Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilValerie Burešová
1
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: hra, hračka, funkčnost, stimulace, poznávání, hygiena, estetika, vada HRAČKA VY-32-INOVACE-PED-215
2
významná podmínka hry hlavně u mladších dětí podněcuje fantazii, tvorbu podle fantazie vazby jsou hlavně na hračky vyrobené a vysněné umění vyřadit hračku
3
z vývojového hlediska rozlišujeme hračky pro předškolní věk, mladší, střední a starší školní věk (toto hledisko však není jednoznačné, protože je nutné respektovat i individuální rozdíly mezi dětmi a pohlavím) hračka musí vždy odpovídat fyziologickému vývoji dítěte nemá být zdravotně závadná
4
dle různých kritérií rozlišujeme: hračky pro hry námětové, dramatizující, konstruktivní hračky pro hry s pravidly (je možno využívat různý didaktický materiál) hračky a pomůcky pro pohybové hry hračky podle druhu rozvíjené psychické funkce (představivost, paměť, pozornost, …)
5
dělení hraček hračky hotové, vyrobené někým jiným (nemají jednoznačně kladný vliv) hračky vlastní výroby náhodně vyhledané předměty (kámen,dřevo)
6
znaky hraček: funkčnost (jen pro tuto hru vs. variabilita, rozličnost) citová přitažlivost (přináší radost) trvanlivost (pro běžnou manipulaci)
7
funkce hraček: a) stimulační (např. motoricky, manipulace s ní) b) poznávací, rozvíjející c) socializační (více dětí si hraje, půjčuje jednu hračku) d) diagnostická - hlavně v psychiatrii e) terapeutická f) výchovná - důležitá je i péče o hračku
8
požadavky na hračky: hygienické (zvlášť u mladších dětí – pozor na bezpečnost a materiál) pedagogické (hračka má zprostředkovávat nové poznatky a tematikou odpovídat zkušenostem dětí) estetické (má vychovávat pro vkus a cit pro krásu, umělecké ztvárnění má vycházet z pochopení dětské představy, tzv. estetično spojené s funkčností, hračka se má stát pojítkem mezi představou a skutečností)
9
z hlediska společenského a technického rozvoje mají dnes významné místo elektrotechnické a elektronické hračky a stavebnicové modely nejčastější vady hraček: nevhodné umělecké ztvárnění, malá trvanlivost hračky, hračka nevede dítě k přemýšlení o funkčních vztazích, neposkytuje podněty k rozvoji (ač je nákladná, atraktivní)
10
POUŽITÉ ZDROJE: www.glassschool.cz DOSTÁL, A. M., OPRAVILOVÁ, E.: Úvod do předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1985. OPRAVILOVÁ, E.: Dítě si hraje a poznává svět. Praha: SPN,1988 KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. a kol. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2003
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.