Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilPavel Marek
1
VY_32_INOVACE_1D.7-8.09 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/21.2699 Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 České národní obrození II. Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost
2
Pokračuje proces vzniku moderního českého národa. Čeští literáti chápou svou činnost jako službu národu. Vzniká celá řada padělků – hlavně kolem Václava Hanky. Ten v roce 1816 objevil soubor veršovaných skladeb tzv. Rukopis královéhradecký a roku 1818 Rukopis zelenohorský. To vyvolalo veliké nadšení veřejnosti. Josef Dobrovský vyslovil o jejich pravosti pochybnosti, což bylo v 80. letech 19. století prokázáno.
3
Ján Kollár (1793 – 1852) napsal lyricko-epické znělky Slávy dcera. František Ladislav Čelakovský (1799 – 1852) – Ohlas písní českých, Ohlas písní ruských
4
Rozvíjí se kulturní instituce: Vlastenecké (později Národní) muzeum v Praze. Společnost přátel Vlasteneckého muzea vydává časopis Muzejník (Fr. Palacký ). 1831 Matice česká – vydavatelský podnik pro vědeckou českou literaturu. Roste zájem o českou historii.
5
František Palacký (1798 – 1876) Pracuje na českých dějinách. Výsledkem je kniha: Dějiny národu českého v Čechách a na Moravě (jsou dovedeny do roku 1526, kdy na český trůn nastupují Habsburkové, vyhýbá se tak střetu zájmů). Za vrchol českých dějin pokládá husitství.
6
Pavel Josef Šafařík (1795 – 1861) Napsal Slovanské starožitnosti
7
Radikální proud Představuje ho mladá generace: Karel Hynek Mácha (1810 – 1836) Karel Sabina (1813 – 1877) Vznikají tajné politické kroužky, které velice často podporují Poláky v boji za svobodu.
8
Divadlo Nová vlna českého divadla a působnost se přesouvá mimo Prahu na venkov. Josef Kajetán Tyl (1808 – 1856) Dramatik, herec a novinář. Oblíbená jsou i ochotnická představení v malých městech.
9
Tisk Od 30. let roste význam periodického tisku. Neustále bojuje s cenzurou. Karel Havlíček Borovský (1821 – 1856) zastává výhradně liberální postoje. Vychází např.: Česká včela a Květy (J.K. Tyl)
10
Probouzí se uvědomění si, že těžiště práce obrozenců se musí přenést z kulturní oblasti do sféry politické. Je nutné bojovat hlavně za rovnoprávné postavení češtiny, a tím i celého českého živlu. K češství se hlásí lidé např. na reprezentačních plesech. První se konal roku 1840 na Žofíně v Praze.
11
Zápis Vyvrcholení českého národního obrození Pokračuje proces vzniku moderního českého národa Václav Hanka – Rukopis královéhradecký a Rukopis zelenohorský (padělky) Vlastenecké (později Národní) muzeum v Praze 1831 Matice česká František Palacký - Dějiny národu českého v Čechách a na Moravě Josef Kajetán Tyl Karel Havlíček Borovský
12
Opravte chyby v textu: České národní obrození je proces úpravy jazyka, kultury a sebevědomí slovenského národa. Hlavními představiteli jsou Josef Dobrovský, František Jungmann, Josef Palacký. Nedílnou součástí je i divadlo. První česká představení se hrají každé pondělní odpoledne ve Stavovském divadle, dnes Nostocově. Mezi divadelní velikány patří Josef Kajetán Thám.
13
Správné řešení: České národní obrození je proces obnovy jazyka, kultury a sebevědomí českého národa. Hlavními představiteli jsou Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký. Nedílnou součástí je i divadlo. První česká představení se hrají každé nedělní odpoledne ve Nosticově divadle, dnes Stavovském. Mezi divadelní velikány patří Josef Kajetán Tyl.
14
Metodické pokyny k prezentaci: Jsou umístěny ve skrytém snímku. Autor: Mgr. Kateřina Vyčichlová První pololetí, prosinec Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Klíčová slova: osmý ročník, habsburská monarchie, Matice česká, Palacký, padělky, Borovský, Tyl, Žofín V této prezentaci je představeno vyvrcholení činnosti českých národních buditelů, kteří působili ve všech sférách kulturního a vědeckého života. Cíleně není rozebírána literatura, doporučuji spolupracovat s učiteli českého jazyka. Součástí prezentace je práce s chybným textem, ten je možné i vytisknout. Pod „smajlíky“ jsou Skryty hypertextové odkazy s doplňujícím obrazovým materiálem. Prezentaci je možné využít i k samostudiu. Použitá literatura: HLAVAČKA, M. a kol.: Dějepis pro 8. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha: SPN, 2002. 128 s. ISBN 80-7235-053- 6. MANDELOVÁ, H. a kol.: Dějiny novověku. 1. vyd. Liberec: Dialog, 2003. 180s. ISBN 80-86761-04-5. kol. autorů: Dějepis 8: Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: FRAUS, 2010. 160 s. ISBN 978-80-7238-561-4. HARNA, J., FIŠER, R.: Dějiny českých zemí II.1.vyd. Praha: FORTUNA, 1998. 280 s. ISBN 80-7168- 522-4.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.