Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMarta Němcová
1
© Maria Gutknecht-Gmeiner 2008 ÚVOD DO EVROPSKÉ METODIKY KOLEGIÁLNÍ EVALUACE - projekty - postupy - metoda kolegiální evaluace a CQAF (Společný rámec zajišťování kvality pro odborné vzdělávání a přípravu)
2
2 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Struktura prezentace Projekty Kolegiální evaluace pro počáteční odborné vzdělávání Rozšíření kolegiální evaluace Rozšíření kolegiální evaluace II Postup evropské metodiky kolegiální evaluace Kolegiální evaluace a CQAF (Společný rámec zajišťování kvality) Perspektiva Webová stránka a kontakt
3
3 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Projekt „Kolegiální evaluace pro počáteční odborné vzdělávání“ Cíl: Přenést a přizpůsobit metodiku kolegiální evaluace pro počáteční odborné vzdělávání a přípravu v Evropě Myšlenka projektu: Mandát od pracovní skupiny „Quality in VET“ (2003) Trvání projektu: říjen 2004 – září 2007 22 (25) partnerských institucí z 11- ti evropských zemí Dánsko, Finsko, Itálie, Maďarsko, Německo, Nizozemí, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Švýcarsko, Velká Británie 13 (15) poskytovatelů počátečního odborného vzdělávání Hlavní produkty/výstupy Manuál Evropské metodiky kolegiální evaluace výukový program pro kolegiální evaluaci Pilotní fáze 2006 uskutečněno 15 pilotních kolegiálních evaluací, databáze kritických přátel (92), evaluace, přizpůsobení metodiky 2007 Aktuální stav Projekt je dokončen, všechny úkoly a výstupy jsou splněny
4
4 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Projekt „Rozšíření kolegiální evaluace“ Cíle: založeny na projektu „Kolegiální evaluace pro počáteční odborné vzdělávání“ Šíření metodiky kolegiální evaluace do nových zemí (Maďarsko, Německo, Španělsko) Revize manuálu Evropské metodiky kolegiální evaluace; vytvoření praktických nástrojů pro poskytovatele počátečního odborného vzdělávání Scénáře pro implementaci metodiky kolegiální evaluace pro regionální/národní úroveň (Finsko, Itálie, Maďarsko, Rakousko, Španělsko) Trvání projektu: leden 2007 – prosinec 2007 9 partnerských institucí z 6 - ti evropských zemí 4 poskytovatelé počátečního odborného vzdělávání (Německo, Maďarsko, Rakousko, Španělsko), 2 koordinující partneři (Maďarsko, Španělsko), 2 partneři rozvíjející metodiku (Finsko, Itálie) Hlavní produkty/výstupy přepracovaný manuál evropské kolegiální evaluace, Nástroje Dokumenty: 1) Národní scénáře (viz výše) 2) Přispění Metodiky kolegiální evaluace do modelu CQAF Pilotní fáze září – říjen 2007 Uskutečnění 4 pilotních kolegiálních evaluací Aktuální stav Projekt splněn, všechny úkoly a výstupy jsou splněny
5
5 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Projekt „Rozšíření kolegiální evaluace II“ Cíle: Přenos inovací z projektů „Metodika kolegiální evaluace pro počáteční odborné vzdělávání „ a „Rozšíření kolegiální evaluace" Přizpůsobení Evropské metodiky kolegiální evaluace novým zemím a poskytovatelům dalšího OVP Vývoj otevřeného školícího kurzu pro kritické přátele Další praktické pilotní aplikace, rozšiřování Trvání projektu: listopad 2007 – říjen 2009 14 partnerských institucí z 9 zemí, 3 „nové“ země (Česká republika, Slovinsko, Turecko) Hlavní výstupy Evropská metodika kolegiální evaluace pro poskytovatele dalšího odborného vzdělávání a přípravy Školení kritických přátel Instrukční materiály Pilotní fáze duben 2008 – duben 2009 plánovaných 6 pilotních kolegiálních evaluací Aktuální stav Na výstupech se pracuje Probíhá etapa řízení (do jara 2009) Kurz kritických přátel: Vídeň - říjen 2008
6
6 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Co je kolegiální evaluace? Externí evaluace, forma externího hodnocení zajišťována „kritickými přáteli", což je externí skupina odborníků, jež mají „stejné postavení“ jako osoby, jejichž výkon se hodnotí Navazuje na vlastní hodnocení školy obsahuje návštěvu skupiny kritických přátel v organizaci je dnes běžná v evaluaci vzdělávacích institucí
7
7 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Souhrnný cíl Evropské metodiky kolegiální evaluace Postup evropské metodiky kolegiální evaluace podporuje poskytovatele počátečního odborného vzdělávání v jejich snaze/úsilí zlepšit kvalitu jimi poskytovaných služeb.
