Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilPetr Kovář
1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_20 Tematická oblast:Psychologie a pedagogika Cílová skupinažáci školy Téma:Inteligence Anotace: Složky inteligence a její měření Autor:Mgr. Olga Koutenská Datum vytvoření:22.08.2012
2
Inteligence
3
Pojem inteligence se poprvé použil Platón a Aristoteles Větší zájem o problém inteligence začal být až ve 20 století Vzniklo mnoho definic – inteligence je souhrn obecných rozumových schopností Inteligence je částečně vrozená a částečně závisí na působení prostředí
4
př. rozvoje závislosti inteligence na prostředí Podprůměrně disponované dítě má své maximum v pásmu dolního průměru. Dosáhne ho jen tehdy, bude – li mu věnována dostatečná péče, ale ani při sebelepší péči nedosáhne nadprůměru. Jiné dítě – velmi nadané, má dobré dispozice, ale žije v nekvalitním rodinném prostředí, kde nemá žádnou stimulaci. Toto dítě má rozervu, muže se zlepšit, jestliže k tomu bude mít vhodné podmínky
5
Měření inteligence První zkouška, která měla změřit inteligenci vznikla ve Francii v roce 1905 a byla určena k preventivnímu rozlišení dětí, které budou ve škole úspěšné a které ne Postupně vzniklo velké množství testovacích metod
6
Hodnota IQ se hodnotí podle nejrůznějších úkolů a otázek Průměr IQ je 100 bodů ( meze 90 - 109 ) 50 % populace Lehce nadprůměrný IQ je 110 – 119 bodů 16 % populace Nadprůměrný IQ je 120 bodů 8 % populace Lehce podprůměrný IQ je 80 – 89 bodů 16 % populace
7
Hranice mezi normou a mentálním postižením je IQ 70 – 79 bodů 7 % populace Lehké mentální postižení - IQ 50-69 Středně těžké mentální postižení - IQ 35-49 Těžké mentální postižení - IQ 20-34 Hluboké mentální postižení - IQ je nižší než 20
8
Zdroj PAULÍKOVÁ, Phdr. Lea. Psychologie pro tebe. Praha: Informatorium Praha, 1998, ISBN 80-85427-30-0. ČECHOVÁ, Phdr.věra; ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie. Obecná psychologie pro střední zdravotnické školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví Brno, 1992, ISBN 80-862-92. ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie; ČECHOVÁ, Phdr. Věra; MELLANOVÁ CSC., Phdr. Alena.Psychologie a pedagogika 1. Praha: Informatorium Praha, 2003, ISBN 80-7333-014-8.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.