Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMariana Veselá
1
Konference GEOS 2007 Výuka fotogrammetrie v České republice Ing. Jindřich Hodač Ph.D. Praha, 2. března 2007
2
Výuka fotogrammetrie v ČR J. Hodač Obsah příspěvku - motivace - průzkum – střední školy - průzkum – vysoké školy - další vzdělávání - závěry úvod
3
Výuka fotogrammetrie v ČR J. Hodač 2 Motivace Znám oblast kde se denně pohybuji? poznání oblasti zájmu – rozšíření obzorů – lepší orientace – lepší rozhodovánípoznání oblasti zájmu – rozšíření obzorů – lepší orientace – lepší rozhodování kde, kdo, co, jak, s čím, pro koho …kde, kdo, co, jak, s čím, pro koho … problémová místa – aktuální témata - možnosti řešení – jak to vidí ostatníproblémová místa – aktuální témata - možnosti řešení – jak to vidí ostatní potenciál rozvojepotenciál rozvoje spolupráce – osobní vazbyspolupráce – osobní vazby
4
Výuka fotogrammetrie v ČR J. Hodač 3 Výuka FTG u nás CO? definování typů vzdělávání - střední školství - vysoké školství - technické univ., ostatní univ. - další vzdělávání - celoživotní … JAK? průzkum internetových stránek pracovišť dotazníkový průzkum – střední a vysoké školy KDY? prosinec 2006 – únor 2007
5
Výuka fotogrammetrie v ČR J. Hodač 4 Střední školy - přehled Rozsah a obsah výuky - REFORMA - současnost ► definován,,centrálně“ - budoucnost ► definován školou
6
Výuka fotogrammetrie v ČR J. Hodač 5 Střední školy - výsledky rozsah 1 školní rok – 3 hodiny týdně obsah praktická výuka – velmi omezeně - časová dotace předmětu - omezená vybavenost přístroji a SW - finančně nákladné pořízení nového vybavení - frekvence otevírání tříd stávající závazný učební plán (rozpis učiva) - nedává příliš prostoru pro modernizaci výuky - v své původní podobě nezahrnuje digitální metody Kolik vyučujících je schopno plán aktualizovat?? Kolik vyučujících je schopno plán aktualizovat??
7
Výuka fotogrammetrie v ČR J. Hodač 6 Střední školy - výsledky studijní materiály vlastní tvorba SŠ učebnice – dosluhující (Šmidrkal 1986) SŠ učebnice – dosluhující (Šmidrkal 1986) učitel výuka více jak 3 předmětů FTG není hlavním předmětem jeho odb. zájmu má zájem rozšiřovat si znalosti má zájem o spolupráci s VŠ pracovišti využívá při výuce multimédia + Internet možnosti rozvoje úprava rozsahu a obsahu spolupráce škol, exkurze do firem, stud. soutěže spolupráce škol, exkurze do firem, stud. soutěže
8
Výuka fotogrammetrie v ČR J. Hodač 7 Vysoké školy - přehled základ 3 technické univerzity (+ Univerzita obrany) studijní program,,geodézie a kartografie“
9
Výuka fotogrammetrie v ČR J. Hodač 8 Vysoké školy - pracoviště potenciál cca 1000 studentů různých oborů / 1 školní rok cca 40 předmětů dotýkajících se FTG / 1 školní rok cca 20 odborníků + 10 studentů Ph.D. / 11 pracovišť vybavení pro FTG většina pracovišť vybavena vybavení hodnoceno dostatečně v 50 případů bariéry – cena HW + SW; omezené multi a síťové licence nejčastěji uváděný SW: ERDAS Imagine + LPS.. (4x); PhoTopoL (2x); ImageStation SSK (2x); PhotoModeler (3x)
10
Výuka fotogrammetrie v ČR J. Hodač 9 Vysoké školy - výuka praktická výukaANO úlohy, projekty … fotoplán, ortofoto, stereoskopie … studijní materiály hodnoceny jako dostatečné skripta, návody na cvičení, prezentace přednášek specializace (ve výuce) převážně ANO uváděno - letecká FTG jako metoda sběru geodat multimédia + internet převážně ANO
11
Výuka fotogrammetrie v ČR J. Hodač 10 Vysoké školy - odborník odborné zaměření - priority závisí do značné míry na zaměření pracoviště odborník se věnuje výzkumu a specializuje se výzkumu věnuje průměrně 25 času (mezi 5 - 50 ) odborník vede studentské práce (na téma FTG) bakalářské, diplomové, disertační (uvádí 8 z 10 oslovených) jako bariéry pro svou práci vidí nedostatek investičních prostředků nadbytek administrativních činností věk; nárůst pedagogických povinností (na úkor výzkumu)
12
Výuka fotogrammetrie v ČR J. Hodač 11 Vysoké školy - odborník možnosti pro změnu často nevidí (v 50 odpovědí) v oblasti výuky a výzkumu FTG v ČR postrádá více spolupráce mezi pracovišti + více odb. setkání větší propojení s praxí > řešení problémů praxe možnosti rozvoje FTG vidí v posílení svého týmu vytvoření podmínek pro mladé pracovníky umění najít finanční zdroje dotazník vnímá poměrně kladně, s očekáváním
13
Výuka fotogrammetrie v ČR J. Hodač 12 Další vzdělávání Celoživotní vzdělávání (CŽV) většina pracovišť se zúčastňuje kurzů CŽV FTG není náplní těchto kurzů (až na malé výjimky) Kurzy CŽV v oblasti FTG nejsou potřeba?? Oblast CŽV může být financována z prostředků EU. Expanze jinam mezioborová či více-oborová studia vznik a rozvoj nových fakult vznik a rozvoj nových studijních programů příklad Filozofická fakulta UJEP Ústí n. Labem studijní obor Dokumentace památek
14
Výuka fotogrammetrie v ČR J. Hodač Závěry Střední školství – REFORMA! Jak může VŠ odborník pomoci? Vysoké školství – SPOKOJENOST? Peníze, finance, investice – jak se naučit je získávat? Chceme více vzájemně spolupracovat! Chceme? Máme kapacity řešit problémy praxe? Co můžeme nabídnout? Další vzdělávání Co můžeme, co chceme nabídnout? závěr
15
Výuka fotogrammetrie v ČR J. Hodač Děkuji Vám za pozornost. Laboratoř fotogrammetrie při Katedře mapování a kartografie Fakulta stavební, ČVUT v Praze hodac@fsv.cvut.cz http://lfgm.fsv.cvut.cz/~hodac/vyuka_FTG.htm závěr
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.