Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDiana Pešková
1
Meziknihovní výpůjční služby- MVS Mezinárodní meziknihovní výpůjční služby – MMVS DDS Mgr. Anna Vitásková
2
MVS – meziknihovní výpůjční služby Zásady meziknihovních výpůjčních služeb v ČR MVS jsou komplexem odborných, organizačních a technických činností, které uskutečňují knihovny mezi sebou s cílem zpřístupnit svým uživatelům knihovní fondy knihoven bez ohledu na místo jejich uložení. Jsou standardní službou knihoven. Jsou založeny na principu reciprocity, z něhož pro zúčastněné knihovny vyplývá povinnost poskytovat MVS z vlastních fondů, jsou-li o ně požádány.
3
Obecná pravidla pro MVS Knihovna má právo vyžádat si půjčení knihovních dokumentů, nemá-li ho ve svém fondu: z knihoven v České republice z knihoven v zahraničí, není-li dokument v knihovním fondu knihoven České republiky a nebrání-li tomu podmínky stanovené zahraničním partnerem.
4
O výpůjčku MVS lze požádat poštou, elektronicky nebo faxem. Výpůjčka MVS je vyřízena neprodleně po obdržení žádanky. Je-li v dodávající knihovně dokument rezervovaný pro jiného uživatele, nemá knihovna žádající o výpůjčku MVS automaticky přednostní právo na jeho půjčení.
5
Knihovna, která prostřednictvím MVS obdržela dokument pro svého uživatele, je povinna: neprodleně vyrozumět uživatele o vyřízení požadavku dodržet podmínky stanovené dodávající knihovnou nést po dobu výpůjčky odpovědnost za bezpečnost dokumentu a jeho ochranu proti poškození, ztrátě nebo zničení vrátit dokument půjčený MVS dodávající knihovně v dohodnuté lhůtě a odpovídajícím stavu při dodržení všech opatření na jeho bezpečnou dopravu
6
Výpůjční lhůty Výpůjční lhůty jsou v MVS určeny knihovním řádem dodávající knihovny. V mezinárodní MVS je do této lhůty u výpůjček ze zahraničních knihoven obvykle zahrnuta doba nutná ke zpětné přepravě dokumentu z knihovny žádající do knihovny dodávající, případně do národního ústředí meziknihovních služeb. Dodávající knihovna má právo výpůjční lhůty zkrátit. Zkrácené výpůjční lhůty se neprodlužují, pokud nepomine důvod ke krácení. Žádající knihovna má právo před uplynutím výpůjční lhůty požádat o její prodloužení.
7
Každá knihovna vede evidenci o činnosti MVS podle požadavků národního ústředí MVS. Evidence musí kdykoliv umožnit jednoznačně identifikovat kteroukoliv z provedených služeb.
8
Vnitrostátní MVS se uskutečňují mezi knihovnami České republiky podle těchto Zásad, knihovního řádu dodávající knihovny a v souladu s platnými právními předpisy České republiky. Na vnitrostátní MVS přijímají knihovny jen žádanky, které obsahují bibliografickou citaci požadovaného dokumentu. Při poštovním styku se užívá jednotný tiskopis žádanky.
9
Dodávající knihovna: vyřídí žádanku vnitrostátní MVS: - půjčením dokumentu - poskytnutím kopie, náhradou za výpůjčku informuje žádající knihovnu o: - dokumentu a podmínkách jeho zpřístupnění - podmínkách poskytnutí kopie, náhradou za výpůjčku - příčině vyřízení v prodloužené lhůtě - postoupení žádanky knihovně, která dokument vlastní, po předchozím bibliograficko-lokačním prověření žádající knihovně vrátí žádanku: - k doplnění údajů umožňujících identifikaci dokumentu pro zjištěnou nedostupnost dokumentu nebo pro prošlou časovou lhůtu požadavku.
10
MVS žádanka - ruční
11
Automatizovaně – vyberu katalog
12
Zadám dotaz
13
Zvolím knihu
14
Vyberu knihovnu
15
Vyplním email, žádanku, uživ. účet
16
Ve VKOL
18
Jiné portály – mvs.czmvs.cz
19
Žádanka – Historický ústav
20
Centrum informační a knihovnických služeb VŠE Praha
21
Národním ústředím MVS je Národní knihovna České republiky. Tato knihovna metodicky odpovídá za oblast MVS v ČR. Regionálními středisky MVS jsou státní vědecké knihovny a Moravská zemská knihovna v Brně. Regionální střediska MVS garantují dostupnost domácí produkce dokumentů pro knihovny v regionu a dostupnost regionální produkce dokumentů pro knihovny v ČR.
22
Mezinárodní meziknihovní výpůjční služby - MMVS Mezinárodní MVS se uskutečňují mezi knihovnami České republiky a zahraničními knihovnami v souladu s obecně závaznými právními předpisy a doporučeními IFLA.
23
Zásady IFLA Stát by měl převzít odpovědnost za to, že se poskytne jinému státu výpůjčka Každý stát by měl mít národní ústředí Každý stát by měl vybudovat účinný vnitrostátní systém MVS Poskytovat místo výpůjček pokud možno kopie nebo mikrofilmy Zasílání dokumentů by mělo být rychlé Všechny instituce by měly vyřizovat žádanky co nejrychleji Vypracovat jednoduché postupy při žádání dokumentů a nárokování úhrady skutečných výdajů
24
Subjekt žádající o mezinárodní MVS může požádat o metodickou pomoc při vyřízení požadavku nebo o jeho vyřízení: Národní knihovnu České republiky Moravskou zemskou knihovnu v Brně Státní vědeckou knihovnu v Olomouci v případě, že žádá o dokument z univerzálně profilovaného knihovního fondu Státní technickou knihovnu v Praze v případě, že žádá o dokument z technicky profilovaného fondu Knihovnu Akademie věd České republiky žádají pouze ústavy Akademie věd ČR
25
Požadavek na mezinárodní MVS musí obsahovat bibliografickou citaci, bibliografické prověření, popřípadě zjištění lokace žádaného dokumentu a v úplnosti další údaje..
