Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mezinárodní obchod David Štros, 2009. Historie Starověk - Středomoří (Féničané, Římané) Středověk – vnitrozemí, středomoří, pobřeží Atlantiku, merkantilismus.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mezinárodní obchod David Štros, 2009. Historie Starověk - Středomoří (Féničané, Římané) Středověk – vnitrozemí, středomoří, pobřeží Atlantiku, merkantilismus."— Transkript prezentace:

1 Mezinárodní obchod David Štros, 2009

2 Historie Starověk - Středomoří (Féničané, Římané) Středověk – vnitrozemí, středomoří, pobřeží Atlantiku, merkantilismus Novověk – rozvoj ekonomických teorií, koncentrace obchodu do velkých přístavů

3 Ekonomické teorie Feudální systém (není teorie) – zemědělství, neekonomické myšlení Merkantilismus - důraz na národní zájmy, cíl aktivní obchodní bilance (dovážet suroviny a vyvážet výrobky), rozvoj v Anglii a Francii Volný trh – odstranění cel, důraz na obchod samotný Protekcionizmus – obdoba merkantilismu

4 Účastnící obchodu jsou z různých zemí Nemusí se jednat jen o zboží, ale i služby, licence.. Faktory rozvoje – geografie, dopravní dostupnost, politicko-ekonomické vztahy, ekonomické systémy Dovoz (import) Vývoz (export) Obrat (dovoz + vývoz) Saldo (vývoz – dovoz) Hlavní nositel globalizace Co je mezinárodní obchod?

5 Integrace Odstranění bariér vzájemného obchodu 1) Zóna volného obchodu (NAFTA, EFTA) 2) Celní unie (JACU) 3) Společný trh (státy EU mimo eurozónu) Mezinárodní organizace – WTO (World Trade Organization), IMF (International Monetary Fund), WB (World Bank)

6 WTO Od 1.1.1995 153 členů (poslední Cape Verde, 2008) Tvoří 95% světového obchodu Sídlo Ženeva Řídící orgán Konference ministrů (cca jednou za dva roky) Generální ředitel Pascal Lamy Nyní probíhá tzv. Kolo z Doha (Doha Round)

7 Cíle WTO Odstranění překážek světového obchodu Zavedení volného obchodu Dohlížet na dodržovaní schválených dohod Pomoc rozvojovým zemím (moci ovlivnit vývoj) Zvýšení životní úrovně, snížení nezaměstnanosti Dohody jsou přijímány na základě konsenzu (který je však téměř nemožný)

8 Složení mezinárodního obchodu Rozdělení: obchod se zbožím (81%), obchod se službami (19%) V roce 2007 rostly služby (18%) více než obchod se zbožím (15%) 2/3 mezinárodního obchodu probíhá mezi EU, USA a Japonskem Raketový ekonomický růst zemí BRIC však přesunuje těžiště světového obchodu právě tam

9 Průmyslové výrobky (72%), těžební produkty (17%), zemědělské produkty (9%) Objem obchodu se zemědělskými produkty rostl v roce 2007 nejrychleji (19%) Obchod se zbožím

10 Obchod se službami Přeprava (24%), turistika (26%), ostatní (50%) Ostatní – stavebnictví, licence, finančnictví

11 Zahraniční obchod Česka 77% obchodu v rámci EU Aktivní obchodní bilance (2008) Nedůležitější partneři – Německo, Slovensko, Polsko Nejvýznamnějším obchodním artiklem jsou automobily

12 Zdroje http://www.wto.org http://www.czsu.cz http://www.czsu.cz Dnešní svět, 1.č. 2007/2008


Stáhnout ppt "Mezinárodní obchod David Štros, 2009. Historie Starověk - Středomoří (Féničané, Římané) Středověk – vnitrozemí, středomoří, pobřeží Atlantiku, merkantilismus."

Podobné prezentace


Reklamy Google