Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAndrea Zemanová
1
www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhČlověk a společnost - sociologie TémaČlověk a společnost - sociologie Tematická oblastČlověk a společnost - sociologie NázevVeřejné mínění a kolektivní jednání AutorMgr. Jana Gerlichová Vytvořeno, pro obor, ročníkLeden 2012, technické lyceum 3. roč. AnotaceVliv veřejného mínění a kolektivního jednání na život člověka Přínos/cílové kompetenceVysvětlení termínů veřejné mínění, kolektivní jednání, fámy, občanské iniciativy VY_32_INOVACE_50_15
2
Veřejné mínění a kolektivní jednání - úvod Vliv veřejného mínění a kolektivního jednání na život člověka, vysvětlení pojmů veřejné mínění a kolektivní jednání, fámy,občanské iniciativy a sociální hnutí
3
Veřejné mínění Veřejné mínění si libuje v záhadách a senzacích, které umí okořenit každodenní život. Dokáže předávat informace rychle, ale bez možnosti kontroly a ověření. V dané situaci velmi snadno převáží emoce nad rozumem.
4
Kolektivní jednání -je to relativně spontánní a nestrukturované chování skupin lidí, reagujících na společné ovlivnění v nejasné situaci. Patří sem určité formy davového chování včetně masových sebevražd či lynčování, paniky, fámy …. Jejich zvláštností je, že se v nejasné situaci vytvoří nová, „emergentní“ norma.
5
Kolektivní jednání Kolektivní jednání využívá principu kumulace, nabalování. Naše veřejnost zažila vlny poplašných zpráv a nákupních horeček, např. v podobě front u čerpacích stanic. U paniky je rozhodující značně rozšířená obava. Do této oblasti patří také móda.
6
Veřejnost a veřejné mínění Veřejnost představuje souhrn jednotlivců, spojených zájmem o určitou věc. Nemá organizaci, ale musí mít možnost komunikovat, vyjadřovat souhlas či nesouhlas. Veřejné mínění bývá definováno jako verbalizovaný postoj, tedy tendence hodnotit něco určitým způsobem. Veřejné mínění se nemusí vždy projevovat nahlas – tzv. spirála mlčení.
7
Úkoly V aglickém collective behaviour se klade důraz na chování.Pociťujete rozdíl mezi chováním a jednáním? Může být móda součástí skupinového chování? Uveďte příklady!
8
Fámy Slyšeli jste už někdy nějakou fámu? Jaká se vám vybavuje naposledy? Co to je fáma? Fámu můžeme charakterizovat jako dílčí informaci, získanou neformálně k interpretaci nejasné situace.
9
Fámy Pokušení uvěřit jí stoupá, nelze – li si ji ověřit, anebo pokud se jeví jako zábavná a pravděpodobná. Fámy se proto šíří např. o slavných osobnostech, někdy mohou fámy ohrozit prosperitu firmy. Na fámách lze ověřit význam Thomasovy definice situace.
10
Thomasova definice situace Situace je reálná, jestliže jsou reálné její důsledky, jestliže je aktéři takto hodnotí. I solventní banka dojde ke krachu, rozšíří li se masově mezi klienty představa, že jejich úspory jsou ohroženy – rázem vzniknou u pokladen fronty a bankrot je téměř neodvratný.
11
Úkoly Diskutujte případy vzniku různých fám a jejich nečekaných důsledků!
12
Občanské iniciativy a sociální hnutí Sociální hnutí - jsou nepolitické formy ovlivňování, integrují lidi z různých vrstev k akcím za společný cíl ( mírová hnutí, ekologická hnutí ). Cílem akcí může být jak změna, tak i zachování daného stavu. Většinou nevolí cestu konfliktu, snaží se spíše protestovat či vyvíjet nátlak.
13
Postoje k sociálním skupinám (1 – zcela sympatické) prostitutky2.5 bezdomovci2.8 romové2.2 komunisté2.4 narkomani2.5 členové náboženských sekt2.7 vietnamci3.4 feministky3.1 policisté4.2 veksláci2.2
14
Úkol Tato tabulka pochází z roku 1993 a výzkum byl prováděn jen mezi pražany. Vraťme se ještě k tabulce a pokuste se zhodnotit, jak by tento výzkum dopadl dnes?
15
Zdroje a prameny PETRUSEK, Miloslav. Sociologie: občanská nauka : základy společenských věd. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 118 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80- 042-5981-2. BURIÁNEK, Jiří. Sociologie: Pro střední školy a vyšší odborné školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 127 s. ISBN 80-716-8304-3. EDUARD URBÁNEK, Jiří Buriánek. Základy sociologie: učební text pro střední školy. 1. vyd. Praha: S, 1992, 127 s. ISBN 80-900-0966-2. ČADOVÁ, Barbara, Eduard URBÁNEK a Miroslava ČERMÁKOVÁ. Maturitní otázky - občanský a společenskovědní základ: učební text pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008, 224 s. Maturitní otázky. ISBN 978-80-253- 0600-0. GIDDENS, Anthony. Sociologie. Vyd. 1. Praha: Argo, 1999, 594 s. ISBN 80- 720-3124-4. BLAŽKOVÁ, Miloslava a BLAŽKOVÁ. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 160 s. Odmaturuj!. ISBN 978-80-7358-118-3.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.