Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
9 Vývoj měst, místní komunikace Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava
2
Vývoj zástavby obcí a dopravy
Kostruma – vějířovitá síť komunikací
3
Vývoj zástavby obcí a dopravy
Babylon – pravoúhlá síť komunikací
4
Vývoj zástavby obcí a dopravy
Moskva – okružně radiální síť komunikací
5
Vývoj zástavby obcí a dopravy
New York – šachovnicová síť komunikací
6
Vývoj zástavby obcí a dopravy
Washington – hvězdicová síť komunikací s více jádry
7
Vývoj zástavby obcí a dopravy
Brazilia – síť komunikací ve tvaru letícího ptáka
8
Vývoj zástavby obcí a dopravy
Nový Jičín – přístup na náměstí úzkými uličkami
9
Schémata dopravních systémů
radiální diametrální odsunutý diam.
10
Schémata dopravních systémů
okružní radiálně okružní roštový s okružním
11
Schémata dopravních systémů
tangenciální tangenciální roštový
12
Ostrava - Poruba
15
Řešení konfliktů pěších a automobilové dopravy
Návrh ideálního města pro obyvatel
16
Řešení konfliktů pěších a automobilové dopravy
Kombinace radiální a obvodové dopravy
17
Specifika místních komunikací MK
v zastavěném (městském) prostředí, které vymezuje prostor v určité urbanistické struktuře s dlouhodobým vývojem funkce dopravní, společenská, architektonická, vedení IS velké množství druhů dopravních prostředků vedení systémů veřejné dopravy kratší přepravní vzdálenosti - rychlost nemá vliv na úsporu času
18
Členění městské dopravy
Podle: polohy zdroje a cíle cesty (V, R, T) přepravovaného (O, N) dopravního prostředku času (špičková, sedlová) účelu (práce, rekreace, sport, kultura, nákup …) počtu zdrojů a cílů v pohybu, v klidu
19
Schéma hierarchizace sítě místních komunikací
21
Příčný řez místní komunikací
-
24
Faktory vzniku městské dopravy
Městská doprava umožňuje plnění všech funkcí města. zdroj dopravy – místo vzniku přemísťovacích vztahů cíl ukončení (budova, okrsek..) přemísťovací vztahy – pěší cesty = přepravní vztahy Přidělením průměrného počtu osob (tun nákladu) na dopravní prostředky (obsazenost, vytíženost) zjistíme dopravní vztahy. Přidělením (výhledových) dopravních vztahů na dopravní síť dostaneme intenzity na síti (křižovatkách)
25
Dělba přepravní práce v osobní dopravě
26
Řešení konfliktů pěších a automobilové dopravy
Radburský systém
27
Řešení konfliktů pěších a automobilové dopravy
Organický systém
28
Obsluha z obvodu (Coventry)
Vedení průjezdné a sběrné dopravy
29
Obsluha z obvodu (Coventry)
Vedení autobusových linek MHD
30
Obsluha z obvodu (Coventry)
Trasy pěších
31
Metody regulace dopravy
Vytvoření zón kontrolovaného parkování Přerušení průjezdů oblastí – přístup pro cílovou dopravu (m. smyčková) Uzavření oblasti pro zbytnou dopravu (m. uzavřené oblasti) Zdržení pohybu dopravních proudů SSZ Výběr mýtného (city)
34
Prostředky regulace dopravy
Přímé - zřizování pěších zón, obytných ulic - úprava organizace dopravy v pohybu - organizace statické dopravy - řízení provozu SSZ Nepřímé - preference MHD, zvýšení atraktivity MHD - rozložení počátku a konce pracovní doby - usměrněním investic - vytvoření dopravních koridorů - zpřísnění kontroly a postihů - propagace jiných druhů dopravy (pěší, cyklistická)
35
Příklady dopravně organizačních opatření
Propustnost komunikační sítě (vyhrazené komunikace, jednosměrné režimy, omezení pohybů na křižovatce, zákazy zastavení a stání…) Parkování a odstavování vozidel (získání j. pruhů, úpravy způsobu parkování, vyhrazená stání, krátkodobá stání, záchytná parkoviště, systémy P+R, B+R, P+G, B+G, K+R Kvalita životního prostředí (vyhrazené komunikace, jednosměrný provoz, zákaz průjezdu oblastí, pěší zóny, zaslepení komunikací, zákaz vjezdu nákladním vozidlům) Prostředky telematiky (liniové řízení dopravy, varování před nehodami a kongescemi, informace o překážkách a povětrnosti, řízení na vjezdu, řízení tunelových technologií)
36
Obsluha stávající blokové zástavby
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.