Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMilan Mašek
1
POSTAVENÍ MENŠÍCH KOGENERAČNÍCH ZDROJŮ (DE) V ČR A EU Osnova: 1.Obecný přehled energetické účinnosti ve světě, ekologické dopady, vlivy, … 2.Možnosti řešení globálního problému – KVET, DE 3.Jak se vyvíjí a bude vyvíjet postavení KVET a DE v rámci EU (a tím i ČR)
2
CELOSVĚTOVÁ VÝROBA ELEKTŘINY
3
VÝROBA ELEKTŘINY V EVROPĚ
4
SVĚT A EVROPA V ČÍSLECH: Celosvětově vyrobíme ze 100% paliva pouze 32,7% elektřiny, v Evropě 33,2%!!! Ještě horší je účinnost v dopravě! Příklad: jeden rohlík sníme a dva vyhodíme!!! Pouze celosvětové T&D ztráty ve výši 1338 TWh by stačily na pokrytí spotřeby domácností a služeb v celé Evropě! T&D ztráty pouze v Evropě jsou 7 x vyšší, než celková spotřeba elektřiny v ČR! Ztráty nevyužitím tepla při výrobě elektřiny jsou minimálně 12 x vyšší než T&D a to není akceptovatelné v budoucnosti!!!
5
DALŠÍ FAKTOR – SPOTŘEBA VODY PRO CHLAZENÍ KONDENZAČNÍCH ELEKTRÁREN Podíl spotřeby chladící vody na celkové spotřebě vody : Německo: (1997): 59% UK(2000): 38%
6
KLIMATICKÉ A ENERGETICKÉ PORUCHY (V budoucnu běžná věc?)
7
Případ zmizení Rýna Nákladní a výletní lodě na nejrušnější evropské cestě jsou zablokovány na mělčině U Koblenz je pouhých 38 cm vody. VODA
8
VÝPADEK PROUDU V USA 14. – 15.8.2003
9
USA – srpen 2003 SPOLEHLIVÁ DODÁVKA JE JEDNÍM Z HLAVNÍCH CÍLŮ ENERGETIKŮ
10
Itálie – září 2003
11
PŮJDE SVĚT SMĚREM KE KJÓTU NEBO OD KJÓTA? Cíl EU v roce 2010 snížit o 8%!
12
nové vysoce účinné technologie výrobní části menší jednotky, cesta k decentralizaci (mikrokogenerace, stirlingův motor, PČ, mikro turbíny) liberalizace celého sektoru, rovné podmínky – povede v budoucnosti k k tržnímu prosazení se účinnějších technologií. Dočasně je celosvětově nutná podpora – viz. Direktiva o KVET. plnění stávajících a připravovaných evropských energetických direktiv obchod s emisemi KLÍČOVÉ FAKTORY, TRENDY
13
Uvedená situace přinese : vyšší riziko pro investory nižší zisky kratší doba pro investiční rozhodování mnoho těžko řešitelných otázek Tradiční obchod s elektřinou bude stále více pod tlakem : Liberalizace, deregulace a konkurence Růstu KVET – nyní 10%, předpokládaný růst na 20% a více Cíl EU v OZE 15%, zejména po roce 2010 Obchod s emisemi KLÍČOVÉ FAKTORY, TRENDY
14
INVESTICE DO POŘÍZENÍ NOVÝCH NUTNÝCH ZDROJŮ DO R 2020 (EU)– MOŽNÝPŘÍNOS DE
15
TÉMĚŘ POLOVINA NUTNÝCH INVESTIC V EU JE NA T&D SYSTÉM Plánované investice do energetiky v EU v letech 2001 až 2030
16
Ceny elektřiny v EU byly pod úrovní prosté reprodukce Trh s plynem zůstává stále neotevřen, ceny plynu se pohybují s cenou ropy Je téměř nemožné postavit jakoukoliv novou výrobní kapacitu Od roku 2005 se může objevit nedostatek výrobních kapacit EVROPSKÉ ZEMĚ, SITUACE
17
Pokračující liberalizace na trhu s elektřinou a plynem Naproti tomu je trh s uhlím a ropou již plně otevřen Direktivy EU v r. 1997 pro elektřinu a ´v r. 1998 pro plyn Direktivy tvoří pouze základní rámec, sjednocují kroky v jednotlivých zemích EU, kde: – Každá země volila jiný přístup – Každá země zvolila různou rychlost otevírání trhu při respektování konečných termínů - Každá země regulovala svůj trh odlišně Přibývají další nové předpisy EU EVROPSKÉ ZEMĚ, SITUACE
18
HARMONOGRAM PŘÍPRAVY SOUVISEJÍCH ZÁKONŮ EU Příprava zavádění platnost ROK02030405060708 Směrnice KVET Obchod s emisemi Elektřina a plyn Provedení staveb Energetická účinnost a energetické služby
19
JAK BUDE VYPADAT SKLADBA NOVÝCH ZDROJŮ V NĚMECKU PŘI RESPEKTOVÁNÍ KJÓTSKÉHO PROTOKOLU? BOUŘLIVÝ ROZVOJ MIKROKOGENERACE
20
DIRECTIVA 2004/8/EC z 11 února 2004 Na podporu kogenerace, založené na výrobě užitečného tepla na vnitřním evropském trhu a doplnění Direktivy 92/42/EEC Publikováno v Official Journal dne 21.02.2004
21
