Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKamila Matějková
1
str. 27
2
peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek, distribuce, propagace přinášejí náklady)
3
1. Interní faktory – náklady na vývoj, výrobu, distribuci, prodej a propagaci - určuje spodní hranici ceny 2. Externí faktory – poptávka a konkurence - určuje horní hranici ceny
4
je ta, za kterou jsou kupující ochotni daný výrobek koupit a naopak prodávající prodat dozvíme se jí prostřednictvím marketing. výzkumu (½ respondentů považuje cenu za přijatelnou
6
na trhu není nedostatek ani přebytek zboží je to v podmínkách dokonalé konkurence
8
Pevná Variabilní
9
1. Maximalizace zisku 2. Tržní podíl 3. Likvidace konkurence 4. Přežití 5. Rychlá návratnost investic 6. Prestiž, jedinečnost 7. Věrný zákazník
10
Cena orientovaná na: náklady poptávku konkurenci na zákazníka
11
Výrobní náklady 20 000 Kč Zisk výrobce 25 % 20 000 Kč +5 000 Kč 25 000 Kč Marže obchodu 10 % 25 000 Kč +2 500 Kč 27 500 Kč DPH 19 % 27 500 Kč +5 225 Kč 32 725 Kč Cena pro zákazníka 32 725 Kč
12
Variabilní náklady proporcionální progresivní degresivní Fixní náklady
13
Mez rentability Kritický bod Bod zvratu BEP (break even point) Nulový bod Bod krytí nákladů Práh rentability udává minimální rentabilní vyráběné množství výrobků
15
vychází z cenové elasticity E DP = % změna poptávaného množství % změna ceny
19
nejjednodušší metoda stanovení ceny respektuje cenu konkurence stanoví oproti konkurenci cenu: vyšší: u značkového zboží nižší: u neznačkového zboží stejnou: využívá jinou výhodu (vyšší kvalita…)
20
stanoví se na základě hodnoty vnímané zákazníkem zde hraje roli: prestiž, kvalita, exkluzivnost …
21
Skimming Pronikání Psychologie ceny a cenové triky
22
slíznutí smetany z mléka získat z tržního podílu co nejvyšší zisk pro firmu jde to u nových, kvalitních, ojedinělých výrobků přiláká to konkurenci – pak musí cenu snížit
23
firma přichází na trh s výrobkem, který již je na trhu a nižší cenou chce přetáhnout zákazníky na svou stranou
24
firma stanoví cenu vyšší a propagací přesvědčí zákazníky o kvalitě výrobku
25
Prestižní cena – vysoká cena navodí kvalitu Ceny končící na 9 – vypadají opticky nižší Cenové řády – zboží ve třech cenových řadách Procentní sleva – při koupi se odečte sleva Umělá cena – uměle se zvýší pak se sníží Cena zahrnující 2 výrobky – Cena výrobku v hodnotě jednoho Množstevní slevy – např. ekonomická balení Sezonní výprodeje – výprodej sezonních oděvů Cena včetně kupónu na slevu – na další výrobek
26
P- cena Q - množství P E - rovnovážná cena Q E - rovnovážné množství
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.