Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
David Štros, 2009 Lukáš Synek, 2011
Mezinárodní obchod David Štros, 2009 Lukáš Synek, 2011
2
Historie Starověk - Středomoří (Féničané, Římané)
Středověk – vnitrozemí, středomoří, pobřeží Atlantiku, merkantilismus Novověk – rozvoj ekonomických teorií, koncentrace obchodu do velkých přístavů
3
Ekonomické směry Feudální systém (není teorie) – zemědělství, neekonomické myšlení Merkantilismus - důraz na obchod (základ ekonomiky) a národní zájmy – hromadění bohatství uvnitř státu, cíl aktivní obchodní bilance (dovážet suroviny a vyvážet výrobky), rozvoj v Anglii a Francii
4
fyziokratismus – vláda přírody, jediný zdroj blahobytu je půda a zemědělství, protože hodnoty tvoří příroda a ne práce volný trh – odstranění cel, důraz na obchod samotný protekcionizmus – protěžování vlastních výrobků před zahraniční konkurencí (cla, exportní dotace, měnový kurz...)
5
Co je mezinárodní obchod?
Účastnící obchodu jsou z různých zemí Nemusí se jednat jen o zboží, ale i služby, licence.. Faktory rozvoje – geografie, dopravní dostupnost, politicko-ekonomické vztahy, ekonomické systémy Dovoz (import) Vývoz (export) Obrat (dovoz + vývoz) Saldo (vývoz – dovoz) Hlavní nositel globalizace
6
Integrace Odstranění bariér vzájemného obchodu
1) Zóna volného obchodu (NAFTA, EFTA) 2) Celní unie (JACU) 3) Společný trh (státy EU mimo eurozónu) Mezinárodní organizace – WTO (World Trade Organization), IMF (International Monetary Fund), WB (World Bank)
7
WTO Od 1.1.1995 153 členů (poslední Cape Verde, 2008)
Tvoří 95% světového obchodu Sídlo Ženeva Řídící orgán Konference ministrů (cca jednou za dva roky) Generální ředitel Pascal Lamy Nyní probíhá tzv. Kolo z Doha (Doha Round)
8
Cíle WTO Odstranění překážek světového obchodu
Zavedení volného obchodu Dohlížet na dodržovaní schválených dohod Pomoc rozvojovým zemím (moci ovlivnit vývoj) Zvýšení životní úrovně, snížení nezaměstnanosti Dohody jsou přijímány na základě konsenzu (který je však téměř nemožný)
9
Struktura mezinárodního obchodu
obchod se zbožím (81%), obchod se službami (19%) V roce 2007 rostly služby (18%) více než obchod se zbožím (15%) 2/3 mezinárodního obchodu probíhá mezi EU, USA a Japonskem Raketový ekonomický růst zemí BRICS však přesunuje těžiště světového obchodu právě tam
10
Nejméně z mezinárodního obchodu prosperují rozvojové země – vyváží suroviny a potraviny (ceny klesají) a dováží hotové výrobky (ceny rostou)
11
Obchod se zbožím Průmyslové výrobky (72%), těžební produkty (17%), zemědělské produkty (9%) Objem obchodu se zemědělskými produkty rostl v roce 2007 nejrychleji (19%)
12
Obchod se službami Přeprava (24%), turistika (26%), ostatní (50%)
Ostatní – stavebnictví, licence, finančnictví
13
Zahraniční obchod Česka
77% obchodu v rámci EU Aktivní obchodní bilance (2008) Nedůležitější partneři – Německo, Slovensko, Polsko Nejvýznamnějším obchodním artiklem jsou automobily
14
Zdroje http://www.wto.org http://www.czsu.cz
Dnešní svět, 1.č. 2007/2008
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.