Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilHelena Janečková
1
2008
2
2 Popularizace Jiří Dolejší, Jiří Rameš, Stanislav Němeček, Vladimír Wagner… nejen ÚČJF MFF UK Tyto aktivity se dějí v korelaci s popularizací v rámci projektu LA 08032 (Mezinárodní experiment ATLAS-CERN) a ve spolupráci především s J. Ramešem a Z. Němečkem (FZÚ) a V. Wagnerem (ÚJF). Z prostředků projektu LA 08015 byly hrazeny jen cesty studentů a učitelů a tisk propagačních materiálů. 2008 Úkoly: Popularizovat a organizovat exkurze studentů a učitelů
3
3 Stálý pokrok, podstatné zlepšení spolupráce, zapojení Odboru mediální komunikace AV ČR. Dopad na veřejnost, učitele, studenty: -Četné výstupy v televizi a rozhlasu 10. 9. a později, indukované mediální politikou CERN a její odezvou ve světových médiích -Reklama a informace, např. lhc.avcr.cz -Výstava o CERN a LHC, ALICE, ATLAS na Národní 3, excelovali doktorandi!!! -Pořad „Okamžik zrození“ v Planetáriu -Učitelský týden v CERN – 44 kantorů, tisíce návštěvníků na jejich přednáškách -Přednášky, masterclasses, brožura o LHC, -Dotištěn plakát o standardním modelu (prostředky tohoto projektu) … zmíněno již včera na obhajobě ATLASu
4
4 Většina prostředků využita na cestovní výdaje 14 učitelů z celé ČR účastníků týdenního kurzu v CERN, viz http://ipnp00.troja.mff.cuni.cz/dolejsi/outreach/Cesky_ucitelsky_ tyden.htm Dalších 30 účastníků bylo financováno krajem Vysočina Kurz byl velmi kladně hodnocen zúčastněnými středoškolskými kantory a měl netriviální impakt na veřejnost a studenty díky navazujícím přednáškám a dalším aktivitám účastníků na jejich školách (-> tisíce ovlivněných studentů) Kurz a přednášky byly zmíněny v lokálním tisku, další článek např. A. Trojánek: Čs. čas. fyz. 3(2008) Na příští rok je kurz plánován opět na březen. V menší míře než v minulých letech byly podpořeny zájezdy školních kolektivů, podpořena byla jen exkurze SPŠST Panská, viz http://www.jreichl.com/fyzika/exkurze/cern2008/cern.htm. Z prostředků projektu byla dále částečně podpořena cesta do CERNu jednoho magisterského studenta MFF UK. http://www.jreichl.com/fyzika/exkurze/cern2008/cern.htm
6
Bonus 1: Poslední možnost vidět LHC
7
Bonus(?) 2: Týden přecpaný informacemi
8
Bonus 3: Fyzici jsou taky lidi
9
Bonus 4: Náhodou tam byl taky autosalón
10
Hejtman Vysočiny při schůzce s účastníky 16.5. prohlásil, že si už svými přednáškami pro studenty výdaje na kurz v CERN odpracovali … Další kraje se ale nehrnou.
11
2009
12
Popularizace Popularizační aktivity v roce 2009 byly ovlivněny havárií LHC v září 2008 a vyznačovaly se spíše skromností. Ovlivnila je také destrukční reorganizace Odboru mediální komunikace AV ČR na jaře 2009. Pokračovaly přednášky pro studenty a učitele: Na celostátním kole FO v Praze, Astronomická expedice na hvězdárně v Úpici, G Vyškov, přednášky v programu Descartes, na dnech otevřených dveří, v rámci akce Masterclasses. 26 českých učitelů se zúčastnilo týdenního školení v CERN, který jsme uspořádali s kolegy J. Ramešem a S. Němečkem z FZU AVČR a V. Wagnerem z ÚJF AVČR od 7. 3. do 15. 3. 2009. Cestovní výdaje učitelů byly hrazeny z projektu MŠMTV INGO LA08015 – Spolupráce ČR s CERN, na „své“ učitele přispěl Kraj Vysočina. 12
13
13
14
Popularizace pokračování S restartem LHC se objevil nový zájem českých médií: ČR Rádio Česko, Leonardo, ČT pořad 168 hodin, Milénium, Prizma. Popularizační aktivity neformální skupiny JD+JR+VW+další prezentoval J. Rameš na Přehlídce významných činů v popularizaci fyziky, pořádané Českou fyzikální společností. 14
15
2010
16
Popularizace Zájem českých médií o CERN a LHC je spouštěn zpravidla zprávami zahraničních agentur, upozornění na tiskové zprávy CERN zpravidla nestačí. 30. března 2010 – první srážky při 7 TeV, P. Závada, J. Rameš, J. Dolejší, R. Leitner v ČT24 – http://www.ct24.cz/veda-a-technika/85406-opakovany- pokus-s-malym-velkym-treskem-se-podaril/) Další vlna mediálního zájmu souvisela s letní konferencí ICHEP v Paříži, kde organizátoři dokázali spustit zájem světových agentur slibem zveřejnění prvních výsledků z LHC a pak plány na budoucí urychlovač ILC (http://www.ct24.cz/veda-a-technika/technika/96798-evropsti-vedci- chteji-jeste-vetsi-a-modernejsi-urychlovac-castic/, http://www.ct24.cz/veda-a-technika/96453-vedci-diskutuji-o-tajemstvi- hmoty-a-experimentech-v-obrim-urychlovaci-lhc/). 16
17
