Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVítek Čech
1
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AutorMgr. Iva Novotná Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S1N2N_NT_03_04 NázevPUBLICISTICKÝ STYL I Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník1. – 4. roč. SŠ, 1. a 2. roč. nástavbového studia Tematický celekFunkční styly, slohové postupy a slohové útvary AnotaceTato prezentace je primárně určena pro výuku ve 4. ročníku SŠ a v 1. a 2. ročníku nástavbového studia. Je zaměřena na opakování vědomostí o publicistickém stylu v rámci přípravy k ústní maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury. V ostatních ročnících lze využít při výkladu nové látky. Žáci si na základě tohoto materiálu zopakují znalosti o publicistickém stylu, jeho typických jazykových prostředcích a typických slohových útvarech. Materiál inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Metodický pokynPOMŮCKY: počítač, dataprojektor, denní tisk (Hospodářské noviny, MF Dnes, Blesk…) Průběžně se střídá forma výkladu, řízený rozhovor a samostatná práce. Prezentace je doplněna i motivačními úkoly. Klíčová slovaPublicistický styl, jazykové prostředky publicistického stylu, jazyková automatizace, jazyková aktualizace, investigativní žurnalistika, bulvár Očekávaný výstupZopakování znalostí o publicistickém stylu. Charakteristika typických jazykových prostředků a slohových postupů publicistického stylu Datum vytvoření24. 2. 2013
2
PUBLICISTICKÝ STYL I. Charakteristika publicistického stylu
3
Publicistický styl Styl sdělovacích prostředků (noviny, časopisy, TV) masmédia - zdroj informací, vzdělání, zábavy… http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?qu=noviny&ex=2 #ai:MP900178998 |
4
Cíle informovat o aktuálních událostech ovlivňovat názory přesvědčovat - působit na rozumovou i citovou stránku
5
Požadavky Aktuálnost Srozumitelnost, jednoznačnost Působivost a přesvědčivost
6
Investigativní žurnalistika Angl. investigate – vyšetřovat, vyhledávat, prozkoumat Investigativní novinář se snaží získávat a odhalovat informace, které se někdo snaží utajit (skandály, podvody, zločiny, neštěstí, pomluvy, úplatkářství) Které investigativní pořady znáte?
7
Bulvární žurnalistika Záměrně volí témata, která budí zvědavost (skandály, zločiny, neštěstí, pomluvy…) Obsah nebývá vždy pravdivý Výrazné titulky - často zveličené vzhledem k obsahu Znáte nějaké bulvární noviny nebo pořady v TV?
8
Jazykové prostředky Základem neutrální spisovný jazyk Oživení pomocí hovorových prostředků Jazyková automatizace - využití stále stejných jazykových prostředků (jsou očekávané a předpokládané) - slouží k rychlé orientaci - jsou-li příliš časté - fráze, klišé
9
Jazyková aktualizace - použití jazykových prostředků, které působí svou novostí a neobvyklostí (upoutávají pozornost) - slovní hříčky - slova citově zabarvená - výrazy s přeneseným významem (obrazná pojmenování) - věty zvolací, přací, tázací, řečnické otázky Prostředky původně aktualizované se při častém používání stávají automatizovanými. Např. „Mládí má zelenou“ Vysvětlete význam.
10
Úkol: Rozlište automatizované a aktualizované jazykové prostředky: Setrvat v srdečném rozhovoru Hrát důležitou roli Raketový pád Zodpovědná místa Sníh nazouvá řetězy Zmýlená platila Mít určité rezervy
11
Řešení AUTOMATIZACE Setrvat v srdečném rozhovoru Mít určité rezervy Hrát důležitou roli Zodpovědná místa AKTUALIZACE Raketový pád Sníh nazouvá řetězy Zmýlená platila
12
Stálé prvky novin Záhlaví Rubriky Inzerce Reklama Zábavné útvary Tiráž (technické a vydavatelské údaje) Vyhledejte stálé prvky novin. Vypište rubriky.
13
Titulky Naznačují obsah textu Cílem je zaujmout, upoutat pozornost – snaha o zajímavost Důležitost grafické úpravy – velikost, typ, barva písma Najděte v novinách zajímavé titulky.
14
Zdroje informací: http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?qu=otazn%C3%ADk&ex=2#ai:MC9004348 59 SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN 80-7200-338-0. | ČECHOVÁ, Marie a kol. Český jazyk pro 2. ročník středních odborných škol. Praha: SPN, 2003, ISBN 80-7235-149-4. MUŽÍKOVÁ, Olga a kol. Odmaturuj! z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2002, ISBN 80-86285-36-7.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.