Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
TÉMATICKÁ OBLAST:Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_1.6. TÉMATICKÁ OBLAST:Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Cévní soustava. TYP: DUM výkladový Předmět: Teorie TV Ročník: 2. r. (6leté), 1. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Zpracovatel: Mgr. Šárka Dohnalová Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: listopad 2013
2
Metodický list Materiál je určen pro 1.ročníky čtyřletého studia a 1.a 2.ročníky šestiletého studia. Učitel pomocí prezentace probere učivo o cévní soustavě. Prezentace je určena i jako prevence k první pomoci. Připomene nemoci a význam pohybových aktivit na zlepšování cévního systému při zátěžových činnostech. Prezentaci lze použít jako rozumný návod k rozvoji pohybových aktivit jedince školního věku.
3
Cévní soustava.
4
Funkce cévní soustavy Transportní rozvádí potřebné látky
po těle – kyslík, vitamíny, hormony. Odvádí metabolity – oxid uhličitý. Rozvádí živiny do všech tkání těla. Podílí se na udržování stále tělní teploty – homeostázy.
5
Cévní systémy jsou: Otevřený cévní systém – typický pro bezobratlé živočichy. Látky rozváděny přímo ke tkáním. Uzavřený krevní systém – typický pro obratlovce. Látky koluji v uzavřeném systému cév. A prostupují nejtenčími cévami ke tkáním.
6
Otevřený cévní systém plže.
7
Uzavřený cévní systém
8
Uzavřené cévní systémy jsou:
Velký krevní oběh – rozvádí krev po těle. Malý krevní oběh – nebo-li plícní oběh. Vrátnicový krevní oběh – nebo-li jaterní.
9
Cévy rozlišujeme: Tepny(artérie) – rozvádí okysličenou krev.
Žíly(vény) – sbírají odkysličenou krev. Vlásečnice(kapiláry) – nejmenší cévy, mají schopnost prostupnosti látek ke tkáním.
10
Stavba cév
11
Srovnání stavby tepny, žíly a vlásečnice
12
Jak vylepšit funkci cévního systému člověka?
Pohybovou aktivitou Psychická odolnost Otužování, saunování Stravovací návyky
13
Použitá literatura. Vlastní zdroje.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.