8
8 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Postup Evropské metodiky kolegiální evaluace Hlavní charakteristiky Postup – fáze kolegiální evaluace Kritičtí přátelé Oblasti kvality
9
9 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Kolegiální evaluace jako formativní evaluace Evropská metodika kolegiální evaluace Vnější pohled Odpovědnost Růst Profesionalita Vnitřní pohled Kontrola/Řízení SílaCitlivost OdpovědnostDůvěra Model je adaptován dle Nisbet (1990)
10
10 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Souhrnné charakteristiky metodiky kolegiální evaluace Externí formativní evaluace v profesi = profesionálové pro oblast odborné vzdělávání dobrovolná: na základě rozhodnutí poskytovatele OVP, vlastnictví výsledků náleží poskytovateli OVP kvalitativní: kvalitativní metody evaluace, použití existujících kvantitativních dat v síti
11
11 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Fáze Evropské metodiky kolegiální evaluace
12
12 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Kdo je kritický přítel? Kritický přítel je osoba, která: je na stejné úrovni nebo v rovnocenném postavení s osobou (osobami), jejíž/jejichž výkon se hodnotí pracuje v podobném prostředí Je externí a nezávislá (nemá žádné osobní/institucionální „zájmy“ na postupu evaluace) a má specifické profesní odborné zkušenosti a znalosti v daném oboru (má stejné hodnoty, odborné schopnosti a postoje, jazyk, …) může vnést určitou úroveň „zasvěcených“ znalostí o předmětu evaluace a kombinovat je s externím pohledem osoby přicházející z jiné organizace („externí zasvěcenec“)
13
13 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Složení týmu kritických přátel Počet kritických přátel (4 kritičtí přátelé) Odborné zkušenostiPožadované kompetence 2 „Skuteční" kritičtí přátelé* (minimálně) Odborníci od jiných poskytovatelů OVP (učitelé, poradci, manažeři, odborníci na kvalitu atd.) Znalosti hodnocených oblastí kvality Zkušenosti s procesy vyučování a učení Zkušenosti s postupy řízení a rozvojem kvality 1 „Zainteresovaný" kritický přítel ** Zástupce z jiných skupin zainteresovaných osob (jiné úrovně vzdělávání, firmy, sociální partneři atd.) Znalosti hodnocených oblastí kvality Zkušenosti s postupy řízení a rozvojem kvality 1 Odborník na evaluaci*Profesionální evaluátor/hodnotitel kvality (např. z nějakého výzkumného ústavu/univerzity, nezávislého kontrolního/akreditačního orgánu, rovněž z instituce poskytující OVP) Zkušenost s hodnocením, moderováním a komunikací Znalost systému OVP Další: 1 Odborník na oblast gender mainstreamingu*; 1 Mezinárodní kritický přítel*** * Požaduje se; ** doporučuje se, *** požaduje se při mezinárodní kolegiální evaluaci
14
14 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Co se bude evaluovat? Instituce nebo části institucí (nejde o evaluaci jednotlivých lidí!) „Evropské oblasti kvality" při mezinárodní kolegiální evaluaci „hlavní poslání" – tj. učení a vyučování Na národní úrovni, Evropská metodika kolegiální evaluace může být prováděna s využitím vhodného národního rámce kvality.
15
15 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Evropské oblasti kvality Oblast kvality 1: Kurikulum Oblast kvality 2: Učení a vyučování Oblast kvality 3: Hodnocení Oblast kvality 4: Výsledky učení Oblast kvality 5: Sociální prostředí a dostupnost Oblast kvality 6: Řízení a administrativa Oblast kvality 7: Cíle a hodnoty instituce, strategické plánování Oblast kvality 8: Infrastruktura a finanční zdroje Oblast kvality 9: Rozvržení, nábor a rozvoj pracovníků Oblast kvality 10: Pracovní podmínky pracovníků Oblast kvality 11: Externí a mezinárodní vztahy Oblast kvality 12: Společenské zapojení a interakce Oblast kvality 13: Gender mainstreaming Oblast kvality 14: Řízení kvality a evaluace Čtyři klíčové oblasti kvality jsou 1-4 (důležité při klíčových procesech).