26
Automatizace MVS umožnila zpracování žádostí uživatelů, konfrontaci se soubornými katalogy, vygenerování žádanek a odeslání elektronickou formou požádané knihovně
27
DDS – document delivery service Dokumentové dodavatelské služby Vznik a rozšíření Změny v oblasti vědecké komunikace Ekonomické vlivy Moderní informační technologie => vznik nových služeb Přechod od přímého vlastnictví k zajištění přístupu Zvýraznění rozdílů mezi tradičním a virtuálním knihovnictvím Přesun ve vydávání časopisů – snížení jejich cen, resp. samotných článků Příklon ke komerčnímu zprostředkování článků
28
Podmínky vzniku služeb DDS Prvopočátky spojeny s MVS a MMVS Mikrofilmování Technologie kopírování První pokusy telefonních a telexových linek pro přenos dokumentů Bouřlivý rozvoj VTI; komerčních Bb db a systémů => document supply/delivery Nárůst popularity DDS
29
DDS - zahrnuje Meziknihovní výpůjčka Komerční dokumentové dodavatelské služby Elektronické dodávání dokumentů Sdílení zdrojů
30
Kategorie služeb DDS Báze dat katalogizačních, resp. Bb záznamů Služby dodání na CD-ROM Služby komerčních dodavatelů Služby dodávání knihovnám – předplatné Služby přístupu k časopisům od více vydavatelů – forma předplatného (konsorciální přístupy) Nepopulárnější je EDD
31
Hlavní představitelé British Library Document Supply Center SUBITO JASON CISTI INIST Virtuální polytechnická knihovna ČR eDoDo
32
British Library Document Supply Center Standardní služby: Dodání kopií s poplatkem za copyright Dodání kopií bez poplatků za copyright MVS Nadstandardní služby: Prémiové služby Mimořádně rychlé dodání Help desk
34
SUBITO Německý systém Plní požadavky: Všeobecná dostupnost publikací v rámci Německa Záruka dodávání dokumentů Kvalitní práce Elektronické objednávání a zasílání uživateli Objasňování otázek copyrightu
36
JASON Journal Articles Sent On demaNd Systém knihoven Severního Porýní a Vestfálska Poskytuje kopie a xerokopie časopiseckých článků z vlastních fondů Tvorba vlastní databáze článků JADE Spolupráce se systémem SUBITO Platby transakčními čísly TAN
37
ADONIS Konsorcium nakladatelů: Elsevier Science Springer Verlag Blackwell Science Nabízí dvě základní služby: EJS ADDS
39
CISTI The Canada Institute for Scientific and Technical Information Spravuje rozsáhlý fond Poskytuje čtyři druhy služeb: Dodávání dokumentů Zjišťování dokumentů Zajištění dodávání dokumentů Expresní zasílání dokumentů
40
INIST Institut de l´Information Scientifique et Technique Bibliografické Db Pascal a Francis Poskytuje šest typů služeb z vlastního fondu: Color service / Standard Standard service / Standard Electronic delivery Expres Plus Fax
41
UnCover Projekt USA Databáze informací zpřístupňováno službou Ingenta Nejobsáhlejší kolekce publikací z oblasti vědy, technologie a lokařství Služba UnCover SOS Spolupráce s řadou univerzitních i veřejných knihoven ve světě
42
INVIK Integrovaná virtuální knihovna Státní technické knihovny v Praze Od r. 1997 Koexistence klasické fyzické knihovny s virtuální Poskytované služby: Dodávání digitální kopií Digitální CC MVS a MMVS
43
INVIK STK - představuje vyšší úroveň elektronizace knihovnicko-informačních procesů. Základní rozdíl spočívá v přechodu od elektronizace katalogů a jiných sekundárních informačních pramenů k elektronizaci služeb. Základní ideou je umožnit vzdálenému uživateli kvalitní a rychlý přístup k informačním zdrojům a službám knihovny bez nutnosti její fyzické návštěvy.
44
VPK Virtuální polytechnická knihovnaknihovna Rozvinuty myšlenky INVIK Spolupráce technicky zaměřených knihoven ČR Souborný katalog časopisů VPK Poskytované služby: Standardní Expresní
46
DoDo Elektronické dodávání dokumentů Národní knihovny ČRNárodní knihovny ČR Kopie z fondů NK ČR Zprostředkování MMVS Uživatelské konto: Smlouva Složení finanční hotovosti Přístupová práva ke službám
48
e-PK Elektronická Pedagogická knihovna Národní pedagogické knihovny Komenského v Praze Spolupráce 6 knihoven pedagogického zaměření Pokrývá oblast výchovy, vzdělávání a školství Uživatelské konto Nabídka dvou databází: Pedagogická bibliografická databáze Souborný katalog časopisů (účastnických knihoven a NPKK)
50
EOD
51
Komerční dodavatelé a systémy DDS jsou fenoménem informačního trhu Předpokládá se stálý nárůst DDS Trendem jsou modulární systémy a spojování DDS Stávající knihovny musí předefinovat svou funkci Musí být vytvořena strategie pro další desetiletí
52
Problémy DDS volný otevřený přístup k inf. X komerční poskytovatelé inf. X AZ konsorcia kolektivní smlouvy úhrady autorských odměn
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.