Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Výchova jako součást duševního života Zuzana Svobodová
2
Smysl výchovy – elán vychovatele „Vychovatel sám nemůže mít docela vážný poměr k svému vlastnímu povolání a k svému vlastnímu konání, když tento smysl sám, kvůli kterému je výchova výchovou, není mu adekvátně přístupný.“ Patočka, Péče o duši I, s. 430
3
Výchova a svoboda tragika života zvrhlého v automatismus výchova vždy zůstává za svým cílem (svobodou) svoboda jako možnost žít z vlastního rozhodnutí, z vlastní moci člověk nemůže žít autonomně jinak než tvorbou, činností, prací smysl, účel života nemůže být člověku dán zvenčí, každý se jej může zmocnit jen sám za sebe
4
Svoboda život ze sebe sama (život u cíle) v pravdě o sobě samém nejen pro sebe sama (odpovědnost) také pro sebe sama
5
Poměr vzdělání a užitečnosti utilitářství: hodnotné / prakticky použitelné = užitečné / zajišťující materiální blahobyt utilitářský člověk není objektivní, je sám v sobě, pro sebe praktičtí realisté: služba lidským cílům s úzkým obzorem (vidí jen to nejbližší) vzdělání nemůže být v rozporu s užitečností v širokém smyslu (obzoru)
6
Vědění. Umění. Vzdělání vědění rozumová schopnost chápání, podržení obsahů umění nabytá schopnost k co nejdokonalejšímu výkonu činností (odborného rázu), odborná umělost svět v reprezentativních, symbolických útvarech, nazíratelná forma vzdělání osvobozující, svobodný život impulsivní dotýká se posledních otázek člověka zachycuje celek světa, tvoří vlastní mikrokosmos
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.