Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilViktor Navrátil
1
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/11.0162 Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454, Frýdek-Místek 30. 6. 2010 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník Střídavý proud (9.05)
2
STŘÍDAVÝ PROUD 9.05 Učivo: Střídavý proud, měření střídavého proudu a napětí
3
Připomeň si: STEJNOSMĚRNÝ PROUD - prochází elektrickým obvodem stále stejným směrem ( od kladného pólu zdroje k zápornému celým obvodem) - zdroj stejnosměrného napětí: baterie, akumulátor I…..A ( ampér) U…..V ( volt)
4
Střídavý proud -lze vyrobit pomocí elektromagnetické indukce ( cívka, magnet) -opakovaně zasunujeme a vysunujeme magnet, pak elektrický proud prochází střídavě jedním a opačným směrem -odebíráme doma ze zásuvky ( střídavé napětí 230 V)
5
Vznik střídavého proudu - střídavý proud vzniká, když se tyčový magnet otáčí v blízkosti cívky - v cívce se indukuje elektrický proud - směr tohoto proudu se pravidelně mění: od nuly do maxima v jednom směru, pak klesá na nulu, pak roste na maximum v opačném směru, pak klesá na nulu, atd.
6
Pokus a obrázek
7
Časový průběh střídavého proudu vyjadřuje matematická křivka…..sinusoida okamžitá hodnota proudu závisí na čase PERIODA…..fyzikální veličina…..T..s ( sekunda) je to doba, za kterou se průběh střídavého proudu opakuje KMITOČET = FREKVENCE…..fyzikální veličina…..f…Hz (hertz)
8
Shrnutí: STŘÍDAVÝ PROUD - prochází elektrickým obvodem střídavě v jednom a pak v opačném směru…..sinusoida - je vyráběn v elektrárnách… …alternátor I…..A ( ampér) U…..V ( volt)
9
Měření střídavého proudu a napětí ampérmetr měří tzv. efektivní hodnotu proudu I = 0,7. I m voltmetr měří tzv. efektivní hodnotu napětí U = 0.7. U m
10
Zopakuj si: Jak vypadá časový průběh střídavého proudu? Co je to perioda? Co je to frekvence? Co je to efektivní hodnota proudu a napětí?
11
Zdroje informací Doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, doc. ing. Ivan Štoll, CSc., doc. RNDr. Miroslav Svoboda, CSc., doc. RNDr Marek Wolf, CSc. Fyzika pro 9. ročník základní školy. Praha: Prometheus, spol.s r. o., 2002. ISBN 80 – 7196 – 193 – 0. Doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, doc. ing. Ivan Štoll, CSc. Fyzika pro 9. ročník základní školy. Praha: Prometheus, 1996. ISBN 80 – 7196 -032 - 2 Odborná skupina pro terminologii Fyzikální pedagogické sekce jednoty československých matematiků a fyziků – kolektiv autorů. Slovník školské fyziky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 14 – 646 - 88. Dr. František Běloun, dr. Marta Chytilová, CSc., dr. Růžena Kolářová, CSc., dr. Milan Petera, ing. Jan Vojtík. Tabulky pro základní školu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 14 – 060 - 89. www.google.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.