Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMilada Kubíčková
1
Jindřichův Hradec, 25. 6. 2004 Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
3
Jindřichův Hradec, 25. 6. 2004 Obsah prezentace Úvod Vzájemné srovnání Společné úkoly – co chceme ? Okruhy spolupráce VK a ŠK Situace v regionu V čem by měla být změna ?
4
Jindřichův Hradec, 25. 6. 2004 Úvod Tradice Souvislosti Vzájemná potřeba Změny po roce 1990
5
Jindřichův Hradec, 25. 6. 2004 Vzájemné srovnání (pozitiva) Veřejné knihovny – kvalitní fondy informačních dokumentů – profesionální personál – prostorové a technické vybavení – pestrost nabízených aktivit – zajištění potřeb a požadavků pro výuku i volný čas
6
Jindřichův Hradec, 25. 6. 2004 Vzájemné srovnání (pozitiva) Školní knihovny – propojení s výukou – možnost působení na žáky každodenní, systematická – motivace žáků – prostor pro prezentaci výsledků práce v knihovně (studijní, čtenářské)
7
Malujeme na papír i na keramiku, soutěžíme, povídáme o knížkách KMJS ve Žďáru n. Sáz. MěK v Třebíči
8
Jindřichův Hradec, 25. 6. 2004 Není co řešit, ale … přece jen problémy ? Veřejné knihovny: – nelze zajistit systematičnost – počet škol přesahuje kapacity VK – není bezprostřední vazba na výuku – spektrum povinností a požadavků na VK – mylný pocit „ohrožení“
9
Jindřichův Hradec, 25. 6. 2004 Není co řešit, ale … přece jen problémy ? Školní knihovny: – exkurze případně návštěva besedy ve VK za školní rok stačí – zajištění požadavku předepsaného osnovami – nedostatečná komunikace – postoj „nemáme čas“
10
Výstava Svět Anny Frankové – odkaz pro současnost MěK Blansko
11
Jindřichův Hradec, 25. 6. 2004 Profil uživatele ŠK (ICŠ) Žáci a učitelé (příp. ostatní zaměstnanci) Rozhodujícím faktorem je výukový program a specializace školy Charakteristické: vyhraněné (záleží na typu školy) informační potřeby a zájmy Zájmové aktivity (doplňující faktor)
12
Jindřichův Hradec, 25. 6. 2004 Školní knihovnu ovlivňuje Počet žáků školy Specializace školy Vzdálenost veřejné knihovny Velikost místa, kde škola působí Finanční a prostorové podmínky Přístup vedení školy
13
Jindřichův Hradec, 25. 6. 2004 Gymnázium Brno, Vídeňská 47
14
Jindřichův Hradec, 25. 6. 2004 Společné úkoly – co chceme ? Rozvíjet čtenářskou gramotnost Rozvíjet informační gramotnost žáků i pedagogů Podporovat informační zázemí a atmosféru ve škole
15
Jindřichův Hradec, 25. 6. 2004 Společné úkoly – co chceme ? Rozvíjet netradiční formy práce s knihou, literaturou Podporovat týmovou spolupráci, toleranci Vytvářet prostor pro komunikaci, setkávání
16
Využívání tradičních i elektronických informačních zdrojů
17
Jindřichův Hradec, 25. 6. 2004 Okruhy spolupráce knihoven Odborná knihovnická pomoc – konzultace, poradenství – semináře – výměny zkušeností – knihovnické kurzy
18
Jindřichův Hradec, 25. 6. 2004 Okruhy spolupráce VK a ŠK (škol) 1 Doplňování knihovních fondů 1.1 Koordinace doplňování 1.2 Využívání těchto fondů (MS) 2 Regionální literatura
19
Jindřichův Hradec, 25. 6. 2004 Okruhy spolupráce VK a ŠK (škol) 3 Knihovnické a informační služby 3.1 Komplexní využívání informačních zdrojů 3.2 Bibliografické a rešeršní služby 4 Podpora čtenářství 5 Informační výchova 6 Volný čas, zájmové aktivity
20
Jindřichův Hradec, 25. 6. 2004 Informace, informace … Knihovnicko-bibliografické lekce Informační výchova, práce s informacemi Informační vzdělávání
21
Jindřichův Hradec, 25. 6. 2004 Smysl spolupráce Okruhy spolupráce: Koordinace KF Regionální literatura Knihovnické a informační služby Podpora čtenářství Informační výchova Zájmové aktivity Cíl: Informační gramotnost žáků a studentů
22
Jindřichův Hradec, 25. 6. 2004 Situace v regionu Malé obce (Dobronín, Ostrožská Lhota) Městské části (Vyškov, Prostějov, Hanspaulka) Spolupráce ve městě (Jihlava) Školní knihovny součástí krajského systému (Strategické plány VKIS)
25
Jindřichův Hradec, 25. 6. 2004 Pomáháme si ! Spolupracujeme ? Spolupráce se školou Spíše využívání nabídek VK Pomoc a podpora VK
27
Jindřichův Hradec, 25. 6. 2004 V čem by měla být změna ? Systematická spolupráce – společný cíl a postup, jak jej naplňovat Komunikovat Poznat prostředí a možnosti
28
Jindřichův Hradec, 25. 6. 2004 Proč je to tak důležité ? (shrnutí) Společnost potřebuje informačně gramotné dospělé !!! Základy pro potřebu celoživotního vzdělávání (četby, získávání každodenních, profesních i zájmových informací)
29
Jindřichův Hradec, 25. 6. 2004 Děkuji za pozornost Moravská zemská knihovna www.mzk.cz Mgr. Jana Nejezchlebová jananej@mzk.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.