Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilNicol Holubová
1
26. 6. 2004, Valná hromada SKIP, Jindřichův Hradec Co mohou knihovny udělat pro uživatele internetu (nechtějí-li zahynout) Martin Svoboda Státní technická knihovna, Praha M.Svoboda@stk.cz
2
S TáTNÍ TECHNICKá KNIHOVNA 26. 6. 2004, Valná hromada SKIP, Jindřichův Hradec Co musí knihovny nabízet uživatelům internetu (nechtějí-li zahynout) / Martin Svoboda 2 Přehled Knihovny: podstata, nové paradigma Služby –Komu –Co –Kde –Jak Závěr
3
S TáTNÍ TECHNICKá KNIHOVNA 26. 6. 2004, Valná hromada SKIP, Jindřichův Hradec Co musí knihovny nabízet uživatelům internetu (nechtějí-li zahynout) / Martin Svoboda 3 Knihovny – paměť Předávání informace mezi generacemi – všechny živočišné druhy – geneticky – člověk – také symbolicky Rozvoj symbolismu je rozhodujícím faktorem antropogeneze (L. von Bertallanffy)
4
S TáTNÍ TECHNICKá KNIHOVNA 26. 6. 2004, Valná hromada SKIP, Jindřichův Hradec Co musí knihovny nabízet uživatelům internetu (nechtějí-li zahynout) / Martin Svoboda 4 Podstata knihovnictví 1.Výběr, 2.uchování, 3.vyhledání a 4.předávání symbolů napříč prostorem a časem
5
S TáTNÍ TECHNICKá KNIHOVNA 26. 6. 2004, Valná hromada SKIP, Jindřichův Hradec Co musí knihovny nabízet uživatelům internetu (nechtějí-li zahynout) / Martin Svoboda 5 Změna paradigmatu Od koncentrace na sbírku knihovny – lokální, uzavřené, statické Ke koncentraci na službu čtenáři – síťové, otevřené, dynamické © Saša Skenderija 1998 Digitální prostředí – naplnění dávných představ – využijme jich!
6
S TáTNÍ TECHNICKá KNIHOVNA 26. 6. 2004, Valná hromada SKIP, Jindřichův Hradec Co musí knihovny nabízet uživatelům internetu (nechtějí-li zahynout) / Martin Svoboda 6 Služby knihoven Komu Co Kde Jak
7
S TáTNÍ TECHNICKá KNIHOVNA 26. 6. 2004, Valná hromada SKIP, Jindřichův Hradec Co musí knihovny nabízet uživatelům internetu (nechtějí-li zahynout) / Martin Svoboda 7 Komu (1) Nabídka služeb musí být přizpůsobena obecenstvu „uživatelské obci“ knihovny: „každému bez rozdílu“ platí i neplatí Asi podstata rozdílu mezi „veřejnými“ a „odbornými“ knihovnami?
8
S TáTNÍ TECHNICKá KNIHOVNA 26. 6. 2004, Valná hromada SKIP, Jindřichův Hradec Co musí knihovny nabízet uživatelům internetu (nechtějí-li zahynout) / Martin Svoboda 8 Komu (2) Spektrum je široké Od špičkových vědců až po bezdomovce ale – vzkaz politikům: Je levnější provozovat atraktivní knihovny, než potírat pouliční kriminalitu
9
S TáTNÍ TECHNICKá KNIHOVNA 26. 6. 2004, Valná hromada SKIP, Jindřichův Hradec Co musí knihovny nabízet uživatelům internetu (nechtějí-li zahynout) / Martin Svoboda 9 Co (1) Kvalita – prověřené informace, nebo aspoň údaj o důvěryhodnosti Relevance – odpovídající profilu knihovny, ale i běžné užitečné info Trvanlivost – to, co tu je dnes, bude i za měsíc tady nebo na snadno dostupném místě Aktuálnost, včetně data posledních úprav
10
S TáTNÍ TECHNICKá KNIHOVNA 26. 6. 2004, Valná hromada SKIP, Jindřichův Hradec Co musí knihovny nabízet uživatelům internetu (nechtějí-li zahynout) / Martin Svoboda 10 Co (2) Spolehlivost – služba vždycky funguje, nebo se aspoň omluví, a řekne, kdy to bude spravené Vlídnost, vstřícnost –jak to „podstatné“ –tak informace pro pohodlí – informační systém (doprava, parkování, mapky, kde je co: studovny i bufet/automat, kopírování, šatní skřínky, …)
