Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Život na dluh…aneb zadluženost českých domácností
VYMÁHÁNÍ POHLEDÁVEK V PODMÍNKÁCH FINANČNÍHO ÚSTAVU Jan Kabilka, Komerční banka, a.s. PRAHA, 28. února 2006
2
OBSAH Systém řízení úvěrových rizik Proces vymáhání pohledávek
Rizikový klient Způsoby vymáhání pohledávek Nejčastější rizika při vymáhání Očekávaný vývoj Nové způsoby vymáhání Zajištění pohledávek Podmínky úspěšného vymáhání Závěr
3
SYSTÉM ŘÍZENÍ ÚVĚROVÝCH RIZIK
VYMÁHÁNÍ POHLEDÁVEK = SOUČÁST ŘÍZENÍ RIZIK BANKY ZLEPŠENÍSITUACE VZNIK ÚVĚRU MONITORING KLIENTA REALIZACE OPATŘENÍ ZAHÁJENÍ VYMÁHÁNÍ
4
PROCES VYMÁHÁNÍ POHLEDÁVEK
POSTUP VYMÁHÁNÍ MIMOSOUDNÍ DEFAULT ÚVĚRU PREVENCE NÁPRAVA VYMÁHÁNÍ SOUDNÍ
5
PROCES VYMÁHÁNÍ POHLEDÁVEK
Zlepšení / vrácení případu monitoring Implementace konkrétních opatření Převzetí případu Určení konkrétních opatření Stanovení strategie řešení Uzavření případu
6
PROCES VYMÁHÁNÍ POHLEDÁVEK
Specifika finančních ústavů Celkové řízení kreditních rizik banky Tvorba opravných položek / rezerv k úvěrovému portfoliu Získání daňově uznatelného titulu k odpisu pohledávky
7
RIZIKOVÝ KLIENT Kritéria pro zahájení vymáhání :
Pohledávka po splatnosti Rating / klasifikace klienta Rozhodnutí příslušné schvalovací úrovně Úmrtí klienta Zahájení konkurzního nebo vyrovnávacího řízení Nařízení výkonu rozhodnutí RIZIKOVÝ KLIENT
8
ZPŮSOBY VYMÁHÁNÍ POHLEDÁVEK
Druhy řízení üŽaloba na zaplacení (soudní / rozhodčí) Směnečná žaloba Žaloba na prodej zástavy üKonkurzní řízení
9
NEJČASTĚJŠÍ RIZIKA PŘI VYMÁHÁNÍ
ü Délka soudního řízení Odvolání / procedurální námitky žalovaného ü Snížení hodnoty zajišťovacího prostředku Ztráta hodnoty zástavy / bonity ručitele ü Rizika vzniklá z chyb banky Pozdní zahájení vymáhání / realizace zajištění
10
OČEKÁVANÝ VÝVOJ Pokračující zvyšování úvěrové emise v segmentu retail
Změna struktury vymáhaných obchodů z podnikatelských na retailové Značný nárůst počtu defaultních klientů / pohledávek Značný nárůst pracnosti spojený s nutností implementovat efektivní systém vymáhání
11
Nárůst počtu pohledávek a jejich nová struktura vyžaduje nová řešení :
Outsourcing Externí firmy zajišťují komplexní správu / vymáhání portfolia Retailové obchody spotřebitelské úvěry, kreditní karty, debety na běžných účtech NOVÉ ZPŮSOBY VYMÁHÁNÍ
12
Nárůst počtu pohledávek a jejich nová struktura vyžaduje nová řešení :
Rozhodčí doložky Implementovány v KB od roku 2003 Pro segment retail i pro segment podnikatelé NOVÉ ZPŮSOBY VYMÁHÁNÍ
13
ZAJIŠTĚNÍ POHLEDÁVEK Zajištění zásadně ovlivňuje způsob a výsledek vymáhání Zástavní právo – movité / nemovité věci Ručení Zajišťovací směnky Dohoda o srážkách ze mzdy a jiných příjmů
14
PODMÍNKY ÚSPĚŠNÉHO VYMÁHÁNÍ
Rozhodující faktory : Včasnost předání klienta k vymáhání specializovanému útvaru banky Správná volba strategie vymáhání a její včasná implementace Soustředěný a stálý tlak na klienta
15
ZÁVĚR Život na dluh Celospolečenským úkolem je výchova / vzdělávání dlužníka k odpovědnosti za splnění přijatých závazků Podpora výchovy / vzdělávání média, komerční i nekomerční organizace
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.