Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDalibor Šmíd
1
Tatiana Gavalcová Rada VŠ, pracovní komise pro vnější a zahraniční vztahy Č eské vysoké školy v evropské akademické integraci: aktuální aktivity 12.4.2015 1 14. zasedání P RVŠ 14.10.2010
2
Obsah příspěvku: 12.4.2015 14. zasedání P RVŠ 14.10.2010 2 1.Boloňský proces: program projektu Bologna Experts 2009-11 2.Snažení o udělení ECTS Label, DS Label: definitivní výsledky v r. 2010, důsledky a změny termínů pro další období 3. Vzdělávání generace X, Y a výzvy po VŠ i v kontextu existence EHEA
3
1. Boloňský proces: program projektu Bologna Experts 2009-11 12.4.2015 14. zasedání P RVŠ 14.10.2010 3 Informace o činnostech programu LLL: web NAEP, program Erasmus; jde o oficiální zapojení ČR, prováděné, dokumentované a hodnocené činnosti zastoupení: RVŠ a také MŠMT ukončena jedna etapa projektu pro 1.7.2009 – 30.6.2010, aktivity zahrnuty do oficiální průběžné zprávy, koordinátor: dr. Rudolf Šindelář, DZS/NAEP v rámci skupiny Bologna Experts: činnosti „vnitřní“ a „vnější“ s výstupem do prostředí VŠ, což je podstatné
4
12.4.2015 14. zasedání P RVŠ 14.10.2010 4 konec září 2010: start pro etapu 2010/11: pracovní setkání členů skupiny Bologna Experts k budoucím aktivitám, zastoupení RVŠ: Gavalcová, Jašurek, Kraftová, Nantl, Opatrný účast na seminářích partnerských pracovních skupin nebo agentur v zahraničí (Varšava, Bonn, Brusel, Tallin; témata plynoucí z Boloňského procesu) velká část činností: podpora získávání ECTS/DS Label názor: úspěšné udělení certifikátu je pouze ukončením úspěšného nastavení činností konkrétní VŠ na hladinu kvality, stanovené jako určitý etalon požadovaný v EHEA názor: respektovat i další výzvy – kap. 3 této prezentace
5
12.4.2015 14. zasedání P RVŠ 14.10.2010 5 Hlavní aktivity pro tento účel ve zmíněném období: 2 semináře k získávání ECTS/DS Label, podzim 2009: MU Brno, UHK Hradec Králové; náplň: dobrá praxe, zkušenosti institucí při získávání ECTS/DS Label: nutnost nastavení vnitřního prostředí VŠ - informace o technických podmínkách, o informačním systému pro podporu dokumentace; přímý, účelný dialog zúčastněných (přibl. 25 účastníků na každé akci, příznivá zpětná vazba) leden-únor 2010: hodnocení žádostí podaných VŠ o ECTS/DS Label (veřejné, soukromé VŠ) hodnotitelé: vypracování dokumentu se zaznamenanými reakcemi a také zkušenostmi/doporučeními z výzev v r. 2009, 2010 (dostupné na www.naep.cz/erasmus) podíl na semináři o kvalitě, MU Brno, 18.6.2010 (příspěvky: Jašurek, Nantl)
6
Aktivity pro 2010/11 Národní semináře k podpoře získávání ECTS/DS Label, záměr: spolu 4, příprava hodnocení žádostí Semináře na podporu zavádění ECTS, mobilit studentů i zaměstnanců (v ČR v současnosti vyjíždí asi 2 % studentů, EHEA žádá až 20 %; přitom není parita) Semináře k problematice uznávání Spolupráce s týmem sestaveným pro tvorbu Národního kvalifikačního rámce terciárního vzdělávání Semináře o BP obecně (spolu s dr. Šťastnou), předpokládaná účast pozvaných expertů ze zahraničí 12.4.2015 14. zasedání P RVŠ 14.10.2010 6
7
Semináře na téma studentského pohledu na BP – zpětná vazba Účast na seminářích k BP v zahraničí (aktuálně: Seminář o mobilitách „The European Higher Education Area 2010 – Types of Student Mobility“, Berlín, 11.10. 2010; pořadatel: DAAD Německo) 12.4.2015 14. zasedání P RVŠ 14.10.2010 7
8
12.4.2015 14. zasedání P RVŠ 14.10.2010 8 2. Snažení o udělení ECTS Label, DS Label Žádosti v r. 2010: spolu 5 VŠ podalo na NAEP žádost o udělení ECTS Label, z toho: doporučeny NAEP do dalšího, „evropského kola“: Masarykova univerzita v Brně Technická univerzita v Liberci – EC neudělen, důvody sděleny Univerzita Pardubice – EC neudělen, důvody sděleny (úspěšnost: 1/5 = 20 %, v r. 2009: 29 %) nedoporučeny do „evropského kola“ (důvod oznámen VŠ, obecně: neúplnost poskytnutých informací): Česká zemědělská univerzita v Praze VŠB – Technická univerzita Ostrava
9
