Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilIrena Ševčíková
1
7. Paměť
2
Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně organizujeme a dotváříme informace, které zpracováváme, uchováváme a vybavujeme si
3
Diagram třístupňového paměťového modelu senzorický registr – krátkodobá paměť – dlouhodobá paměť
4
Typy dlouhodobé paměti
5
Zlepšování dlouhodobé paměti zlepšení může pomoci: organizace materiálu opakování s prohlubováním pomocná návěští rozpoznávání vybavování
6
Biologické základy paměti Biologické změny v neuronech usnadňují paměť prostřednictvím dlouhodobé potenciace (souvislost s učením), což se děje alespoň dvěma způsoby: 1.opakovaná stimulace na synapsi vede k zesílení synapse 2.schopnost neuronu uvolňovat neurotransmitery je zvýšena nebo snížena
7
Biologické základy paměti Role hormonů zejména adrenergních (např. tzv. zábleskové vzpomínky –živé a přetrvávající představy spojené s překvapivými nebo emočně silnými událostmi)
8
Zapomínání: jak rychle zapomínáme Ebbinghaus (1885): učení se bezesmyslnému materiálu (memorováním) zapomínání proíhá nejrychleji bezprostředně po naučení znovunaučení probíhá rychleji než první učení
9
Proč zapomínáme? Pět hlavních teorií rozklad paměťové stopy interference motivované zapomínání špatné vštípení (zakódování) selhání ve vybavování si Taky vás tak štve, když přijdete do místnosti a zapomenete co jste chtěli?
10
Retroaktivní a proaktivní útlum
11
Emoční faktory v zapomínání efekty kongruence s náladou (Gordon H. Bower) zapamatovávání emočně kongruentního materiálu podpora vybavování emočním přeladěním
12
Překonávání problémů se zapomínáním umístění položky v zapamatovávaném materiálu: začátek a konec si pamatujeme lépe amnézie na zdroj informace: zapomínáme původní zdroj – konstruktivně doplníme tak aby bylo věrohodné rozvržení opakování, procvičování: rozdělené opakování je lepší než opakování najednou
13
Zkreslení paměti Proč zkreslujeme vzpomínky? Potřeba udržet logiku a soudržnost. Potřeba utvářet a konstruovat vzpomínky protože je to efektivní. úsudky, stereotypy, schémata
14
Kontext a paměť Je to dobré řešení, které překoná to, že většina budov je dnes dobře izolována. Lidský hlas není dost silný.Celá operace závisí na stálém přívodu proudu.Kdyby balónky praskly, úspěch je ohrožen.
15
Kontext a paměť Je to dobré řešení, které překoná to, že většina budov je dnes dobře izolována. Lidský hlas není dost silný.Celá operace závisí na stálém přívodu proudu.Kdyby balónky praskly, úspěch je ohrožen.
16
Priming - podnícení Petr: „ vypadáš nějak unaveně…“ Honza: „Hm. No, to víš, trávil jsem celé …….. v práci.!
17
Spolehlivost paměti - otázky právní věrohodnosti dva problémy s věrohodností vzpomínek s právními důsledky (Elisabeth Loftus): očité svědectví- může být zkresleno (nehoda na křižovatce) potlačené vzpomínky vs. konstruované vzpomínky věrohodnost tzv. „obnovených“ vzpomínekm (např. na zneužívání)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.