Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Bi 2. 49 Odchylky oplození živočichů Vytvořeno: 21.02.2013 Ověřeno: 09.10. 2013 Třída: Ve2

2 Rozmnožování Vzdělávací oblast:Obecná biologie Předmět:Biologie Ročník:2. ročník Autor:Ing. Sedláček Ladislav Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:základní informace viz. učebnice Klíčová slova:odchylky, polyspermie Anotace:Materiál je určen pro výuku v odborném předmětu biologie – odchylky.

3  Polysmermie – do vajíčka pronikne více spermií, ale oplození se účastní jen jedna spermie. Probíhá např. u některého hmyzu, žab, plazů, ptáků.  Polyembrionie – na blizně květu vyklíčí více pylových láček, spermatické buňky splývají s dalšími buňkami zárodečného vaku. Výsledek je semeno s více klíčky (řepa).

4  Heterospermie – vajíčko je oplodněno spermií jiného druhu. Vzniklí jedinci jsou neplodní – mezidruhové křížení (kůň + osel = mul, mezek, žito+pšenice = triticale – bylka normálně klíčí).  Apomixie – rozmnožování bezpohlavního procesu – v rámci apomixie rozlišujeme:  Partenogenezi – vajíčko je schopné se vyvíjet bez oplození samčí spermií.probíhá u mšic – všichni jedinci takto počatí jsou samičky.navíc se střídá pohlavní a nepohlavní generace.

5  Inseminace – umělé oplodnění hlavně u skotu a prasat. Od vhodných plemeníků se získá ejakulát a tím se oplodní větší počet samic. Hluboké zmrazení na - 196 0 C.  (tzv.: Japonská metoda)-umožňuje dlouhodobé uchování.  Transplantace zygot a embrií do mateřského organismu.

6

7 1. Která odchylka umožňuje hospodářsky využít mezidruhové křížence?  Heterospermie. 2. Jaké pohlaví mají mšice při rozmnožování v rámci patenogeneze?  Samičí. 3. Na jakou teplotu je zmražen ejakulát plemeníků v rámci Japonské metody?  - 196 0 C.

8 Použité zdroje BUMERL, J. a kol.: Biologie 1 – pro SŠ. SPN: Praha 2005, vydání 1., ISBN 80-7235-314-4. http://21stoleti.cz/blog/2004/06/22/asistovana-reprodukce- boura-tradice/ http://21stoleti.cz/blog/2004/06/22/asistovana-reprodukce- boura-tradice/ Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google