Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMarcela Dvořáková
1
ZNAČENÍ MÍSTNÍCH PRODUKTŮ ve venkovských regionech ČR Iva Dyková, Apus, ARZ Praha, 12.3. 2009
2
Asociace regionálních značek
3
venkovské regiony: - tradiční turistické oblasti, často s chráněným územímvenkovské regiony: - tradiční turistické oblasti, často s chráněným územím regionální značka garantuje: - původ a vazbu na region, kvalitu, šetrnost k ŽPregionální značka garantuje: - původ a vazbu na region, kvalitu, šetrnost k ŽP produkty vhodné pro značení: - řemeslné (průmyslové) výrobky, potraviny, zemědělské a přírodní produkty, případně službyprodukty vhodné pro značení: - řemeslné (průmyslové) výrobky, potraviny, zemědělské a přírodní produkty, případně služby proces v regionu: - vznik značky (princip „zdola“) - správa a udělování značky - působení značkyproces v regionu: - vznik značky (princip „zdola“) - správa a udělování značky - působení značky Základní charakteristiky značení
5
ekonomický rozměr: - podpora místních drobných podnikatelů (zviditelnění, zvýšení prestiže jejich produktů, efektivní reklama) - podpora místní ekonomiky, diverzifikace ekonomických činnostíekonomický rozměr: - podpora místních drobných podnikatelů (zviditelnění, zvýšení prestiže jejich produktů, efektivní reklama) - podpora místní ekonomiky, diverzifikace ekonomických činností sociální rozměr: - hrdost na region, sounáležitost, vnímání hodnoty místního dědictví (přírodní, kulturní) - podpora aktivní spolupráce – podnikatelé (výrobci, prodejci), veřejná správa, neziskový sektor, ochrana přírodysociální rozměr: - hrdost na region, sounáležitost, vnímání hodnoty místního dědictví (přírodní, kulturní) - podpora aktivní spolupráce – podnikatelé (výrobci, prodejci), veřejná správa, neziskový sektor, ochrana přírody Cíle a přínosy regionálního značení I.
6
environmentální rozměr: - podpora lokální výroby a spotřeby – snížení dopravní zátěže - podpora šetrných produktů, environmentální poradenství - udržitelný cestovní ruch – vnímání souvislostí, života v regionuenvironmentální rozměr: - podpora lokální výroby a spotřeby – snížení dopravní zátěže - podpora šetrných produktů, environmentální poradenství - udržitelný cestovní ruch – vnímání souvislostí, života v regionu regionální rozměr: - zviditelnění regionu, posílení image regionu - ochrana specifik regionů, tradic, kultury, krajinyregionální rozměr: - zviditelnění regionu, posílení image regionu - ochrana specifik regionů, tradic, kultury, krajiny Cíle a přínosy regionálního značení II.
7
setkávání v regionu - podnikatelé, samospráva, NNO - logo, hranice, pravidla - zázemí, koordinátor, komise - propagace značky, společné aktivity - financování a udržitelnost do budoucnasetkávání v regionu - podnikatelé, samospráva, NNO - logo, hranice, pravidla - zázemí, koordinátor, komise - propagace značky, společné aktivity - financování a udržitelnost do budoucna spuštění a fungování systémuspuštění a fungování systému Zavedení regionální značky
8
Jak značení funguje Výrobci Regionální koordinátor ARZ / Apus národní koordinátor Certifikační komise
9
původ výrobku - místní výrobce, hlavní fáze výrobypůvod výrobku - místní výrobce, hlavní fáze výroby kvalita – min. standardkvalita – min. standard nepoškozuje ŽPnepoškozuje ŽP jedinečnost, vazba na regionjedinečnost, vazba na region - tradice (0-5 bodů) - místní suroviny (0-5 b.) - řemeslná práce (0-5 b.) - motiv regionu, specifičnost (0-5 b.) - výjimečné vlastnosti (0-5 b.) min. 10 bodů Certifikační kritéria
10
Povinnosti uživatelů značek označovat výrobky značkou - k dispozici visačky, samolepky, či vlastní etikety nebo jinakoznačovat výrobky značkou - k dispozici visačky, samolepky, či vlastní etikety nebo jinak plnit stále certifikační kritériaplnit stále certifikační kritéria poplatek - 1 500 až 5 000 Kč na 2 roky (50-200 EUR)poplatek - 1 500 až 5 000 Kč na 2 roky (50-200 EUR)
11
letáky, katalogy výrobků a další tiskoviny webové stránky (společné všem regionům) vlastní sezonní regionální noviny regionální média prodejní místa v regionu stánky, společné jarmarky Aktivity v regionech
13
jednoduché principy – rychlost, pružnost, možnost individuálního přístupujednoduché principy – rychlost, pružnost, možnost individuálního přístupu nízké náklady, nízká zátěž uživatelů značeknízké náklady, nízká zátěž uživatelů značek důvěra, relevance, hrdost na regiondůvěra, relevance, hrdost na region nejen certifikace, ale i propagace, spolupráce, aktivitanejen certifikace, ale i propagace, spolupráce, aktivita Přednosti regionálních značek
14
Asociace regionálních značek, o.s.
15
10+1 členských regionů, přes 200 platných certifikátů10+1 členských regionů, přes 200 platných certifikátů shodné principy udělování značky - jednotná pravidla certifikaceshodné principy udělování značky - jednotná pravidla certifikace možnost přizpůsobení regionumožnost přizpůsobení regionu propojení na národní úrovni - národní koordinátor - společná setkání – sdílení zkušeností, rozvíjení pravidel značení - společné aktivity, fundraisingpropojení na národní úrovni - národní koordinátor - společná setkání – sdílení zkušeností, rozvíjení pravidel značení - společné aktivity, fundraising jednotná propagace, prezentace, grafický styljednotná propagace, prezentace, grafický styl systém otevřený dalším regionůmsystém otevřený dalším regionům
16
udržitelnost - financování - snížit závislost na grantech - hledání sponzorů - další aktivity - vlastní příjmy (ale: neziskové subjekty) výraznější podpora odbytu - malovýrobci, omezené kapacity, omezený výběr, složitá logistika podpora zemědělců - pouze mají-li koncový produkt rozdílný přístup, očekávání - mezi výrobci, mezi regiony Výzvy
17
Iva Dyková Apus, Senovážná 2, Praha 1 Asociace regionálních značek, o.s. Tel.: 224 222 843 Mobil: 724 159 439 dykova@apusos.cz, dykova@arz.cz www.domaci-vyrobky.czwww.regionalni-znacky.cz Kontakt
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.