Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilOndřej Liška
1
Normy a postupy pro provoz CUAV Ing. Tomáš Kujal, Ph.D. Ing. Jiří Chlebek, Ph.D. Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně
2
Normy a postupy pro provoz CUAV Je třeba provést analýzu platných předpisů a norem z hlediska současného a budoucího provozu UAV / CUAV ve světě a v ČR Stanovení postupů pro provoz UAV / CUAV ve vzdušném prostoru ČR a zabezpečení jeho implementace do vzdušného prostoru v rámci platné legislativy ČR. Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně
3
Legislativa ČR Legislativa ČR – Zákon o civilním letectví č.49/1997 Sb. – Úmluva o mezinárodním civilním letectví (Chicagská úmluva) (Chicagská úmluva) – Předpisy řady L – Předpisy řady JAR a dokumenty PART Zahraniční legislativa Zahraniční legislativa Normy a postupy pro provoz CUAV Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně
4
Legislativa ČR Legislativa ČR Zákon o civilním letectví č.49/1997 Sb. Zákon o civilním letectví č.49/1997 Sb. § 52 Létání letadel bez pilota Letadlo způsobilé létat bez pilota může létat nad územím České republiky jen na základě povolení vydaného Úřadem pro civilní letectví se sídlem v Praze a za podmínek v tomto povolení stanovených. Úřad povolení vydá, nebude-li ohrožena bezpečnost létání ve vzdušném prostoru. Normy a postupy pro provoz CUAV Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně
5
Úmluva o mezinárodním civilním letectví (Chicagská úmluva) článek 9 - Letadla neřízená pilotem článek 9 - Letadla neřízená pilotem Žádné letadlo, které je způsobilé být řízeno bez pilota, nesmí létat bez pilota nad územím smluvního státu, leč se zvláštním zmocněním tohoto státu a v souhlase s podmínkami takového zmocnění. Každý smluvní stát se zavazuje zajistit, aby let takových letadel bez pilota byl v oblastech, přístupných civilním letadlům, řízen tak, aby bylo vyloučeno nebezpečí pro civilní letadla. Normy a postupy pro provoz CUAV Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně
6
Zahraniční legislativa Civilní: Austrálie CASR Part 101 Unmanned aircraft and rocket operations AC 101-1(0) Unmanned aircraft and rockets – UAV operations, design specifications, maintenance andtraining of human resources AC 101-1(0) Unmanned aircraft and rockets – UAV operations, design specifications, maintenance andtraining of human resources Španělsko CEDEA UAV/UTV Safety and operation regulations at CEDEA Test Range V.Británie CAP 722 UAV operations in UK Airspace – Guidance USA FAA AC 1996 UAV – maintenance, operation, pilot qualification and training Vojenská: NATO NATO AC/92-D967 Guidance for UAV operations, design specifications, maintenance andtraining of human resources Itálie JAR VLA adapted to UAV Německo LFT 1550-01 Special regulations for the airworthiness of Bundeswehr UAVs + řada studií na téma UAV Normy a postupy pro provoz CUAV Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně
7
JAA / Eurocontrol (2004) UAV TASK - FORCE A CONCEPT FOR EUROPEAN REGULATIONS FOR CIVIL UAVs Oblasti: Bezpečnost (security) Bezpečnost (security) Letová způsobilost a certifikace Letová způsobilost a certifikace Provoz, údržba a licencování Provoz, údržba a licencování ATM (organizace letového provozu) ATM (organizace letového provozu) Letiště Letiště Normy a postupy pro provoz CUAV Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně
8
Normy a postupy pro provoz CUAV UAV TASK – FORCE Bezpečnost Fyzická ochrana Fyzická ochrana Komunikační spoje Komunikační spoje Datové sítě Datové sítě Software Software Zneužití CUAV Zneužití CUAV Trh Trh Letová způsobilost a certifikace Návrh revize nařízení EASA EC 1592/2002 (návrhy změn v příloze) Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně
9
UAV TASK – FORCE Provoz, údržba a licencování Současné předpisy se nedají vždy využít Současné předpisy se nedají vždy využít Do 150 kg – národní předpisy Do 150 kg – národní předpisy Nad 150 kg – přepracování předpisů JAR (OPS, FCL, 66, 145, 147) Nad 150 kg – přepracování předpisů JAR (OPS, FCL, 66, 145, 147) ATM (organizace letového provozu) V případě provozu mimo omezené prostory Letiště Dají se využít letiště používaná v současnosti pro obchodní leteckou dopravu a všeobecné letectví Normy a postupy pro provoz CUAV Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.