Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Styl publicistický Marcela Jurková
2
Obsah styl publicistický požadavky mluvená publicistika
psaná publicistika jazykové prostředky slohové útvary seznam použitých zdrojů
3
Styl publicistický styl hromadných sdělovacích prostředků
cíl – informovat, přesvědčovat, ovlivňovat funkce – agitační, informační, rekreační forma – mluvená, psaná dynamičnost stylu – proměnlivost podle společenské situace a potřeb
4
požadavky aktuálnost, pravdivost, objektivita (obsah)
působivost, výstižnost , obecná přístupnost, originalita (forma) přesvědčivost, srozumitelnost (obsah i forma) slohové postupy – informační, popisný úvahový, výkladový, vyprávěcí
5
Mluvená publicistika zvukové a vizuální sdělovací prostředky (rozhlas, televize) zprávy nejaktuálnější, nejčerstvější, časově přesně vymezeny publicistické a diskuzní pořady přímé televizní přenosy (sport) zábavné pořady přesnost, stručnost, jasnost
6
Psaná publicistika noviny
deníky (Mladá fronta Dnes), regionální tisk (Slovácký deník), bulvární tisk (Blesk) časopisy týdeníky, měsíčníky (Reflex, Instinkt) internetové zpravodajství zdroj informací – zpravodajské agentury (ČTK)
7
Jazykové prostředky jazyk spisovný, knižní, hovorový
přesnost, jednoznačnost, neotřelost publicismy, frazémy, expresivní pojmenování automatizace – mít rezervy, neznámý pachatel unikl, ožehavý problém aktualizace – dopravní infarkt větná stavba – věty jednoduché, souvětí podřadné, větné ekvivalenty
8
Slohové útvary zpravodajství úvodník analytický článek komentář
reportáž fejeton interview recenze kurzíva glosa sloupek causerie odborná diskuze inzerce, reklama
9
Seznam použitých zdrojů
OLGA MUŽÍKOVÁ. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, ISBN MARIE SOCHROVÁ. Český jazyk v kostce pro SŠ. 1. vyd. Praha: Fragment, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.