Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
5.Měření trhu
2
Význam měření trhu Hodnocení konkurenceschopnosti společnosti
Vytvoření podkladu pro finanční plán – odhad příjmů společnosti Sestavení podkladu pro stanovení strategie společnosti na základě potenciálu trhu a potenciálu prodeje
3
Obsah měření trhu Absolutní ukazatelé trhu Relativní ukazatelé trhu
Absolutní potenciál trhu Relativní potenciál trhu Základní typy prognóz Základní prognostické metody
4
5.1 Absolutní ukazatelé trhu
velikost trhu potenciál trhu prognóza trhu velikost prodeje potenciál prodeje prognóza prodeje
5
Schéma struktury absolutních ukazatelů trhu
Budoucnost Minulost, současnost max odhad Jeden dodavatel Velikost prodeje Potenciál prodeje Prognóza prodeje Všichni dodavatelé Velikost trhu Potenciál trhu Prognóza trhu
6
Schéma měření absolutních ukazatelů trhu
Objem prodeje (Kč) Potenciál trhu Prognóza trhu Propad primární poptávky Velikost trhu Propad selektivní poptávky Potenciál prodeje Prognóza prodeje Velikost prodeje čas
7
Vývoj trhu personálních počítačů
Potenciál trhu horní limit poptávky uspokojitelné všemi dodavateli na daném relevantním trhu Vývoj trhu personálních počítačů Potenciál trhu Počet PC (mil.ks) Difúze Penetrace trhu
8
Potenciál trhu a současná tržní poptávka
Max.počet potencionálních zákazníků vysoké náklady bez užitné hodnoty Nevyužitá tržní příležitost nepoužitelnost nedostupnost neznalost Současná tržní poptávka Proniknutý trh
9
Bariéry nevyužití tržního potenciálu
neznalost potenciální zákazníci neví o výrobku nebo nechápou užitné hodnoty výrobku dostupnost potenciální zákazníci znají výrobek, jsou schopni a ochotni ho koupit, ale výrobek v dané geografické lokalitě není k dispozici nepoužitelnost ačkoliv zákazníci si mohou dovolit koupit výrobek a chápou jeho přínos, nemají dostatek znalostí a zdrojů, jak ho použít
10
Bariéry nevyužití tržního potenciálu
bez užitné hodnoty klíčová užitná hodnota výrobku není pro většinu potenciálních zákazníků významná vysoké náklady nemohou si výrobek dovolit koupit z důvodu nízké kupní síly
11
5.2 Relativní (poměrové) ukazatele trhu
Tržní podíl (TP) TP = velikost prodeje/velikost trhu Penetrace (PN) PN = velikost trhu/potenciál trhu Prognóza TP (PTP) PTP=Prognóza prodeje/prognóza velikosti trhu
12
5.2.1 Penetrace trhu penetrace trhu vyjadřuje, jaký podíl z celkového počtu domácností vlastní daný výrobek (v případě výrobků dlouhodobé spotřeby), v tomto případě nás zajímá vlastnictví výrobku, ne jeho pouhý nákup penetrace trhu může rovněž vyjadřovat, jaký podíl z celkového počtu domácností pravidelně nebo příležitostně nakupuje daný výrobek (jedná se o výrobek krátkodobé spotřeby např. cornflakes) penetrace trhu se udává v procentech
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.