Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilEllen Dušková
1
Spolupráce škol a sociálních partnerů při tvorbě ŠVP a realizaci výuky Ing. Jana Trhlíková, NÚOV Brno, 1.3.2011 Projekt je financován Evroským sociálním fondem a rozpočtem ČR
2
Cíle šetření Vycházely z cílů projektu Kurikulum S zaměřeného na plošnou podporu zavádění ŠVP - poskytnout komplexní pohled a vytipovat školy - příklady dobré praxe Cíle: Zmapovat spolupráci škol se sociálními partnery v jednotlivých etapách tvorby a realizace ŠVP zkušenosti s navazováním sociálních partnerství, s tvorbou ŠVP a realizací výuky podle ŠVP Zmapovat změny v rozvoji spolupráce škol a sociálních partnerů Zjistit, k jakým změnám ve vzdělávací nabídce a ŠVP došlo na základě připomínek sociálních partnerů
3
Metodika šetření Kvantitativní dotazníkové šetření – realizováno v průběhu r. 2010 (sběr dat duben 2010) Předmětem šetření školy, které mají zkušenosti s tvorbou ŠVP a zároveň jim nebyla poskytnuta individuální pomoc v předchozím projektu Pilot S Charakter spolupráce škol a sociálních partnerů může být ovlivněn oborem, ve kterém je realizována vybrány tzv. „skupinově čisté školy“ (ekonomické, službové, technické, zemědělské) specifika spolupráce a „oborově pestré“ Osloveno 456 škol, 300 odpovědí (66 % návratnost)
4
Jaká byla kritéria výběru sociálních partnerů? Nejčastěji školy navazovaly na tradiční vazby
5
Kritéria výběru sociálních partnerů – podle oborového zaměření Některá kritéria výběru sociálních partnerů se lišila podle oborového zaměření škol U všech škol bez rozdílu oborového zaměření byly nejpodstatnější tradiční vazby a osobní kontakty Školy s technickými obory častěji vybíraly soc. partnery i podle dalších kritérií: Firmy, které zaměstnávají absolventy Přístup firmy k žákům Technické zabezpečení Důležitost firmy v regionu
6
Problémy škol při navazování spolupráce se sociálními partnery Obory služeb a ekonomické obory
7
Spolupráce při vlastním zpracování ŠVP
8
Jaké úpravy ŠVP byly realizovány na základě připomínek sociálních partnerů? Požadavky na příliš úzkou specializaci, vysoké hodinové dotace pro některé předměty,…
9
Jak se změnila spolupráce se sociálními partnery? Počty spolupracujících firem rostly zejména u technických a zemědělských oborů
10
Podpora zaměstnavatelů při realizaci ŠVP - porovnání předpokladu a spolupráce Podpora odborné kvality učitelů zaměstnavateli předpokládáno dle ŠVP:
11
Důležitost zapojení soc. partnerů do tvorby a realizace ŠVP - podle názoru škol
12
Jak snadno školy navazovaly vztahy se soc. partnery při tvorbě ŠVP? Podpora odborné kvality učitelů zaměstnavateli předpokládáno dle ŠVP:
13
Závěry šetření Odborné školy považují spolupráci se sociálními partnery za důležitou – nejdůležitějšími sociálními partnery jsou zaměstnavatelé, rady školy, ÚP a zřizovatelé. Sociální partneři svými připomínkami a podněty ovlivňují vzdělávací nabídku škol – téměř 2/3 škol provedlo změny ve vzdělávací nabídce, asi 45 % zavedlo nový předmět. Rozšíření nebo zkvalitnění spolupráce se sociálními partnery uvádí přibližně 60 % škol Největší rozvoj spolupráce uvádějí školy s technickými a zemědělskými obory
14
Děkuji za pozornost jana.trhlikova@nuov.cz www.kurikulum.nuov.cz www.kurikulum.nuov.cz Projekt je financován Evropským sociálním fondem a rozpočtem České republiky.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.