Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilNicolas Liška
1
Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
2
Zásady jsou látky, které ve vodném roztoku odštěpují hydroxidový anion OH- . Důležitou skupinou zásaditých látek jsou hydroxidy. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
3
- je bezbarvý, zapáchající (má dráždivý, štiplavý zápach)
NH H2O NH OH- Amoniak voda amonný hydroxidový kation anion Amoniak (čpavek) : - je bezbarvý, zapáchající (má dráždivý, štiplavý zápach) a jedovatý plyn - rozpouštěním ve vodě vzniká vodný roztok amoniaku amoniak vzniká mikrobiálním rozkladem organických zbytků, exkrementů a moči živočichů Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
4
- výroba kyseliny dusičné
Použití: - výroba kyseliny dusičné - výroba chladících a klimatizačních zařízení (např. v hokejových halách k výrobě ledu) - výroba hnojiv a výbušnin Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
5
Tlaková láhev s amoniakem
Obr.1. Tlaková láhev s amoniakem Obr.2. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
6
Názvosloví hydroxidů Molekula hydroxidu se skládá z kationtu kovu a jednoho nebo více hydroxidových aniontů: Např.: hydroxid sodný – NaOH Hydroxid vápenatý – Ca(OH)2 Název: Podstatné jméno – hydroxid Přídavné jméno – odvozeno z názvu kovového prvku se zakončením, které odpovídá oxidačnímu číslu jeho atomů Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
7
POZOR ŽÍRAVINA! Při poleptání hydroxidy vzniká na postiženém místě mazlavý pocit, rány se těžko hojí. PRVNÍ POMOC: Přivolat rychle lékaře! Postižené místo omývat velkým množstvím studené vody. Nutné používat ochranný oděv, gumové rukavice, ochranný štít na obličej, ochranné brýle. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
8
Poleptání hydroxidem sodným:
Obr.3. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
9
Významné zásady: Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
10
Hydroxid sodný (NaOH) látka žíravá, hygroskopická (snadno navlhá)
vyrábí se ve formě peciček nebo šupinek Ve vodném roztoku: NaOH Na+ + OH- Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
11
Hydroxid sodný (NaOH) Obr.5. Obr.4.
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
12
- výroba mýdel, pracích a čisticích prostředků
Použití: - výroba mýdel, pracích a čisticích prostředků (např. prostředky pro čištění odpadů a potrubí) Obr.9 Obr.10 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
13
Hydroxid vápenatý Ca(OH)2
- známý pod názvem hašené vápno - žíravá látka Ve vodném roztoku: Ca(OH) Ca OH- hydroxid vápenatý vápenatý kation hydroxidové anionty Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
14
Hydroxid vápenatý Ca(OH)2
Obr.6. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
15
Průmyslově se Ca(OH)2 vyrábí z páleného vápna CaO: CaCO3 → CaO + CO2
vápenec pálené vápno oxid uhličitý CaO H2O → Ca(OH)2 pálené vápno voda hašené vápno Hašené vápno se používá ve stavebnictví k přípravě vápenné malty. Tvrdnutí malty účinkem CO2 ze vzduchu: Ca(OH)2 + CO2 → CaCO3 + H2O 950°C Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
16
pH pro hydroxidy platí, že pH > 7
čím více se hodnota pH blíží k hodnotě 14, tím je zásada zásaditější Úloha: Jaké látky, které znáte z běžného života, mají pH > 7 ? Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
17
Příklady látek s pH > 7 :
Obr.7. Obr.9 Obr.8. Savo, mořská voda, … Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
18
Obr. č. 1 – http://commons. wikimedia
Obr.č.1 – Volně šiřitelné Obr.č GNU Free Documentation License, Version 1.2 Obr.č Obr.č Obr.č.5 – vlastní archiv autora Obr.č Obr.č Creative Commons Attribution 2.0 Generic license Obr.č.8, 9, 10 – vlastní archiv autora Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.