup vyhlášení NEZ 31 1.Zpracování „Studie proveditelnosti“ 2.Vyhlášení nízkoemisní zóny s ročním odkladem 3.Informační kampaň 4.Získávání plaket pro řidiče 5.Vydávání obecních výjimek 6.Instalace značek 7.Počátek platnosti 8.Kontrola dodržování 9.Vyhodnocení a opatření Návrhy změn legislativy

32 Nízkoemisní zóna KLIMKOVICE 32 Úvod ??

33 Možné postupy 33 1.Neřešit vůbec a nikdy 2.Neřešit zatím a zkoušet ostatní 3.Neřešit do doby povinné plakety 4.Neřešit do doby NEZ v Ostravě 5.Připravit „Studii proveditelnosti“ a vyčkat 6.Vyhlásit zónu s hodně dlouhým odkladem 7.Vyhlásit zónu s minimálním odkladem Návrhy změn legislativy

34 Rozhodnutí 34 Místní referendum nebo rozhodnutí vedení města. Návrhy změn legislativy

35 Osobní názor 35 Připravit „Studii proveditelnosti“ a vyčkat do doby, než bude nízkoemisní zóna v Ostravě nebo budou plakety povinnou součástí vozidla Zdůvodnění: Studie proveditelnosti obsahuje téměř vše, co bychom stejně potřebovali při povolení zákazu nákladních automobilů nad 12t. Žádná finanční zráta. Mít platnou zónu jako jediní v regionu je příliš odvážné z důvodu poklesu zákazníků našich podnikatelů. Návrhy změn legislativy


Stáhnout ppt "Nízkoemisní zóna KLIMKOVICE (NEZ) 1 Úvod ??. Legislativa 2 Úvod Aktuální stav: Zákon 86/2002 zavedl 7.6.2011 možnost zavedení nízkoemisních zón Zákon."

Podobné prezentace


Reklamy Google