Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2."— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Mgr. Hana KEPROVÁ TEMATICKÁ OBLAST: ČESKÝ JAZYK NÁZEV DUMu: LITERATURA - ÚVOD POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 1 KÓD DUMu: HK_CJ1R_01 DATUM TVORBY: 22.8.2013 ANOTACE (ROČNÍK): 1.ročník Materiál slouží k seznámení žáků s pojmy literatura, s dělením literatury, funkcemi literatury. Obsahuje kontrolní úkoly týkající se funkcí literatury a vnitřního dělení literatury. Součástí prezentace jsou i základní informace o třech disciplínách literární teorie. METODICKÝ POKYN: ----

2 ÚVOD

3  z lat. littera – písmeno litterae – písemné záznamy, písemnictví  LITERATURA je souhrn všech písemných jazykových projevů (textů) (širší význam slova)

4  umělecká (krásná – beletrie)  odborná (vědecká)  administrativní (jednací)  publicistická  náboženská (liturgická)

5  LITERATURA (v užším slova smyslu) zahrnuje jen literaturu krásnou a s ní i ústní lidovou slovesnost

6  Které funkce literatura plní?

7  estetická  citový vliv  informativní  formativní  společenská  zábavná

8  V jakých typech písemných záznamů převažují jednotlivé funkce?

9  estetická  citový vliv  informativní  formativní  společenská  zábavná  umělecká (krásná – beletrie)  odborná (vědecká)  administrativní (jednací)  publicistická  náboženská (liturgická)

10 např.  nauková literatura - informativní  publicistika – formativní  umělecká (krásná) literatura neboli beletrie – estetická

11 ústní lidová slovesnost umělá literatura světová národní regionální

12 Uveďte příklady autorů, žánrů či konkrétních děl.  ústní lidová slovesnost  umělá literatura  světová  národní  regionální

13 Uveďte příklady knih, které lze považovat za oddychovou literaturu.

14  humoristická  dobrodružná  detektivní  horor  fantasy literatura  utopie  science-fiction

15 PŘIŘAĎTE:  humoristická  dobrodružná  detektivní  horor  fantasy literatura  utopie  science-fiction  Agatha CHRISTIE  Jules VERNE  Eduard BASS  George ORWELL  J.R.R.TOLKIEN  Mark TWAIN  Alexandre DUMAS  Zdeněk JIROTKA  Alfred HITCHCOCK  Karel POLÁČEK  Jack LONDON  Ray BRADBURY  Daniel DEFOE

16  humoristická - Zdeněk JIROTKA, Eduard BASS Karel POLÁČEK  dobrodružná - Mark TWAIN, Daniel DEFOE, Jack LONDON, Alexandre DUMAS  detektivní - Agatha CHRISTIE  horor - Alfred HITCHCOCK  fantasy literatura - J.R.R.TOLKIEN  utopie - George ORWELL  science-fiction - Ray BRADBURY, Jules VERNE

17 Doplň názvy tří disciplín: LITERÁRNÍ T-O-I- LITERÁRNÍ K-IT-KA LITERÁRNÍ -IS-O-IE LITERÁRNÍ -IS-O-IE

18  3 disciplíny: LITERÁRNÍ TEORIE LITERÁRNÍ KRITIKA LITERÁRNÍ HISTORIE

19 1) LITERÁRNÍ TEORIE (z řec. theórion – pozorovat, poznávat)  kořeny už ve starověku  zkoumá: podstatu literatury, zákonitosti vzniku díla, jeho funkce, strukturu, žánry, útvary, umělecké prostředky, …

20 2) LITERÁRNÍ HISTORIE (DĚJINY LITERATURY)  zkoumá vývoj konkrétních literatur  vnímá literární dílo jako součást procesu  zařazuje dílo konkrétního autora do kontextu jeho tvorby, do kontextu regionální či národní literatury dané doby

21 3) LITERÁRNÍ KRITIKA  nejmladší literárněvědní disciplína  posuzování a hodnocení literárních děl  prostředník mezi autorem a čtenářem  žánry: recenze, referát, kritická studie, kritický esej

22 Sochorová Marie: Literatura v kostce pro SŠ, Fragment, 2007, ISBN 978-80-253- 0652-9 www.office.microsoft.com


Stáhnout ppt "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google