16
16 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Kolegiální evaluace a CQAF (Společný rámec zajišťování kvality) Kolegiální evaluace (analýza sebehodnotící zprávy; návštěva kritických přátel) Sledování: zavádění plánů do praxe (důsledky kolegiální evaluace, návštěvy kritických přátel a následných činnostech Zpráva z kolegiální evaluace ( naznačení silných stránek a oblastí pro zlepšení Vlastní hodnocení poskytovatelů OVP (Zpráva z vlastního hodnocení) Metodika kolegiální evaluace Části modelu CQAF v Evropské metodice kolegiální evaluace kolegiální evaluace jako metodologie Přispívání k externímu monitoringu Použití indikátorů Přispívání k profitu: oboustranná důvěra, transparentnost
17
17 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Kolegiální evaluace jako evaluační metodologie kolegiální evaluace jako nástroj externího hodnocení kvality (složka č. 3 modelu CQAF). Založena na vhodných strategiích a aktivitách zajišťování a rozvoje kvality (hlavně autoevaluace/vlastní hodnocení) – žádná dvojitá práce. Snadné využití pro poskytovatele OVP (také pro „začátečníky“ v oblasti externí evaluace), široký rozsah. Kombinace interní a externí evaluace: zlepšení kvality a odpovědnosti. Ekonomická procedura.
18
18 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Kolegiální evaluace jako evaluační metodologie Očekává se vysoká užitečnost účinnost/účelnost (přispění k 4. části z modelu CQAF): Odpovědnost/vlastnictví poskytovatelů OVP rozšiřuje účinnost. Očekává se vysoké přijetí kritických přátel od poskytovatelů OVP. Periodická evaluace rozšiřuje nekončící rozvoj kvality. Inovace, transfer a síťování Otevřenost, dialog oboustranné učení (přináší prospěch všem); odborná znalost zůstává uvnitř systému. Étos kvality profesionálů OVP je vybudován zdola nahoru prostřednictvím decentralizovaných metod.
19
19 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Oblasti kvality v CQAF (Společný rámec zajišťování kvality) Implementace/ realizace Oblasti kvality 2, 8, 9, 10, 11, 12 Přezkoumávání Oblasti kvality 13, 14 Evaluace a hodnocení Oblasti kvality 3, 4 Plánování Oblasti kvality 5, 6, 7, 1 Metodologie kolegiální evaluace 2) Cyklus kvality pozorovaný v hodnocení každé oblasti kvality. 1) Přiřazení oblastí kvality částem modelu CQAF
20
20 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Perspektiva ENQA-VET: Tematická skupina věnující se kolegiální evaluaci (2008-2009) Národní/regionální implementace: Finsko, Itálie, Katalánsko, Maďarsko, Rakousko Další aktivity poskytovatelů počátečního odborného vzdělávání v různých zemích
21
21 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Webové stránky kolegiální evaluace Web. stránky kolegiální evaluace poskytují informace o postupu evropské metodiky kolegiální evaluace, projektech kolegiální evaluace zkušenostech s kolegiální evaluací realizacích kolegiální evaluace literaturu a praktický materiál jako: Manuál kolegiální evaluace Nástroje kolegiální evaluace Zprávy, články, publikace, zkušenosti www.peer-review-education.net
22
22 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Kontakty Koordinace Evropské kolegiální evaluace Österreichisches Institut für Berufsbildungsforschung (Rakouský ústav pro výzkum odborného vzdělávání) Dr. Maria Gutknecht-Gmeiner m.gutknecht-gmeiner@oeibf.at Judith Proinger j.proinger@oeibf.at +43 – 1 – 31 0 33 34 - 0 www.oeibf.at www.peer-review-education.net Kontakt v České republice: Národní ústav odborného vzdělávání (NÚOV), Stanislav Michek stanislav.michek@nuov.cz Weilova 1271/6, 102 00 Praha 10; tel.: +420 274 022 413 Česká Republika
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.