Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMilada Krausová
1
MINERÁLY 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
2
MINERÁL = NEROST = pevná, neústrojná (anorganická) a stejnorodá látka
z chemického hlediska (jeden) prvek nebo sloučenina → tzn. složení můžeme vyjádřit chemickou značkou nebo vzorcem mineralogie = věda zabývající se výzkumem minerálů Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
3
VZNIK MINERÁLŮ přirozenými přírodními pochody krystalizace z:
taveniny (magmatu) roztoků (např. NaCl) par Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
4
VZNIK MINERÁLŮ přeměna = metamorfóza jílové minerály → slídy
chemické zvětrávání měď → malachit činnost organismů schránky měkkýšů Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
5
VÝSKYT v přírodě jako součást hornin (např. křemen v žule)
samostatně → v puklinách nebo v dutinách zemské kůry Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
6
žíly = protáhlé pukliny vyplněné krystalovanými minerály
rudné žíly = nacházejí se v nich minerály obsahující kov rudy = nerostné suroviny s obsahem kovů ložiska = tvoří nahromaděné nerostné suroviny v zemské kůře Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
7
KRYSTAL krystal rubínu v biotitu naleziště na Madagaskaru 2
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
8
KRYSTAL geometrické těleso omezeno plochami, hranami a vrcholy
pevná vnitřní stavba základní stavební části = atomy, ionty, molekuly tvoří uvnitř krystalu krystalovou mřížku Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
9
Krystalová mřížka NaCl
3 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
10
KRYSTALY v přírodě se vyskytují v podobě shluků = agregátů – např. drúza Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
11
SOUMĚRNOST KRYSTALŮ střed souměrnosti = bod ležící uprostřed krystalu
rovina souměrnosti = dělí krystal na dvě zrcadlově stejné poloviny osa souměrnosti = přímka procházející středem krystalu Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
12
SOUMĚRNOST KRYSTALŮ osní kříž
tři pomyslné přímky procházející středem krystalu každá z nich určuje jeden směr v prostoru předozadní pravolevý vertikální Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
13
Trojklonná soustava nejméně souměrné krystaly
osní kříž tvořen 3 různě dlouhými osami mezi osami jsou různé úhly např.: modrá skalice, kaolinit Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
14
Trojklonná soustava 4 5 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
15
Jednoklonná soustava osní kříž tvořen 3 různě dlouhými osami
osy a, b a b, c svírají pravý úhel např.: amfibol, biotit Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
16
Jednoklonná soustava 6 7 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
17
Kosočtverečná soustava
osní kříž tvořen 3 různě dlouhými osami mezi všemi osami jsou pravé úhly např.: aragonit, olivín, síra Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
18
Kosočtverečná soustava
8 9 10 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
19
Čtverečná soustava osní kříž tvoří 3 osy – a1 , a2 , c
osa a1 a a2 jsou stejně dlouhé mezi všemi osami jsou pravé úhly např.: chalkopyrit, rutil Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
20
Čtverečná soustava 11 12 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
21
Šesterečná soustava osní kříž tvoří 4 osy –a1 , a2 , a3 , c
osy a1 , a2 , a3 stejně dlouhé, leží v horizontální rovině, svírají úhel 60 º a s osou c svírají pravý úhel např.: grafit, křemen, kalcit Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
22
Šesterečná soustava 13 14 15 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
23
Klencová soustava osní kříž tvoří 4 osy –a1 , a2 , a3 , c
osy a1 , a2 , a3 stejně dlouhé, leží v horizontální rovině, svírají úhel 120 º a s osou c svírají pravý úhel např.: korund (safír, rubín, smirek) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
24
Klencová soustava 16 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
25
Krychlová soustava nejvíce souměrné krystaly
osní kříž tvoří 3 osy –a1 , a2 , a3 osy a1 , a2 , a3 stejně dlouhé a svírají mezi sebou pravé úhly např.: diamant, halit (sůl kamenná), zlato Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
26
Krychlová soustava 17 18 19 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
27
Použité obrázky: obr. č GNU Free Documentation License, Version 1.2 obr. č. 2 – obr. č GNU Free Documentation License, Version 1.2) obr. č Volně šiřitelné Obr.č Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license Obr.č vlastní archiv autorky Obr.č Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Germany license obr. č. 8 – obr. č. 9 – vlastní archiv autorky obr. č. 10 – Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
28
Použité obrázky: obr. č. 11 – Volně šiřitelné obr. č. 12 – Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license obr. č. 13 – vlastní archiv autorky obr. č. 14 – vlastní archiv autorky obr. č. 15 – vlastní archiv autorky obr. č. 16 – GNU Free Documentation License, Version 1.2 obr. č. 17 – obr. č. 18 – obr. č. 19 – Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
29
Použitá literatura: ŠVECOVÁ, MILADA. MATĚJKA, DOBROSLAV. Přírodopis 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání Plzeň: Nakladatelství FRAUS, 2007. ISBN Str. 12 – 15. ZAPLETAL, JAN. JANOŠKA, MARTIN. BIČÍKOVÁ, LUDMILA. TOMANČÁKOVÁ, MARIE. Přírodopis 9. Olomouc: nakladatelství PRODOS, 2005. ISBN Str. 9 – 10. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.