Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Agregátní poptávka a agregátní nabídka

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Agregátní poptávka a agregátní nabídka"— Transkript prezentace:

1 Agregátní poptávka a agregátní nabídka

2 Agregátní poptávka - odvození tvaru křivky AD - změny polohy křivky AD Agregátní nabídka - tvar AS v krátkém a dlouhém období - změna polohy křivky AS Rovnováha v modelu AD-AS - dosahování rovnováhy

3 Agregátní poptávka Vyjadřuje různá množství statků a služeb (reálného produktu), která chtějí spotřebitelé, firmy, vláda a zahraniční zákazníci koupit při různých cenových hladinách

4 Agregátní poptávka

5 Agregátní poptávka – odvození tvaru
Klesající tvar: Efekt úrokové míry Efekt bohatství Zahraniční efekt prvotním impulsem je zde změna cenové hladiny (P)

6 Agregátní poptávka – změny polohy AD [cenová hladina (P) se nemění]

7 Pozitivní poptávkový šok
Změna, která vede k růstu AD (posun křivky AD doprava nahoru) růst soukromých investic růst počtu obyvatelstva pokles míry zdanění obyvatelstva růst vládních výdajů na nákup zboží a služeb růst transferových plateb růst celkového bohatství domácností pokles úrokových měr (expanzivní monetární politika) optimistická nálada, pozitivní očekávání

8 Negativní poptávkový šok
Změna, která vede k poklesu AD (posun křivky AD doprava dolů) opačně k pozitivním šoků

9 Agregátní nabídka Různá množství zboží a služeb (reálného produktu), které jsou firmy ochotny při různých cenových hladinách

10 Agregátní nabídka

11 Dlouhé období – LAS vertikální, vždy na úrovni tzv. potenciálního produktu Y* Y* - plné využití všech zdrojů – práce,kapitálu, půdy růst, pokles Y* - změna množství výrobních zdrojů, růst produktivity VF (technologický pokrok)= reálné šoky

12 Krátké období - SAS čím vyšší je cenová hladina, tím vyšší produkt budou firmy nabízet Y<Y* - VF jsou nevyužité, nedobrovolná nezaměstnanost, recesní mezera Y>Y* - „přetížení“ pracovníků, zvýšení nominálních mezd < zvýšení P keynesiánci – nepružnost mezd a cen monetaristé – nedokonalé informace, tzv. peněžní iluze (nominální x reálné veličiny) proč roste krátodobá AS? 1. neoklasická východiska: teorie mylného chápání 2. keynesovská teorie: teorie strnulých mezd 3. nová keynesovská teorie: teorie strnulých cen

13 Změny polohy křivky krátkodobé AS
Nominální změny (posun nahoru a dolů) – růst cen vstupů např. růst nominálních mezd, růst cen surovin, znehodnocení měnového kurzu Reálné změny (posun doleva a doprava) – změny v počtu a produktivitě výrobních faktorů

14 Rovnováha v modelu AD – AS růst agregátní poptávky

15 Rovnováha v modelu AD – AS pokles krátkodobé agregátní nabídky


Stáhnout ppt "Agregátní poptávka a agregátní nabídka"

Podobné prezentace


Reklamy Google