Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Analýza rozmístění prodejen a služeb na vybraném území

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Analýza rozmístění prodejen a služeb na vybraném území"— Transkript prezentace:

1 Analýza rozmístění prodejen a služeb na vybraném území
Bakalářská práce Analýza rozmístění prodejen a služeb na vybraném území Vedoucí: Dr. Ing. Jiří Horák Tomáš Karčmář, VŠB - TU Ostrava, obor Geoinformatika

2 Úkoly terénní průzkum v části Ostravy – Poruby vymezené ulicemi 17. Listopadu, Opavská, Francouzská, Nad Porubkou, Nábřeží SPB mapování základních služeb a obchodů Cíl vymezit spádová území jednotlivých typů prodejen, posoudit jejich rozmístění ve vztahu k počtu obyvatel

3 Použité programové produkty
Microsoft Access 2000 ArcView GIS 3.2

4 Použité datové zdroje data z GIS Magistrátu města Ostravy
vrstva ulic vrstva budov katastrální mapa letecký snímek zájmové oblasti analogová mapa Městského obvodu Poruba vytisklo Reklamní a grafické studio LEXEL, měřítko 1: 1000

5 Návrh metodiky sběru dat
název provozovny ulice číslo popisné sortiment druh prodeje zodpovědný pracovník otevírací doba

6 Sběr dat v terénu Potíže při sběru dat zmapováno celkem 322 provozoven
zahájen 28. srpna 2001 dokončen 29. listopadu 2001 Potíže při sběru dat „číslo popisné“ nezjištěno u 140 provozoven z 322 nedostupnost atributu „otevírací doba“

7 Příprava dat pro analýzu
Naplnění databáze tabulky: provozovny1 ulice druh prodeje sortiment

8 Digitalizace umístění provozoven
potíže se správným umístěním provozovny do vrstvy Propojení databáze s vrstvou provozoven

9 Analýza, vizualizace dat a jejich interpretace
analýza umístění provozoven analýza počtu obyvatel a budov vymezení spádového území pro sortiment drogérie a lékárna

10 Analýza umístění provozoven
Výskyt prodejen a služeb ve studovaném území

11 Analýza počtu obyvatel a budov
Klasifikace obyvatel jednotlivých věkových skupin

12 Analýza počtu obyvatel a budov
Procentuální podíl obyvatel ve věku 60 a více z celkového počtu obyvatel v domě

13 Analýza rozmístění drogérií
selekce provozoven se sortimentem drogérie analýza pomocí Thiessenových polygonů analýza pomocí obalových zón

14 Analýza rozmístění drogérií
Spádová území jednotlivých drogérií vymezená Thiess. polygony

15 Analýza rozmístění drogérií
Obalové zóny kolem drogérií (100 m)

16

17 Počet obyvatel v servisních územích jednotlivých drogérií vytvořených na základě Thiessenových polygonů

18 Počet obyvatel v servisních území jednotlivých drogérií vytvořených na základě obalových zón

19 1N 7N 14N Spádová území jednotlivých drogérií včetně nově navržených

20 Obalové zóny včetně nově navržených drogérií (100 m)

21 Dnešní trend nakupování
Tesco a Kaufland zákazník zde má větší výběr sortimentu (drogerie) ceny jsou nižší než ve specializovaných prodejnách do nákupu zahrne výrobky z více sortimentů k hypermarketům je kvalitní přístupová cesta k dispozici je sociální zařízení možnost občerstvení

22 Výhody a nevýhody metod
Thiessenovy polygony nepočítá s budovami na hranicích polygonu jsou ovlivněny okrajovým problémem nevystihují vždy sledovanou oblast nezohledňují hlavní docházkové a dopravní trasy Obalové zóny nepočítá s budovami na hranicích zón menší vliv okrajových problémů velikost se dá libovolně stanovit dá se vytvořit více soustředných obalových zón

23 Možné využití Implementace na Internetu
zjištění informací o prodejnách na území sortiment jednotlivých provozoven otevírací doby

24 Závěr pochopení rozmístění provozoven vzhledem k demografické situaci
vymezení spádových oblastí vybraných druhů provozoven zhodnocení použitých metod v analýzách

25 Použitá literatura Maier, K. a Řezáč, V.: Ekonomika v území, Urbanistická ekonomika a územní rozvoj, vydavatelství ČVUT s. ISBN Kusendová, D. a Štepitová, D.: Použitie nástrojov GIS v obchodno-služobnej aplikácii – bankomatové prevádzky v centre Bratislavy Turčan, M.: Speciální metody analýzy dat, 1996 Kusendová, D.: Využitie geografických informačných systémov v humánno-geografickom výskume ESRI, Inc.: ArcView GIS, USA 1996 GEO INFO: červen 2001, ročník VIII

26 Děkuji za pozornost Tomáš Karčmář, VŠB - TU Ostrava, obor Geoinformatika


Stáhnout ppt "Analýza rozmístění prodejen a služeb na vybraném území"

Podobné prezentace


Reklamy Google