12.4.2015 14. zasedání P RVŠ 14.10.2010 9 Spolu 9 VŠ v ČR podalo na NAEP žádost o udělení DS Label, z toho: doporučeny NAEP do dalšího, „evropského kola“: Janáčkova akademie múzických umění v Brně České vysoké učení technické v Praze Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Univerzita Hradec Králové ČZU v Praze – EC neudělen, důvody sděleny (úspěšnost: 4/9 = 44 %, v r. 2009: 71 %) nedoporučeny do „evropského kola“ (důvod oznámen VŠ): Vysoká škola hotelová v Praze 8, s.r.o. Univerzita Palackého v Olomouci Vysoká škola evropských a regionálních studií, o.p.s. České Budějovice Vysoká škola finanční a správní, o.p.s. Praha
10
Přehled o udělení ECTS/DS Label 2010: 12.4.2015 14. zasedání P RVŠ 14.10.2010 10 žádosti 2010 Česká republikaEvropa ECTS LabelDS LabelECTS LabelDS Label registrované 5938132 nominované 351573 schválené 1 (20 %)4 (44 %)5 (13 %)53 (40 %)
11
Pro další období podávání žádostí: nové formuláře, jsou v připomínkování nový harmonogram nové podmínky – oficiální protesty a rázné námitky pro udělení ECTS Label se vyžaduje implementace ECTS, katalogy: dokumentace předmětu/kurzu s uvedením Learning Outcomes, uvedení všech informací v Čj a také Aj 12.4.2015 14. zasedání P RVŠ 14.10.2010 11
12
3. Vzdělávání generace X, Y a výzvy po VŠ i v kontextu existence EHEA VŠ prostředí: většina studujících je nar. po roce 1975 sociologické studie: významné zvláštnosti těchto skupin: speciální modely chování („mít možnost vyjádřit se a být akceptován“), jiná hierarchie životních hodnot a postojů, osobních vlastností a nároků, osobité preference kultury a umění, typické politické nebo ekonomické projevy Označení: nar. 1975 – 1981: generace X, nar. po 1981: generace Y (Millennial Generation, Gamer Generation, Net Generation) Analogicky i dál 12.4.2015 14. zasedání P RVŠ 14.10.2010 12
13
12.4.2015 14. zasedání P RVŠ 14.10.2010 13 Dětství, dospívání v nových podmínkách: velká většina těchto mladých lidí má schopnosti snadno zvládat technologie různého druhu Studie – jejich charakteristiky: tito lidé jsou obecně víc nezávislí a vynalézaví, závislí však na svých vrstevnících projevují se jako schopní řešitelé problémů, vyžadují přitom podporu nebo zpětnou vazbou, odmítají autoritativní řízení významné: preferují nové formy individuální i masové nebo skupinové komunikace založené na technologiích jejich prostředí je poznamenáno všudypřítomností technologií, zejména průnikem informačních technologií do jejich života
14
12.4.2015 14. zasedání P RVŠ 14.10.2010 14 Pohled zaměstnavatelů: tato generace projevuje příliš velká očekávání od pracovního začlenění, snaží se spíš upravit si svoji práci, aby odpovídala představám o jejich životě, než aby byli nuceni přizpůsobit vlastní život požadavkům ze zaměstnání Výzkum dokládá: generace Y je a bude ochotna i schopna velice často střídat pracovní pozice, upřednostní ty zaměstnavatele, kteří rozvíjejí jejich schopnosti, kreativitu a nezávislé myšlení Důsledky tohoto modelu chování pro zaměstnavatele: je vhodné/žádoucí uvedený trend zachytit, přizpůsobit se mu: především větší míra flexibility práce, nabídka kreativních činností a atraktivnosti pracovních podmínek Otázka: a co reakce VŠ pro podmínky/výstupy vzdělávání?
15
12.4.2015 14. zasedání P RVŠ 14.10.2010 15 Birth Dates1900–19461946–19641965–19821982–1991 Description Greatest generation Me generation Latchkey generation Millennials Attributes Command and control Self-sacrifice Optimistic Workaholic Independent Skeptical Hopeful Determined Likes Respect for authority Family Community involvement Responsibility Work ethic Can-do attitude Freedom Multitasking Work-life balance Public activism Latest technology Parents DislikesWaste Technology Laziness Turning 50 Red tape Hype Anything slow Negativity Zdroj: Diana G. Oblinger and James L. Oblinger (Editors): Educating the Net Generation, Educause, 2005, www.educause.edu/educatingthenetgen/www.educause.edu/educatingthenetgen/
16
12.4.2015 14. zasedání P RVŠ 14.10.2010 16 Děkuji vám za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.