Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Abiotičtí činitelé –Škody Suchem a vedrem
Ochrana lesů a přírodního prostředí Abiotičtí činitelé –Škody Suchem a vedrem
2
Škody suchem nedostatek vody v ovzduší a půdě se projevuje jako sucho
vadnou jehlice a listí, květy i výhony, schnou semenáčky i sazenice odumírají jednotlivé stromy i celé skupiny stromů je zvýšené nebezpečí lesních požárů přemnožení škodlivého hmyzu
3
Činitelé ovlivňující škody
věk – mladší, poškozeny více kultury, nálety, podsadby roční období: duben a květen ohrožuje rašící rostliny, stromy potřebují nejvíce vody k tvorbě svých orgánů dřevina druh koř. systému- SM více ve směsi s hlubokokořenícími dřevinami stanoviště: hlavně nižší polohy do 500 m n. m. výslunné svahy, východní výsušné větry vápenité půdy
4
Obrana proti suchu školky – stínění, zavlažování, kypření porosty
zalesnění co nejdříve stanovištně vhodnými dřevinami obnova pod mat. porostem vyžínání podle stanoviště-snížení konkurence, zakrytí půdy zapojené mlaziny udržovat porosty v zápoji postup obnovy od severu
5
Škody vedrem nastávají, vystoupí-li teploty vysoko nad normál a trvají delší dobu (vedro neznamená sucho) největší škody způsobují náhlé výkyvy teplot ve školkách: padání semenáčků (neinfekční)-přehřátí vrchní vrstvy (přes 50 °C), odumírání tkání kořenového krčku, úhyn semenáčků obrana: stínění, osvěžující postřiky (30sekund, hodina přestávka), světlá násypka (křemitý písek, agroperlit)
6
v lesních porostech: korní spála
-jižní a jihozápadní expozice, náchylné jsou starší dřeviny tenko a hladkokoré,( BK,JV) náhle osluněné, kůra praská, zasychá, později se odlupuje a postupně v pruzích opadává, stromy krní a jsou napadány podkorním a dřevokazným hmyzem. obrana: zapláštěný okraj, postup obnovy proti jihu, postižené kmeny nekácíme -chrání další stromy před poškozením, odstraňujeme je, teprve když uhynou, nebo jsou silně napadeny hmyzími škůdci.
7
Ochrana lesa a přírodního prostředí Otázky k opakování
Charakterizujte sucho. Jaké činitele ovlivňují škody suchem? Jmenujte možnosti obrany proti suchu. Jaké znáte škody vedrem ve školkách? Jaké znáte škody vedrem v lesních porostech? Jak můžeme bránit škodám vedrem ve školkách a porostech? Domácí úkol: zopakujte si příčiny infekčního padání semenáčků
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.