11
S TáTNÍ TECHNICKá KNIHOVNA 26. 6. 2004, Valná hromada SKIP, Jindřichův Hradec Co musí knihovny nabízet uživatelům internetu (nechtějí-li zahynout) / Martin Svoboda 11 Kde (1) Architektura informací – nová disciplina –přehlednost –„správný“ objem informací –k cíli na co nejméně kliků Architektura webu
12
S TáTNÍ TECHNICKá KNIHOVNA 26. 6. 2004, Valná hromada SKIP, Jindřichův Hradec Co musí knihovny nabízet uživatelům internetu (nechtějí-li zahynout) / Martin Svoboda 12 Kde (2) Poněkud off-topic S nároky na služby se proměňují i požadavky na interiér – ba i na exteriér Český paradox: hlavní architekt Ostravy radní Tower Hamlets v Londýně neumíme se „prodávat“
13
S TáTNÍ TECHNICKá KNIHOVNA 26. 6. 2004, Valná hromada SKIP, Jindřichův Hradec Co musí knihovny nabízet uživatelům internetu (nechtějí-li zahynout) / Martin Svoboda 13 © Oldřich Škácha καλλοκαγαθια
14
S TáTNÍ TECHNICKá KNIHOVNA 26. 6. 2004, Valná hromada SKIP, Jindřichův Hradec Co musí knihovny nabízet uživatelům internetu (nechtějí-li zahynout) / Martin Svoboda 14 Kde (4) přívětivá, přitažlivá a profesionální pro uživatele pohodlná pro knihovníky příznivá pro fondy působivá zvnějšku i interiérem přístupná svou polohou pro uživatele © Ladislav Kurka
15
S TáTNÍ TECHNICKá KNIHOVNA 26. 6. 2004, Valná hromada SKIP, Jindřichův Hradec Co musí knihovny nabízet uživatelům internetu (nechtějí-li zahynout) / Martin Svoboda 15 Jak (1) Čtenáři - odchovanci TV klipů a počítačových her => chceme-li jim podstrkovat kvalitu, musíme tak činit stravitelným způsobem: Srozumitelnost – opatrně s knihovnickou odbornou terminologií Intuitivnost – návod se čte až jako poslední možnost (rtfm)
16
S TáTNÍ TECHNICKá KNIHOVNA 26. 6. 2004, Valná hromada SKIP, Jindřichův Hradec Co musí knihovny nabízet uživatelům internetu (nechtějí-li zahynout) / Martin Svoboda 16 Jak (2) Atraktivita – to neznamená se podbízet Průzračnost – postupné přidávání složitosti Rychlost cesty k výsledku – rafinace, spíš než snaha zvládnout všechno složitým „jedním vrzem“
17
S TáTNÍ TECHNICKá KNIHOVNA 26. 6. 2004, Valná hromada SKIP, Jindřichův Hradec Co musí knihovny nabízet uživatelům internetu (nechtějí-li zahynout) / Martin Svoboda 17 Jak (3) Přizpůsobení – každý by měl mít možnost sestavit si svůj soubor zdrojů a služeb His master’s voice – systém by měl poznávat své klienty a chovat se podle toho (profil, historie,…)
18
S TáTNÍ TECHNICKá KNIHOVNA 26. 6. 2004, Valná hromada SKIP, Jindřichův Hradec Co musí knihovny nabízet uživatelům internetu (nechtějí-li zahynout) / Martin Svoboda 18 Závěr Možnosti máme úžasné Nesmíme je promarnit … ale to dávno víte
19
S TáTNÍ TECHNICKá KNIHOVNA 26. 6. 2004, Valná hromada SKIP, Jindřichův Hradec Co musí knihovny nabízet uživatelům internetu (nechtějí-li zahynout) / Martin Svoboda 19 Nobelovu cenu pro otce Webu Sira Tima Berners-Lee!
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.