Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

FAIR TRADE.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "FAIR TRADE."— Transkript prezentace:

1 FAIR TRADE

2 1/4 Co je to Fair Trade? = snaha o zlepšení životních podmínek znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí v rámci konceptu udržitelného rozvoje = obchodní partnerství, ve kterém je zisk dělen spravedlivě mezi všechny zúčastněné strany Proč Fair Trade? Příklad: Káva je po ropě druhou nejobchodovanější komoditou na světě. Poskytuje práci 25 mil. rodin zemědělců. Trh zpracované kávy kontroluje prakticky pouze pět velkých firem (Nestlé = Nescafé; Tchibo = Jihlavanka; Kraft Foods = Jacobs, Dadák; Sara Lee = Douwe Egberts, Procter & Gamble), ty stlačují cenu vykupované kavy na minimum. Producent kávy získává pouze několik málo procent z celkového zisku. Fakta: 1,2 mld lidí je pod hranicí absolutní chudoby (1 USD/den/osoba) 15% lidí spotřebovává 77% světového HDP 11% nejchudších spotřebovává 0,6% světového HDP

3 Fair Trade v širších souvislostech …
2/4 Fair Trade v širších souvislostech … dostupnější drogy v západních zemích pěstování drog nuzné podmínky zemědělců pěstujících potraviny migrace práce dětí nedostatek vzdělanosti v zemích třetího světa snaha o zefektivnění ekologické problémy používání zakázaných chemických prostředků dovážené suroviny jsou méně kvalitní … levné potraviny ve skutečnosti mnohdy levné nejsou

4 Jaké výrobky Fair Trade jsou na trhu?
3/4 Jaké výrobky Fair Trade jsou na trhu? Káva, čaj, kakao, čokoláda, třtinový cukr, banány, koření, sušené ovoce, ovocné šťávy, med, rýže, kopací míče (FIFA), drobné řemeslné výrobky (ne vše v ČR). Fair Trade výrobky mají v Evropě 2-3% podílu na trhu (Švýcarsko – banány 30%). Některé organizace klientům a zaměstnancům kupují FT kávu (fa Volkswagen, Světová banka, Evropský parlament, některé univerzity v USA). Jak vypadá obchodní řetězec s FT výrobky a co konkrétně přináší jednotlivým účastníkům Fair Trade Labelling Organisation (FLO) = garance toho, že daný výrobek je opravdu Fair Trade výrobci  dovozce  zpracovatel  distributor  spotřebitel férová cena (vždy pokrývá náklady) lokální rozvoj, přístup k úvěru dodržování pracovních standardů ILO základní zdravotní a sociální zabezpečení zákaz dětské práce možnost volby kvalitní výrobek s garancí původu většina FT výrobků je zároveň i bio

5 Kde v ČR mohu Fair Trade výrobky zakoupit?
4/4 Kde v ČR mohu Fair Trade výrobky zakoupit? v síti Hypermarketů Carrefourre v celé ČR a SR (od prosince 2004) v prodejním skladě Ekumenické akademie – skladový areál U Holanů, Papírenská 116, Praha – Bubeneč (středa 8-20 hod.) v Obchůdku jednoho světa, Korunní 60 a Klimentská 18 v prodejnách Albio, Truhlářská 18, Praha 1, Dejvická 26, Praha 6, Nám. 14. října 17, Praha – Smíchov v kanceláři INEX-SDA, Senovážné nám. 24, Praha 1 (dle domluvy na v kanceláři Ekumenické akademie, Na Míčánkách 1, Praha 10 v obchůdku Společnosti pro Fair Trade a rozvojové vzdělávání, Panská 9, Brno … další informace (Společnost pro Fair Trade a rozvojové vzdělávání) (Ekumenická akademie) (Fairtrade Labelling Organisations International) (International Fair Trade Association) (Network of European World Shops)

6 FAIR TRADE II. … aneb několik málo dalších zajímavých poznámek

7 Ilustrace funkce Fair Trade
Vývoj cen kávy Arabica na trhu … i v období, kdy je cena kávy na trhu stlačena pod výrobní hodnotu je producentům zaručen alespoň minimální zisk

8 Producenti (přiklad – kakao)
Belize Toledo Cocoa Growers Association Bolívie El Ceibo Dominikánská republika Conacado Ekvádor MCCH Ghana Kuapa Kokoo Kamerun MACEFCOOP Kostarika APPTA Dovozci Producenti (přiklad – kakao) Belgie Magasins du Monde Oxfam Oxfam Werelwinkels Francie SolidarMonde Itálie CTM Altromercato Německo Gepa Nizozemí Fair Trade Organisatie Rakousko EZA Dritte Welt Španělsko IDEAS, Intermon Oxfam Švýcarsko Claro Velká Británie Oxfam UK, Traidcraft

9 Podíl FT výrobků na trhu
Tab. 5: Tržní podíl FT značených produktů v evropských zemích v roce 2001 (resp. 2003) Tržní podíl Káva Čaj Banány > 4 % Švýcarsko 4 % Švýcarsko 15 % (30 %) Nizozemí 4,2 % Lucembursko 4,0 % (Velká Británie 4 %) 3 – 3,9 % Lucembursko 3,3 % Švýcarsko 3,0 % (6 %) (Velká Británie 3 %) 2 – 2,9 % Nizozemí 2,7 % Dánsko2,0 % Švédsko 1,8 % 1 – 1,9 % Dánsko 1,8 % Velká Británie 1,5 % Belgie 1,0 % Německo 1,0 % Dánsko 2,5 % Itálie 1,2 %


Stáhnout ppt "FAIR TRADE."

Podobné prezentace


Reklamy Google