Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilŠtefan Doležal
1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA _6 Tematická oblast:Psychologie Cílová skupinažáci školy Téma:Batolecí období Anotace: Seznámení studentů s psychickými, fyzickými a sociálními změnami v průběhu batolecího období Autor:Mgr. Eva Jirochová Datum vytvoření:17.10.2012
3
1 – 3 roky Tělesný vývoj: - chlapec vyroste cca o 20 cm (na 97 cm) a přibere cca 5 kg (na 15 kg) - děvčata jsou menší a lehčí - ve 3 letech kompletní mléčný chrup (20) - Mozek váží více než 1 kg
4
Chůze - ve 2. roce suverénní chůze - před 3. rokem běhá, stojí na jedné noze, chodí do schodů - radost z pohybu – nebezpečí úrazu!! - jízda na tříkolce, seskok z malé výšky
5
- ruka zvládá všechny základní pohyby - umí jíst - obléká se s pomocí - staví z kostek - koncem 2.roku udržování osobní hygieny - odstranění plen - kresba na úrovni čmáranice
6
Batolata mají živý zájem o vyměšování – významný předmět experimentování a hry Freud – anální stádium
7
- radost z pohybu těla - destruktivní hry = obsluha technicky dokonalých hraček napodobivé hry – imitace činností symbolická hra – stává se princeznou, psem… - dítě si hraje rádo samo - hra je přípravou na práci, na konflikty …
8
- hraní se slabikami – „haf, haf“ (pes) - v 1,5 roce chápe, že každá věc má své jméno - 2 roky – skloňuje, sestavuje věty - 3 roky - zná cca 900 slov - záleží na mluvním vzoru - Řeč je významná pro sociální vývoj dítěte – dítě tak navazuje kontakt s okolím
9
- Dokáže myslet v představách - „Aha zážitek“ – náhlý vhled do situace - Chápe, že slovo pes neznamená jen jednoho konkrétního psa - Pochopí, že zavře-li oči neschová se před druhými - Pozornost – úmyslná 20-30 minut - Paměť – neúmyslná, nedokáže své vzpomínky zařadit v čase
10
JÁ prosazuje svou vůli Snaha udělat něco samo, na co stačí – já sám Poznání vlastní osoby v zrcadle Citlivost k selhání Dětský vzdor - negativizmus - toto období patří zákonitě k vývoji, trvá různě dlouho, je nutný trpělivý přístup a kladný citový vztah - násilí a tresty vedou zhoršení vztahů
11
aktivní navazování kontaktu se členy rodiny a se zvířaty zřetelnější projevy citů batole je žárlivé
12
- základem sociálního života je vztah k rodičům (matce) - reakce na odloučení od matky má 3 stadia: 1. Stadium protestu – pláč, křik, zloba, volá matku 2. Stadium zoufalství – méně naříká, nekomunikuje, odmítá jídlo a hračky 3. Stadium odpoutání od matky – hledá náhradní osobu či se upoutává na věc
13
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000, ISBN 80-7178-308-8. ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7367-124-7. LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, ISBN 80-247-1284-9.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.