STRUČNÝ OBSAH DIREKTIVY Definice – klíčové pojmy včetně mikro Garance původu analýza národního potenciálu států EU Podpora vedoucí směrem k „vysoce účinné kogeneraci“ zjednodušení administrativního procesu, zejména malé a mikro nediskriminační podmínky pro vstup do sítí obousměrné zpravodajství založená na nových iniciativách Společné kritérium účinnosti – min. 10% úspora ve srovnáním s oddělenou výrobou
22
Dva roky na přijetí do národní legislativy Vytvoření nutného právního rámce pro implementaci Vytvoření systému pro vydávání „garance původu“ Zvážit podpůrný mechanismus tak, aby byly splněny cíle a využit potenciál roční statistické zpravodajství Pravidelné zpravodajství a vývoj pravidel IMPLEMENTACE V ČLENSKÝCH STÁTECH
23
Provést seriózní analýzu potenciálů Identifikovat potřeby tepla a chlazení Která část potenciálu by měla být vyplněna s rozdílnými ekonomickými kritérii? Palivová dostupnost, dostupnost technologií Mikrokogenerace Soulad národních cílů s plněním Kjóta Identifikovat národní cíle IMPLEMENTACE V ČLENSKÝCH STÁTECH
24
Garance původu jako nástroj pro výrobce na trhu s vysoce účinné kogenerace Národní analýza potenciálu: Členské státy musí připravit seriózní analýzu Identifikované potenciály budou neprodleně vyžadovány k plnění Analýza musí být výzvou pro podnikatelský sektor Záruka pro férové a nediskriminační prostředí: Vstup do sítě Administrativní procedury DOSTUPNÉ NÁSTROJE
25
Stávající státní podpora je žádaná a potřebná Interakce s jinými nástroji – emisní obchodování Konec března: Národní alokační plány sehrají důležitou roli v KVET byznysu Bezpečnost dodávek: Ne pouze závislost na importu (není problém ČR) Je potřebný rozumný mix v čase a místě mezi poptávkou a nabídkou Energetické provedení budov – Directiva 2002/91 Integrace KVET – povinnost prověřit….. Energetická účinnost – ročně o 1% ušetřit…… DIREKTIVA KVET NENÍ SAMA!!!
26
Direktiva 8 tvoří rámec pro budoucí rozvoj KVET Direktiva definuje nástroje podpory Komise připraví implementaci Členské státy musí implementovat Členské státy musí připravit požadovanou dokumentaci KVET je levnou cestou k dosažení potřebných energetických úspor a redukci emisí KVET zvyšuje spolehlivost a bezpečnost dodávek KVET nabízí místní produkci v blízkosti odběratele DÍLČÍ ZÁVĚR
27
JAK VYPADÁ SOUČASNOST U NÁS? Potřeba nových centrálních zdrojů v ČR není aktuální, 30% elektřiny jde na export Bude třeba plnit potenciál pro KVET a ne dále dolovat cennou surovinu, jakou uhlí je ze země a neúčinně ji pálit. Tu je třeba šetřit do budoucnosti. Není nutná 130% soběstačnost v palivech a vyvážet nízkou účinnost Je-li naším národním cílem nezávislé a úsporné státní energetické hospodářství, pak musíme nalézt a nastavit daně a zákony tak, abychom ho dosáhli. Nelze pouze prosazovat variantu s využíváním pouze hnědého uhlí a jaderné energie. Prakticky monopolní těžební společnosti v kombinaci s víceméně monopolním výrobcem elektřiny vyvážejí naše životní prostředí v podobě emisí a jaderného odpadu
28
JAK JE TO S EMISEMI SKLENÍKOVÝCH PLYNŮ U NÁS?. Emise skleníkových plynů na obyvatele jsou v ČR asi o 1/3 vyšší než v členských státech EU a v přepočtu na jednotku HDP jsou více než dvojnásobné. Snížení emisí oxidu uhličitého na obyvatele do roku 2020 o 30 procent v porovnání s rokem 2000, to je cíl Národního programu na zmírnění dopadů změny klimatu, který schválila vláda Je třeba snížit energetickou náročnost v oblasti výroby, distribuce a konečné spotřeby energie na 60 až 70 procent současné spotřeby primárních energetických zdrojů v roce 2030
29
ÚPLNÝ ZÁVĚR Postavení menších kogeneračních zdrojů v EU vidím pozitivně. Jsem rád, že EU na rozdíl od USA a Ruska vidí nutnost změnit energetické myšlení lidstva. Věřím, že si ČR nevyloží vše po svém a k problému se postaví seriózně. Je opravdu nejvyšší čas se chovat energeticky rozumně!!!!!
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.