Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Trh a jeho fungování Milena Tichá
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
Trh – definice místo, kde se střetává prodávající s kupujícím, kde vzniká nabídka a poptávka a kde se tvoří cena zboží
3
Předpoklady fungování trhu
soukromé vlastnictví volná tvorba cen konkurence
4
Fungování trhu cena výrobce trh spotřebitel nabídka poptávka
5
Úkol Pomocí uvedeného schématu objasni: jak na trhu vzniká cena zboží
jak cena zpětně ovlivňuje chování výrobce a spotřebitele Použij konkrétní příklady z praxe.
6
Trh - charakteristika nabídka S (supply) poptávka D (demand)
cena P (price) množství požadovaného – nabízeného zboží Q (quantity)
7
Poptávka množství zboží, které jsou kupující ochotni při určité ceně nakoupit vztah mezi cenou a množstvím požadovaného zboží
8
Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni při určité ceně prodat vztah mezi cenou a množstvím nabízeného zboží
9
Cena Peněžní částka na níž se dohodne kupující s prodávajícím
za kterou je ochoten prodávající zboží prodat a kupující koupit
10
Funkce ceny informační motivační alokační
11
Úkol Na konkrétních příkladech objasni podstatu základních funkcí ceny.
12
Vysvětlivky ke grafům P – cena zboží – svislá osa
Q – množství (nabízené/ požadované produkce) – vodorovná osa S – nabídka – křivka nabídky D – poptávka – křivka poptávky E – bod tržní rovnováhy
13
Graf – křivka poptávky D
Autor ©Milena Tichá
14
Graf – křivka nabídky S Autor ©Milena Tichá
15
Úkol Vysvětli pomocí uvedených grafů na konkrétních příkladech:
proč má křivka poptávky klesající tendenci proč má křivka nabídky rostoucí tendenci
16
Trh je v rovnováze množství nabízeného zboží = množství zboží požadovaného nakupuje se a prodává za rovnovážnou cenu
17
Graf tržní rovnováhy Autor ©Milena Tichá
18
Úkol Vysvětli pomocí grafu, proč se výrobci a spotřebitelé dohodnou na ceně PE, a to i přesto, že je pro: výrobce příliš nízká spotřebitele příliš vysoká
19
Vznik tržní rovnováhy – graf
Autor ©Milena Tichá
20
Úkol Pomocí grafu vysvětli vznik tržní rovnováhy.
Použij konkrétní příklady z praxe.
21
Úkol Uveď: proč není tržní rovnováha jevem trvalým
proč se situace na trhu neustále mění
22
Konkurence Konkurence = soutěž mezi: výrobci a spotřebiteli
cenová necenová
23
Úkol Uveď konkrétní projevy konkurence: cenové necenové
24
Trh a jeho úloha v ekonomice
Trh je nejdokonalejším z poznaných regulátorů ekonomiky. Trh rozhoduje o tom: co vyrábět jak vyrábět pro koho vyrábět
25
Úkol Na konkrétních příkladech objasni, jak trh reguluje ekonomiku:
Co se stane, projeví-li se na trhu převis poptávky nad nabídkou? Co se stane, projeví-li se na trhu převis nabídky nad poptávkou?
26
Úkol Vyjmenuj některé konkrétní: kladné stránky trhu
záporné stránky trhu
27
Úkol Uveď konkrétní situace, ve kterých trh selhává.
Zvaž, jak je možné tržnímu selhání čelit.
28
LITERATURA KONEČNÝ, Bronislav; SOJKA, Milan. Malá encyklopedie moderní ekonomie. Praha : Libri, ISBN VLČEK, Josef a kol. Ekonomie a ekonomika. Praha : ASPI, ISBN VLČEK, Josef a kol. Ekonomie pro neekonomy. Praha : Codex Bohemia, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.