Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Život na dluh…aneb zadluženost českých domácností

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Život na dluh…aneb zadluženost českých domácností"— Transkript prezentace:

1 Život na dluh…aneb zadluženost českých domácností
VYMÁHÁNÍ POHLEDÁVEK V PODMÍNKÁCH FINANČNÍHO ÚSTAVU Jan Kabilka, Komerční banka, a.s. PRAHA, 28. února 2006

2 OBSAH Systém řízení úvěrových rizik Proces vymáhání pohledávek
Rizikový klient Způsoby vymáhání pohledávek Nejčastější rizika při vymáhání Očekávaný vývoj Nové způsoby vymáhání Zajištění pohledávek Podmínky úspěšného vymáhání Závěr

3 SYSTÉM ŘÍZENÍ ÚVĚROVÝCH RIZIK
VYMÁHÁNÍ POHLEDÁVEK = SOUČÁST ŘÍZENÍ RIZIK BANKY ZLEPŠENÍSITUACE VZNIK ÚVĚRU MONITORING KLIENTA REALIZACE OPATŘENÍ ZAHÁJENÍ VYMÁHÁNÍ

4 PROCES VYMÁHÁNÍ POHLEDÁVEK
POSTUP VYMÁHÁNÍ MIMOSOUDNÍ DEFAULT ÚVĚRU PREVENCE NÁPRAVA VYMÁHÁNÍ SOUDNÍ

5 PROCES VYMÁHÁNÍ POHLEDÁVEK
Zlepšení / vrácení případu monitoring Implementace konkrétních opatření Převzetí případu Určení konkrétních opatření Stanovení strategie řešení Uzavření případu

6 PROCES VYMÁHÁNÍ POHLEDÁVEK
Specifika finančních ústavů Celkové řízení kreditních rizik banky Tvorba opravných položek / rezerv k úvěrovému portfoliu Získání daňově uznatelného titulu k odpisu pohledávky

7 RIZIKOVÝ KLIENT Kritéria pro zahájení vymáhání :
Pohledávka po splatnosti Rating / klasifikace klienta Rozhodnutí příslušné schvalovací úrovně Úmrtí klienta Zahájení konkurzního nebo vyrovnávacího řízení Nařízení výkonu rozhodnutí RIZIKOVÝ KLIENT

8 ZPŮSOBY VYMÁHÁNÍ POHLEDÁVEK
Druhy řízení üŽaloba na zaplacení (soudní / rozhodčí) Směnečná žaloba Žaloba na prodej zástavy üKonkurzní řízení

9 NEJČASTĚJŠÍ RIZIKA PŘI VYMÁHÁNÍ
ü Délka soudního řízení Odvolání / procedurální námitky žalovaného ü Snížení hodnoty zajišťovacího prostředku Ztráta hodnoty zástavy / bonity ručitele ü Rizika vzniklá z chyb banky Pozdní zahájení vymáhání / realizace zajištění

10 OČEKÁVANÝ VÝVOJ Pokračující zvyšování úvěrové emise v segmentu retail
Změna struktury vymáhaných obchodů z podnikatelských na retailové Značný nárůst počtu defaultních klientů / pohledávek Značný nárůst pracnosti spojený s nutností implementovat efektivní systém vymáhání

11 Nárůst počtu pohledávek a jejich nová struktura vyžaduje nová řešení :
Outsourcing Externí firmy zajišťují komplexní správu / vymáhání portfolia Retailové obchody  spotřebitelské úvěry, kreditní karty, debety na běžných účtech NOVÉ ZPŮSOBY VYMÁHÁNÍ

12 Nárůst počtu pohledávek a jejich nová struktura vyžaduje nová řešení :
Rozhodčí doložky Implementovány v KB od roku 2003 Pro segment retail i pro segment podnikatelé NOVÉ ZPŮSOBY VYMÁHÁNÍ

13 ZAJIŠTĚNÍ POHLEDÁVEK Zajištění zásadně ovlivňuje způsob a výsledek vymáhání Zástavní právo – movité / nemovité věci Ručení Zajišťovací směnky Dohoda o srážkách ze mzdy a jiných příjmů

14 PODMÍNKY ÚSPĚŠNÉHO VYMÁHÁNÍ
Rozhodující faktory : Včasnost předání klienta k vymáhání specializovanému útvaru banky Správná volba strategie vymáhání a její včasná implementace Soustředěný a stálý tlak na klienta

15 ZÁVĚR Život na dluh Celospolečenským úkolem je výchova / vzdělávání dlužníka k odpovědnosti za splnění přijatých závazků Podpora výchovy / vzdělávání  média, komerční i nekomerční organizace


Stáhnout ppt "Život na dluh…aneb zadluženost českých domácností"

Podobné prezentace


Reklamy Google