Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilSebastian Kašpar
1
www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuSociologie – úvod do sociologie Stupeň a typ vzděláváníStřední škola, gymnázium Vzdělávací oblastspolečenskovědní Vzdělávací obor79-41-K/41 Gymnázium, 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání Tematický okruhZáklady sociologie Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 14 - 19 let Anotace Prezentace seznamuje s sociologickým myšlením a problematikou v historii. Dále popisuje a vysvětluje myšlení vybraných autorů. Vybavení, pomůckyProjektor na prezentaci, osobní počítač, laserové ukazovátko Klíčová slovaComte, Marx, Masaryk, Weber, konsensus, revoluce, sebevražda, sociální statika, sociální dynamika Datum10.12.2013 STRUČNÉ DĚJINY SOCIOLOGIE
2
CO JIŽ ZNÁME Z PŘEDEŠLÉ PREZENTACE sociologie je věda zkoumající sociální život jednotlivců, skupin a společností můžeme ji členit na obecnou sociologii (teoretické poznatky) aplikovanou sociologii (teorie užitá v praxi) či mikro sociologie (sociologie menších skupin) makro sociologie (sociologie velkých skupin)
3
DĚJINY SOCIOLOGICKÉHO MYŠLENÍ problematika sociologie byla dříve součástí filosofie, společenská problematika se řešila již v starověkém (antickém) Řecku (např. Aristoteles) za praotce sociologie se považuje francouzský myslitel a socialista Saint-Simon (1760 -1825), sociologie je považována za tzv. „dědičku francouzské revoluce“
4
PŘÍSTUPY K SOCIOLOGII existují dva základní přístupy (východiska) k sociologické teorii (viz paradigma) A) sociální konsensus (smír) fungování společnosti na tzv. společenské smlouvě – jedinci společnosti dodržují určitá pravidla soužití (mírová a klidná cesta) B) revoluce potřeba lidového povstání, cílem je převrat ve společnosti (většinou násilnou formou)
5
REVOLUCE revoluce (revolvere - převracet) je povstání lidu s cílem změnit (převrátit, otočit) sociálně politický systém masy lidí cítí svou sílu ve svém množství a jednotě (přesile) nejznámější revolucí byla Francouzská revoluce (28.7.1830)
6
Eugene Delacroix. La liberté guidant le peuple. [online]. 2010 [cit. 2013-12-10]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Eug%C3%A8ne_Delacroix_-_La_libert%C3%A9_guidant_le_peuple.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Eug%C3%A8ne_Delacroix_-_La_libert%C3%A9_guidant_le_peuple.jpg
7
AUGUST COMTE (1798 – 1857) byl žák a také osobním sekretář Saint-Simona je považován za zakladatele samotného pojmu sociologie (1. pol. 19. století) založil filosofický směr – POZITIVISMUS cílem civilizace (společnosti) má být pokrok (víra ve vědu a pokrok) na společnosti viděl statické (zvyky, církev, staré hodnoty) a dynamické projevy (věda, pokrok)
8
KARL MARX (1818 – 1883) německý filosof, ekonom a sociolog. je zastáncem tzv. sociální REVOLUCE (třídní boj) jeho nejznámějším dílem je „Kapitál“ a „Komunistický manifest“, který napsal společně s dlouholetým spolupracovníkem F. Engelsem
9
SOCIOEKONOMICKÁ NEROVNOST, (TŘÍDNÍ NEROVNOST) SOCIOEKONOMICKÁ NEROVNOST, (TŘÍDNÍ NEROVNOST) a) vlastníci výrobních prostředků továrníci, bohatí lidé, třída mající peníze a moc, třída jenž vykořisťuje své zaměstnance b) proletariát vykořisťované dělnictvo, které má špatné podmínky ke své práci, za svou práci dostává minimální mzdu (přivlastnění nadhodnoty továrníky)
10
PŘIVLASTNĚNÍ NADHODNOTY A „SOCIÁLNÍ NŮŽKY“ PŘIVLASTNĚNÍ NADHODNOTY A „SOCIÁLNÍ NŮŽKY“ rozdíl mezi cenou vyrobení a cenou prodeje konkrétního výrobku na trhu nazval Marx jako „nadhodnotu“ podle Marxe si továrníci přivlastňují celou tuto nadhodnotu a tím vykořisťují své zaměstnance „sociální nůžky“ – rozdíl mezi bohatými (mocnými) a chudinou (dnes se hovoří o tzv. krizi středních tříd) čím více se nůžky rozevírají, tím více se prohlubuje extrém bohatí vs. chudí
11
AKTIVIZAČNÍ OTÁZKY PRO ŽÁKY 1)Kdy a kdo vymyslel pojem „sociologie“? 2)Kdo vymyslel pojem pozitivismus a co tento pojem značí? 3)Vysvětlete pojem sociální nůžky 4)Myslíte, že ještě dnes mají někdy dělníci stejné problémy jako „za Marxe“ foto: autor
12
ZDROJE A PRAMENY DVOŘÁK, Jan. Odmaturuj! ze společenských věd. Aktualiz. vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 256 s. Odmaturuj!. ISBN 978-80-7358-122-0.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.