Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVlasta Švecová
1
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0258 Název projektu Inovace a individualizace výuky na OA a HŠ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_02_SVP_097_Bel Druh učebního materiálu prezentace Autor Mgr. Iva Běloušková VY_32_INOVACE_02_SVP_097_Bel
2
Vzdělávací obor, pro který je materiál určen Ekonomické lyceum, Obchodní akademie, Hotelnictví Předmět Občanská nauka, Základy společenských věd, Společenskovědní seminář Ročník 1., 3. Název tematické oblasti (sady) Kultura a civilizace Název vzdělávacího materiálu Kultura a příroda Anotace Cílem prezentace je seznámit žáky s pojmem věda a s jeho základní charakteristikou. Žáci mají ucelený přehled o jednotlivých druzích vědy. Materiál je určen pro 1. a 3. ročníky SOŠ. Zhotoveno, (datum/období) Říjen 2013 Ověřeno13. ledna 2014
3
Příroda vše, co existuje mimo člověka, tedy to, co nebylo člověkem vytvořeno vše, co existuje mimo člověka, tedy to, co nebylo člověkem vytvořeno příroda je základem, na němž může za příznivých okolností vzniknout kultura příroda je základem, na němž může za příznivých okolností vzniknout kultura příroda a kultura se v lidském světě prolínají příroda a kultura se v lidském světě prolínají
4
Kultura z latinského slova colere – vzdělávat, obdělávat, pěstovat, tvořit z latinského slova colere – vzdělávat, obdělávat, pěstovat, tvořit vždy se zde objevuje motiv činnosti vždy se zde objevuje motiv činnosti kultura souvisí s činností člověka kultura souvisí s činností člověka ►výsledek lidské činnosti
5
Prvky kultury 1. Vědění a znalosti - odlišují reálné od nereálného - odlišují reálné od nereálného - každodenní znalosti nám říkají, co věci a události v našem životě znamenají a jak se máme v běžném životě chovat - každodenní znalosti nám říkají, co věci a události v našem životě znamenají a jak se máme v běžném životě chovat např. k použití tramvaje v městské dopravě člověk potřebuje vědět, že si musí koupit lístek a že si jej musí označit
6
2. Normy a hodnoty - ideje a standardy, na nichž se většina lidí žijících v jedné společnosti shoduje - ideje a standardy, na nichž se většina lidí žijících v jedné společnosti shoduje - vymezují lidské jednání, říkají, co je přípustné a co nikoliv - vymezují lidské jednání, říkají, co je přípustné a co nikoliv - opora v každodenním chování a rozhodování - opora v každodenním chování a rozhodování
7
3. Materiální statky a) artefakty – fyzické předměty charakteristické pro určitou kulturu a) artefakty – fyzické předměty charakteristické pro určitou kulturu b) symboly – objekty se specifickým kulturním významem
8
4. Jazyk - jeho prostřednictvím vnímáme svět a s jeho pomocí se dorozumíváme s ostatními lidmi - jeho prostřednictvím vnímáme svět a s jeho pomocí se dorozumíváme s ostatními lidmi - naučený systém symbolické komunikace - naučený systém symbolické komunikace - nástroj přenosu myšlenek - nástroj přenosu myšlenek
9
Druhy kultury 1. Hmotná kultura - všechny hmotné produkty (výrobky) člověka, ale také způsoby, jak tyto věci člověk dovede používat - všechny hmotné produkty (výrobky) člověka, ale také způsoby, jak tyto věci člověk dovede používat - součástí je i kultura bydlení a odívání - součástí je i kultura bydlení a odívání
10
2. Duchovní kultura - myšlenky, názory, zvyky, které jsou dané společnosti vlastní - myšlenky, názory, zvyky, které jsou dané společnosti vlastní - patří sem i umění, věda, náboženství, způsob řízení společnosti - patří sem i umění, věda, náboženství, způsob řízení společnosti
11
3. Normativní kultura - souhrn pravidel a návodů, které se týkají chování člověka ve společnosti - souhrn pravidel a návodů, které se týkají chování člověka ve společnosti - jde zejména o oblast morálky, práva a pravidel společenského chování (etikety) - jde zejména o oblast morálky, práva a pravidel společenského chování (etikety)
12
Funkce kultury a) humanizační (z lat. humanus – lidský) - jejím prostřednictvím se z člověka jako biologického tvora stává lidská bytost - jejím prostřednictvím se z člověka jako biologického tvora stává lidská bytost b) socializační a výchovná - osvojení si dané kultury, učení se společenským a kulturním zvyklostem - osvojení si dané kultury, učení se společenským a kulturním zvyklostem - patří sem: osvojení si jazyka a dalších forem dorozumívání, sociální role, hygienické návyky, utváření hodnot - patří sem: osvojení si jazyka a dalších forem dorozumívání, sociální role, hygienické návyky, utváření hodnot
13
c) shromažďovací funkce - předávání nových poznatků (přísloví, zvyků a obyčejů) z generace na generaci - předávání nových poznatků (přísloví, zvyků a obyčejů) z generace na generaci d) zábavná a kompenzační funkce - odpočinek, uvolnění od stresu, odreagování se od starostí běžného života - odpočinek, uvolnění od stresu, odreagování se od starostí běžného života
14
Použitá literatura: BARTONÍČKOVÁ, Klára. Občanský a společenskovědní základ - přehled středoškolského učiva. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, 272 s. Maturity. ISBN 978-80-251-2631-8. DUDÁK, Vladislav. Občanská nauka pro střední odborné školy a pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003, 326 s. ISBN 80-723-5233-4. EMMERT, František. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2003, 224 s. Odmaturuj!. ISBN 80-862-8568-5. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.