Popularizace Rozhlas J. Chýla, J. Dolejší, Rameš, Dolejší, Doležal, Spousta Spolupráce MFF UK s CERN a experiment ATLAS byly zmíněny také ve speciální sekci českého vydání časopisu Scientific American (květen 2010, http://www.sciam.cz/files/SA_MFF_UK.pdf).http://www.sciam.cz/files/SA_MFF_UK.pdf Pokračují přednášky přednášky pro různé posluchače, nejčastěji pro zainteresované studenty a učitele. Letos jsme například přednášeli o CERNu, LHC a ATLASu na víkendovém učitelském semináři Heureka (26. a 27. 3., J. Dolejší, M. Rybář), na letní Astronomické expedici na hvězdárně Úpice (M. Rybář), na pražské hvězdárně v rámci Noci vědců (24. 9., J. Dolejší), na MFF pro středoškoláky (4. 11. J. Dolejší), pro kolegy (Katedra fyziky povrchů a plazmatu 1. 12., J. Dolejší) i pro dosud nespecializované studenty MFF (J. Dolejší, R. Leitner). S J. Ramešem jsme zorganizovali účast českých středoškoláků na International Masterclasses for High School Students (22. 2.) na Gymnáziu Špitálská v Praze a na Gymnáziu Žďár nad Sázavou (viz http://www.gymzr.cz/ph/Particle_10/index.htm). http://www.gymzr.cz/ph/Particle_10/index.htm 17
18
Diskuse o popularizaci http://www.scicom.zcu.cz/http://www.scicom.zcu.cz/ … první český internetový portál o science communication, konference 25. 11. 2010 „Zkušenosti z popularizace částicové fyziky, CERN a LHC v českých médiích.“ Příklad: http://www.ct24.cz/veda-a-technika/85406-opakovany- pokus-s-malym-velkym-treskem-se-podaril/ (Bohužel) častý mechanismus: agenturní zpráva – nedostatečně kvalifikovaný překlad neideální zprávy – článek/pořad se spoustou deformací – „opékaní“ vědci se marně snaží uvést informace na pravou míru 18
19
Zkušenosti: – je potřeba si zvyknout na mediální prostředí (zvyk odstraňuje trému, podporuje „normální“ chování …) – dobře funguje vzájemný respekt a pokora k profesionalitě toho druhého, tj. média si nechají poradit s odborných obsahem, optimálně i s tím, co je hlavní sdělení (např. antihmota nemusí být v dané situaci to nejvíce vzrušující), vědci respektují mediální představu o formě a objemu příspěvku (mediální výstup není přednáška, ze které studenti nemohou utéct...) – asi jediná cesta: promýšlet, zkoušet, kriticky se dívat zpátky, zkoušet znovu; 19
20
20 Český učitelský týden 2010 – 5. až 11. 12. (Dolejší, Rameš, Wagner, Němeček)
21
2011
22
Popularizace Zájem českých médií o CERN a LHC je spouštěn zpravidla zprávami zahraničních agentur, upozornění na tiskové zprávy CERN zpravidla nestačí. Událostí roku 2011 byla nadsvětelná neutrina, kde jsme o ATLASU mohli mluvit omezeně, a pak HIGGS 12. prosince Standardní mechanismus: nejdřív agentury, díky tomu česká média S. Němeček, J. Dolejší, J. Nováková …. 22
23
Popularizace Standardní součásti popularizačních aktivit jsou přednášky pro různé posluchače, nejčastěji pro zainteresované studenty a učitele. Letos jsme například přednášeli o CERNu, LHC a ATLASu na semináři APO v AÚ AV ČR v Ondřejově (M. Rybář), gymnáziu Slaný (J. Dolejší) a gymnáziu Blansko (M. Rybář), v rámci Noci vědců v Úpici (M. Rybář), na Hvězdárně a planetáriu Brno (M. Rybář), na Dnu otevřených dveří na MFF (J. Dolejší 1.12.2011), P. Kodyš (letní škola mladých vědců v Pardubickém kraji 5.8.2011, Říčky v Orlických horách) + T. Javůrek … Podobně jako v minulých letech jsme s J. Ramešem zorganizovali účast českých středoškoláků na International Masterclasses for High School Students (G Špitálská + hosté z Jeseníku, G Vyškov, G Žďár nad Sázavou) J. Dolejší byl opět pozván komentovat zkušenosti s popularizací CERN a LHC na diskuzním panelu Věda a média konference Scicom (Plzeň 24. 11. 2011, http://scicom.zcu.cz/konference/program). 23
24
Zkušenosti: – je potřeba si zvyknout na mediální prostředí (zvyk odstraňuje trému, podporuje „normální“ chování …) – dobře funguje vzájemný respekt a pokora k profesionalitě toho druhého, tj. média si nechají poradit s odborných obsahem, optimálně i s tím, co je hlavní sdělení (např. antihmota nemusí být v dané situaci to nejvíce vzrušující), vědci respektují mediální představu o formě a objemu příspěvku (mediální výstup není přednáška, ze které studenti nemohou utéct...) – asi jediná cesta: promýšlet, zkoušet, kriticky se dívat zpátky, zkoušet znovu; 24
25
25 Český učitelský týden 2011 – 12. až 17. 12. (Dolejší, Rameš, Wagner, Němeček)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.