Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2."— Transkript prezentace:

1 www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuAtmosféra (V. část) Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Vzdělávací oblastGeografie Vzdělávací obor79-41-K/41 Gymnázium, Tematický okruhAtmosféra Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 1. ročník Anotace Výukový materiál je určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium. Výukový materiál je nutno doplnit výkladem. Žák se bude orientovat v problematice atmosféry. Vybavení, pomůcky- Klíčová slovaAtmosféra, podnebí, počasí, vertikální členění atmosféry. Datum5. 9. 2013 ATMOSFÉRA (V. ČÁST)

2 POČASÍ 1) Sluneční záření při průchodu atmosférou se asi 42 % sluneční energie odrazí zpět do meziplanetárního prostoru 58 % slunečního záření je využito povrchem Země a atmosférou pro klimatický systém je důležité, že převážná část slunečního záření se po průchodu atmosférou a po dopadu na zemský povrch přeměňuje na tepelnou energii

3 POČASÍ 1) Sluneční záření tvar Země způsobuje, že hodnoty slunečního záření se rovnoměrně snižují od rovníku k pólům to se projevilo na vzniku různých klimatických oblastí na Zemi

4 POČASÍ Schéma energetické bilance s ohledem na skleníkový efekt 4)

5 POČASÍ 2) Teplota vzduchu meteorologický prvek udávající tepelný stav ovzduší měří se teploměrem teplotou vzduchu se v meteorologii rozumí teplota měřená v meteorologické stanici 2 m nad zemským povrchem udává se v Celsiově teplotní stupnici čára, která spojuje místa se stejnou teplotou vzduchu, se nazývá izoterma

6 POČASÍ 2) Teplota vzduchu denní chod teploty vzduchu závisí na charakteru počasí, ročním období, zeměpisné šířce, vzdálenosti od pobřeží, tvaru reliéfu Průměrný roční chod teploty vzduchu 1 – Batávie (φ = 6°11'j.š.), 2 – Asuán (φ = 25°02's.š.), 3 – Jakutsk (φ = 62°01's.š.), 4 – Londýn (φ = 51°28's.š.), 5 – Dikson (φ = 73°30's.š.), 6 – Brno (φ = 49°12's.š.), 7 – Lomnický štít (φ = 49°12's.š.) (zdroj: Netopil,1984)

7 POČASÍ 3) Tlak vzduchu atmosférický tlak je to síla vyvolaná hmotností vzduchového sloupce, který sahá od výšky měření až k horní hranici atmosféry měří se tlakoměry vyjadřuje se v hektopascalech (hPa), tj. ve stonásobku základní hodnoty tlaku

8 POČASÍ 3) Tlak vzduchu průměrná hodnota tlaku vzduchu na hladině moře při teplotě 15 °C činí 1013,27 hPa s rostoucí nadmořskou výškou tlak klesá čím je vzduch chladnější (těžší), tím je pokles tlaku pomalejší. na synoptických mapách se místa se stejným atmosférickým tlakem označují jako izobary

9 OPAKOVÁNÍ OPAKOVÁNÍ Co patří mezi základní meteorologické prvky? Co je to izobara?

10 ZDROJE A PRAMENY 1)NETOPIL, Rostislav. A KOLEKTIV. Fyzická geografie. 1. 1. vyd. Praha: SPN, 1984. ISBN 14-383-84. 2)DEMEK, Jaromír. Úvod do obecné fyzické geografie. 1. vyd. Praha: Academia, 1976, 400 s. 3)PATOČKOVÁ, Soňa. Geografie: studijní materiály nejen pro maturanty. V Tribunu EU vyd. 1. Uherské Hradiště [i.e. Brno]: Tribun EU, 2008, 193 s. Knihovnicka.cz. ISBN 978-80-7399-578-2. 4)STRAHLER, Alan H. Introducing physical geography. Sixth edition. Hoboken: John Wiley & Sons, 2013, xviii, 641 pages. ISBN 978-111-8396-209. 5)Meteorologické prvky. RUDA, Aleš. Fyzická geografie [online]. 2013 [cit. 2013-12-22]. Dostupné z: http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/js13/fyz_geogr/web/pics/obr03-02.png


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google